ska jag avliva min molly??

#1 - 10 februari 2008 16:08
vi har haft vita prick i karet nu och medecineringen är klar i dag så nu hoppas ja att det blir bra,vi hade inte så alvarkligt så prickarna försvann rätt fort MEN några dagar senare efter den första medecineringen såg vi att våran blackmolly hane var helt full emd vita prick trotts medecineringen..så vi startade en ny dos medecin...tror dock inte vi kan göra mer för han...han ligger på botten nästan och simmar liite med fenorna mest för att hålla sig flytande..ser ut som han lider:(
alla andra mår toppen så det är bara hans om är drabbad denna gången.ska vi avliva han elelr finns det hopp?som det ser ut nu tror ja ite han kommer klara sig..va tror ni?kommer han återhämta sig snart eller ska han slippa lidandet?

tacksamm för svar snabbt.
#2 - 10 februari 2008 16:28
Ser fisken ut att lida är det lindrigaste att ta bort fisken.
Även om den eventuellt kan botas med en ny dos medicin så är den redan så försvagad att det är tveksamt att den klarar det.
#3 - 10 februari 2008 16:43
ja han ser ju ut att lida. med så många prickar så känns de som de redan har gått förlångt. får nog tyvärr avliv för han ligger ju bara där på botten. tack för dit svar :(
#4 - 10 februari 2008 16:44
Det är tyvärr sådant man får räkna med, bara att ta nya tag och komma igen:)!
#5 - 10 februari 2008 16:46
Muuuuuuu det här va sorligt en av våra fiskar i vårat kar (en platy) Fick ett sjukt uppsvällt öga som han simmade runt med och jag blev jätte ledsen när jag kollade på honom han hade det i en halv dag och sedan på natten så dog han det var ju rätt iförsig men han fick ju lida jag tycker synd om han
#6 - 10 februari 2008 16:52
ja nu är min kille ute i köket och ska avliva han:(första gången vi moste görra detta men vi vill juh hans bästa så det blir det rätta.
han hade nog oxå dött under natten i sånna fall...men nu är det gjort så r.i.p lille vän...får ta nya tag när vi blivit av med all vita prick.

vet ni hur ofta ja moste göra delvattenbyte nu så det blir bra igen?och NÄR kan ja börja göra delvattenbyten?sista dosen var i dag ska ja då vänta några dgar eller ska ja börja i morgon?
#7 - 10 februari 2008 20:38
sawa skrev:
ja nu är min kille ute i köket och ska avliva han:(första gången vi moste görra detta men vi vill juh hans bästa så det blir det rätta.

han hade nog oxå dött under natten i sånna fall...men nu är det gjort så r.i.p lille vän...får ta nya tag när vi blivit av med all vita prick.

vet ni hur ofta ja moste göra delvattenbyte nu så det blir bra igen?och NÄR kan ja börja göra delvattenbyten?sista dosen var i dag ska ja då vänta några dgar eller ska ja börja i morgon?

Har du genomföret HELA medicineringen?:confused: Det är [COLOR=Blue]viktigt[/COLOR] eftersom vitaprick har mellanstadier som gör att sjukdomen kommer tillbaka om man avbryter medicineringen när fiskarna ser friska ut, smittan finns kvar utan att synas och smittar fiskarna igen efter ett par dagar...[:(!]
Vattenbyte skall du kunna göra först i morgon, sedan kan du med fördel göra det lite oftare i fortsättningen, än vad du gjorde innan de blev sjuka.

Lycka till.
#8 - 10 februari 2008 21:11
tummen skrev:
Har du genomföret HELA medicineringen?:confused: Det är [COLOR=blue]viktigt[/COLOR] eftersom vitaprick har mellanstadier som gör att sjukdomen kommer tillbaka om man avbryter medicineringen när fiskarna ser friska ut, smittan finns kvar utan att synas och smittar fiskarna igen efter ett par dagar...[:(!]

Vattenbyte skall du kunna göra först i morgon, sedan kan du med fördel göra det lite oftare i fortsättningen, än vad du gjorde innan de blev sjuka.

Lycka till.

det står att man ska medecinera dag ett och dag tre sen om det är ILLA ska man även göra det dag 5 och 7...men det är juh inte illa eftersom alla har blivit av med det (vad man ser iaf)..så jag antar att det går att göra den vanliga medicineringen.
vi har juh aldrig gjort delvattenbyte än då akvariumet är nytt..dom på zoo sa att vi skulle inte göra det föräns om en mån...å det e dags nu.så jag antar att vi gör det i morgon då:)

Annons