Ska jag byta doppvärmare?

#1 - 28 juli 2009 12:07
Hej.
Jag har en doppvärmare JÄGER 100W. Den är ett år gammal ungefär.
På senare tid har den börjat låta märkligt när den går ner i viloläge. Först blev jag väldigt orolig över det otroliga oväsendet, men det visade sig att ljudet gick upp i mina stereohögtalare och förstärktes rejält. Nu är stereon avstängd. Ljudet som kommer från värmaren nu skulle jag säga ligger i volym vid normal samtalston.

Borde jag köpa ny värmare? Finns det risk för att mitt akvarium kokar?

Tacksam för svar.
Guest
#2 - 28 juli 2009 12:09
raderat
#3 - 28 juli 2009 12:13
Jo, jag har plockat ur den ur akvariumet så klart. Det funkar nu på sommaren. Men tänker långsiktigt ;)

Nä, blir nog att köpa ny i såna fall. Har lagt kvittot på nått för bra ställe.
Guest
#4 - 28 juli 2009 12:22
raderat
#5 - 28 juli 2009 12:36
Just nu är det rätt varmt i rummet. Igår var det 24 grader i akvariumet. Värre blir det nog på vintern. Jag har neontetror, platy, stenalgätare, botia dario, anticrus mal och siamesiska algätare. De känns alla som rätt tåliga fiskar.
#6 - 28 juli 2009 14:58
har du så mycket kallare i rummet på vintern?
eller gör som jag köp mera belysning som värmer karet istället ;)
#7 - 30 juli 2009 14:07
24 grader tycker jag är aldeles för varmt att ha hemma. Får gärna vara runt 20 grader. Inte alla mina fiskar som gillar det. Så doppvärmare får det nog bli, iofs var det där med mer ljus intressant. Kanske kör på det istället.
#8 - 30 juli 2009 14:26
Exworks skrev:
24 grader tycker jag är aldeles för varmt att ha hemma. Får gärna vara runt 20 grader. Inte alla mina fiskar som gillar det. Så doppvärmare får det nog bli, iofs var det där med mer ljus intressant. Kanske kör på det istället.

jo 20grader är normalt att ha inne och med den tempen får jag 27grader i mitt kar utan doppvärmare.
hur stort kar har du?
med täckglas och ett par lysrör brukar dom flesta med normala innetemperaturer klara sig utan doppvärmare.
#9 - 30 juli 2009 14:38
Mitt kar ligger på ca 3 grader mer än rummet på värme från lampor filter och UV-c

Om du reklamerar värmaren så hinner du få en till det blir kyligare?
Enligt konsument reglerna får det inte vara ett krav att man har kvittot men det blir alltid trixigare utan....

Annons