Ska jag flytta min Guppy?

#1 - 2 maj 2005 07:43
Hej!
Jag har ganska nyligt införskaffat mig akvarium och har några frågor angående en guppy som jag misstänker väntar yngel!

1. Hur ser man om det är dags? Min är väldigt rund om magen (mycket mer än de andra guppisarna)

2. Jag har en flytande yngelbox med ett galler liksom, som jag antar ska dela honan med ynglen. Ska jag flytta över honan dit? men är orolig att det ska dröja för lång tid innan det är dags. Trist för henne o vara där länge menar jag?

3. Om jag ska flytta henne, ska jag lägga i nån växt i lådan, eller nåt annat?

4. Om jag får yngel, vad ska dom matas med? samma som de andra, jag matar mina fiskar med Tetra PRO!

Jag vore mycket tacksam för svar!

Mvh
Uffe
#2 - 2 maj 2005 08:21
det bästa är nästan att inte flytta henne. Har du gott om växter i akvariet kommer några yngel att klara sig. Med de där flytande yngelboxarna hände det ofta mig att någon annan fisk hoppade ner i dem och åt upp ynglen.
#3 - 2 maj 2005 08:29
Ok.. jag har köpt en sån här flytväxt för jag hörde att dom skulle vara bra att ha för yngel...

Men äter yngel vanliga maten jag har?
#4 - 2 maj 2005 09:05
om du smular flingfoder tar de maten, huvudsaken är att det blir tillräckligt små bitar för att de skall kunna äta dem. Guppyyngel är "snälla" och äter det mesta *S*

Vill också tipsa om sökfunktionen här på forumet. Det har varit en del frågor om guppyyngel förut så leta lite och se om du hittar några bra tips
#5 - 3 maj 2005 11:29
Ok.. sorry, jag såg det :)
Öh men om jag skulle se några yngel som simmar runt,,, kan jag då ta över dom till yngelboxen för att försöka rädda dom (dom borde ju va säkrare där) ???
#6 - 3 maj 2005 13:12
Det bästa du kan göra är väl kanske att fånga upp dom och lägga dom i ett yngelakvarium. Behöver inte vara stort. Men där är dom iaf ifred, och har ingen chans att bli uppättna.

Jag är också ny på detta själv, har haft mitt akvarie på 55L i 1månad bara och redan har jag 11yngel från två olika kullar. Och dom har jag i ett helt annat akvarium.
Good luck!

Annons