Ska jag byta lysrör???

#1 - 3 mars 2004 09:13
<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">
Hej!

Min funering är att jag har haft mitt 170L panorama Juwel akvarium till maiawisar, men nu har min son fått det akvariumet-

Och han vill ha sällskapsfiskar typ: mollys, platy , noentetror m.m
<font color="red">Jag har Sylvania aquastar nu som lysrör.</font id="red">

Ska jag byra för att växterna och fiskarna ska få det bättre???

Och till vilka lysrör då??

Har köpa massor av växter som kommer till mig, och vill inte att de ska gå förlorade pga lysrören!!!

Mvh Milla
#2 - 3 mars 2004 09:19
Sök här på forumet på lysrör.
De här frågorna har tagits upp otaliga gånger.
#3 - 3 mars 2004 09:50
Det är ljusmängd inte spektrum som är det viktiga. Alla fullspektrumrör fungerar till växterna och alla lysrör funkar för fiskarna.
MVH
Magnus
#4 - 3 mars 2004 11:08
Så med andra ord så behöver jag inte byta lysrör???

"Det är ljusmängd inte spektrum som är det viktiga. Alla fullspektrumrör fungerar till växterna och alla lysrör funkar för fiskarna."

Är mina lysrör fullspektrumrör???

Eller ska jag bara byta ett lysrör till ett "växtrör"???
#5 - 3 mars 2004 12:23
Aquastar är i princip samma rör som Aquarelle och Triton, dvs tri-fosfor fullspektrumrör och dessa ger för både växter och människor starkt vitt ljus med en gnutta dragning åt det kallblåa hållet.

Dessuom tappar dessa bara till 90% av ljusstyrkan och behåller denna hela sin livslängd tills dom helt kollapsar.

Så du har ingen som helst anledning att byta.
#6 - 3 mars 2004 12:36
Defdac skrev:

Dessuom tappar dessa bara till 90% av ljusstyrkan och behåller denna hela sin livslängd tills dom helt kollapsar.

Har du sett någon uppgift på detta som inte kommer ifrån tillverkaren, var isåfall?
Jag har både aquastar och aquarelle rör och bägge ser ut att tappa betydligt mer än 10%, istället verkar den vanliga regeln(att dom tappar 50% på ett år) gälla även för dessa. Kanske aquarelle rören håller lite längre än aquastar däremot.
#7 - 3 mars 2004 12:36
Tack då vet jag det!!! Då behöver jag ine oroa mig om växterna!!

Mvh Milla
#8 - 3 mars 2004 12:41
Ursprungligen skickat av Millas

Tack då vet jag det!!! Då behöver jag ine oroa mig om växterna!!

Mvh Milla

Det tyckjer jag nog att du bör. Har du ett standarskar så är med största sannolikhet för lite ljus för de flesta växter. Börja med att köpa reflektorer, det ger stor skillnad. Sen får du förmodligen nöja dig med lättare växter tills du kan köpa fler lysrör till ditt kar. Sök på svårighet 1 eller 2 i växtarkivet.

MVH
Magnus
#9 - 3 mars 2004 12:52
Har redan reflektorer i mitt kar och dessutom går det inte att ha mera än 2st rör i Juwel akvariumet!
Mvh Milla
#10 - 3 mars 2004 13:38
Då är det bara att köra med dom lättare växterna helt enkelt.
MVH
Magnus
#11 - 3 mars 2004 20:56
Ja, men om jag nu vill ha andra växter som kräver lite mera då??? Vilka lysrör ska jag ha???
Mvh Milla
#12 - 4 mars 2004 05:44
Inte vilka utan hur många. Om du vill ha växter som kräver lite mer så måste du skaffa fler rör. Dom rören du har fungerar bra om dom är yngre än 1 år, du behöver bara fler.
MVH
Magnus

Annons