ska jag byta från rådasand till fågelsand?

#1 - 25 september 2010 16:47
jag funderar på att byta från rådasand till fågelsand? jag har amanoräkor, kampfisk, rödmunstetra och panda pansarmal.

kommer växter att trivas i fågelsand? vilken storlek ska jag ta? hur kan jag byta om jag har dessa små liv
#2 - 25 september 2010 17:55
varför vill du byta?

det är bara att ta ur o starta om karet. rensa inte filtrena. ha det stående i en spann eller nått med vatten från karet o ha det igång. spara gärna så mycket vatten du kan från karet innan. röj runt i sanden innan du tar uta vattnet. just för att så med massa gojs som du sen kan hälla i karet igen när du bytt sand.

men jag undrar fortfarande varför? rådasand är ju skitsnyggt
#3 - 25 september 2010 18:14
jag vill gärna ha något i samma färg och mindre "stenar" det känns som att det ser finare ut. fast det kan vara svårt att ta ut alla invånare så.
#4 - 25 september 2010 18:46
icaa skrev:
jag vill gärna ha något i samma färg och mindre "stenar" det känns som att det ser finare ut. fast det kan vara svårt att ta ut alla invånare så.
Du kan göra så att du gör ett delvattenbyte och då suger upp sand samtidigt och det gör ju inget om lite blir kvar, sen fyller du på med den tvättade fågelsanden med en skopa eller en tillbringare direkt i karet! så har jag gjort ett par ggr!
#5 - 25 september 2010 19:09
alltså alla som bor där stannar kvar? :)
#6 - 25 september 2010 19:17
Fågelsand brukar vara just rådasand.
#7 - 25 september 2010 19:26
Nej inte riktigt i mitt akvarium i alla fall :)
http://img299.imageshack.us/img299/6198/76531299.jpg
#8 - 25 september 2010 21:41
beror ju helt på vilken kornstorlek du väljer på rådasanden. Rådasand är ju bara märket liksom, sen finns det ju en uppsjö av kornstorlekar och sorter.
Förövrigt gillar jag den lite rödaktiga nyansen råda har på sin sand.
Jag kör 0.4-0.8mm rådasand i mitt kar och där går det räkor mm. Tror den storleken kan passa bra till din pansarmal att böka omkring i.
Att byta sand med fisk i är svårt, bäst är väl att fiska upp dom och låta dom gå i en hink med pumpen.
Sen är det bara att byta.
#9 - 25 september 2010 23:07
jag har julas blästersand i min SA-kub. är detta nått du är ute efter. kostar 50:- för 20 kg
#10 - 26 september 2010 06:29
Grottbert - just precis ta ut alla kan vara svårt :( det skulle vara bättre att ta ut så mycket vatten det går och sen rådasand och sen bara fylla på nytt sand utan att ta ut invånare (bl.a. räkor). men det går väl inte?

hannesc - just den som du har tänkte jag. men jula ligger lite långt ifrån mig utan körkort och bil. sen behöver jag inte så mycket till 54 liters. kanske 10 kg? är det den du har? http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-123209
#11 - 26 september 2010 08:08
jaa det är precis sån sand. aa det var ju synd att det lågt långt bort. men det kan vara billigare än att köpa 10 kg sand i akvarieaffären. o sand är alltid bra att ha hemma.

jag skulle nog tatt ut alla invånare, försökt behålla vatten i spannar o låta filtret gå o snurra i en sån. o sen ta ur gammal sand o i med ny op fylla upp igen.

jag har gjort så¨en gång. titta gärna i malawi 170L i min signatur för bilder hur jag gjorde mitt sandbyte.
#13 - 26 september 2010 10:12
det bestämmer du väl själv. hur du vill ha det asså. jag skulle tycka det var snyggare med finare sand.
#14 - 26 september 2010 10:23
ja precis det tycker jag också. jag ska till hornbach imorgon och titta på växter så jag tittar vilken sand de har
#15 - 26 september 2010 10:25
har inte hornbach nån sandlåde-sand. (kan ha fel här) tror att det finns folk som har den.
#16 - 26 september 2010 10:28
#17 - 26 september 2010 10:32
zoosajten känner jag ite igen så det hade jag inte köpt från

däremot är guldfisken en erkänt bra butik med snabba leveranser. så jag hade köpt därifrån. har tillmed varit i butiken i kalmar. väldigt trevliga o duktiga.
#19 - 26 september 2010 10:36
Jag tänkte på precis denna som du visade också. Bara jag vet inte hur jag ska sen hämta det från utlämningsställe utan någon bil. men det kan man lösa sen. då tar jag 10 kg sjösand och behöver inte tänka på vad jag ska göra om det inte finns på hornbach :) hornbach vill jag besöka för att skaffa flera räkor eller panda p. men mest för växter.

Tack!
#20 - 26 september 2010 11:28
okej. 10 kg är inte så jobbigt att bära hem. du tar nog hem tyngre när du är på willys o handlar mat
#21 - 26 september 2010 14:24
hannesc skrev:
okej. 10 kg är inte så jobbigt att bära hem. du tar nog hem tyngre när du är på willys o handlar mat

ingen willys i Eslöv :) bara ica kvantum, coop extra och berga lågprismarknad men på grund av att jag inte har körkort så storhandlar jag inte :(

nej men jag ska försöka lösa det med att bära till bussen och sen hem

Annons