Ska jag avliva fisken? hjälp fort!

#1 - 20 juni 2004 15:57
Hde ett gäöng med nästan vuxna guppysar som bodde ihop med några palettciklider som har lekt och nu vaktar sina yngel, och det har gå¨tt allmänt bra, ingen skadad fisk eller liknande

när jag kom hem idag så var det förödelse i akvariumet som mötte mig. en guppy hade klarat sig undan med några nafs ur stjärfenan, en hade dött, en försvunnit (har fortfarande inte hittat honom) och en som har lite problem...
det är den sistnämnda fisken soom jag behöver lite hjälp med. han verkade väldigt groggy när jag fiskade upp honom ur akvariumet, simmade långsamt och mycket osmidigt. han har fått hela stjärtfenan uppäten.

När jag sedan lade honom i ett karantänskar så vände han helt plötsligt buken uppåt. Han simmar frtfarande lika segt sdom förut, men med magen uppåt. Om jag vänder på honom så håller han sig på rätt köl en stund, men vänder sedan på sig. Finns det något jag kan göra för att hjälpa honom eller är det avlivning direkt som gäller? vill helst inte ta bort fisken, det är en av mina favoriter..

svara snabbt!
#2 - 20 juni 2004 16:06
Kan den inte hålla balansen så är prognosen inte god!

Jag skulle plocka bort den. Det är nog skonsammast för fisken.
#3 - 20 juni 2004 16:07
Okej..

någon som har några andra tips
#4 - 20 juni 2004 16:16
ingen?
#5 - 20 juni 2004 16:27
Svårt att svara om man inte har något bra svar. Själv är jag dålig på medicenring och sjukdomstillstånd( för liten erfarenhet) Men det låter ju inte särskilt bra om den inte kan simma...Hoppas det ordnar sig för din fisk iallafall.

MVH

Daniel
#6 - 20 juni 2004 16:28
Men du har ju redan fått svar på frågan ju...
#7 - 20 juni 2004 16:28
Lådbilen,

Adda mej på MSN Mattias63@hotmail.com så hjälper jag dig (Om du nu har msn)!!!
#8 - 20 juni 2004 16:31
Nej Mattias! Svara här i forumet så att vi andra kan lära oss något!!
#9 - 20 juni 2004 16:37
Hade en silverhaj en gång som hoppade ur karet och fick en "hjärnskakning". Trodde att jag skulle klara honom även om prognosen var dålig. Efter en vecka lade han buken i vädret dock. Idag inser jag att jag förmodligen skulle ha tagit bort honom på studs. Inte riktigt samma sak förstår jag, men det är mitt sätt att säga samma som Holmby: prognosen är inte god så det bästa är kanske att undvika att fisken lider och ta bort den.
#10 - 20 juni 2004 17:07
Tips till alla som inte visste: Man kan faktiskt ringa djursjukhus och fråga även om små fiskar. Det är helt gratis och så bra hjälp man kan få.

Annars brukar seriösa zooaffärer kunna svara även på sjukdomsfrågor.

Jag skulle dock inte låta fisken må så dåligt i mer än 1 dygn, om man nu inte vet vad som är fel. Ett bra sätt (tycker jag, vet att det är en omdiskuterad fråga) är att koka upp vatten och snabbt lägga ner fisken.
#11 - 20 juni 2004 17:32
Ett bra sätt (tycker jag, vet att det är en omdiskuterad fråga) är att koka upp vatten och snabbt lägga ner fisken.

Om Du nu vet att det är omdiskuterat Lottiz, är det väl lite dumt att ge det rådet, eller hur? Tycker Du att det sättet är bra för Dig eller fisken?

Det råd som jag har tagit till mig och praktiserar är att klippa av fisken huvudet med en sax. Tycker man det är läskigt, kan man faktiskt vira in den i lite papper först, så slipper man "se det."
Går på en bråkdel av en sekund och är abslout minst plågsamt för fisken.

Vad gäller Din fisk, Lådbilen, tycker jag nog att om den inte visar tecken på att repa sig inom några timmar, att den skall slippa lida mer.
#12 - 20 juni 2004 18:01
Ursprungligen skickat av andersalhbin

... kan man faktiskt vira in den i lite papper först, så slipper man "se det."

Går på en bråkdel av en sekund och är abslout minst plågsamt för fisken.

Tar du ur fisken ur håven, virar in den i papper, vänder den så att nacken blottas och sedan klipper med en sax på bråkdelen av en sekund?
Du kan ju ge Lucky Luke en match!

#13 - 20 juni 2004 18:20

Tar du ur fisken ur håven, virar in den i papper, vänder den så att nacken blottas och sedan klipper med en sax på bråkdelen av en sekund?

Du kan ju ge Lucky Luke en match!

Jajamen, det var jag som lärde upp honom [:-26]
#14 - 20 juni 2004 19:04
ursäkta mitt tidigare inlägg, förstår verkligen att man kanske läser för att lära sig någonting själv och inte för att man är en mäktig medicinman som kan bota alla fiskar direkt..

den stackar guppyn har nu åkt till fiskarnas himmel, eftersom att han verkade ha gett upp efter ca fem minuter med magen uppåt, så jag tyckte det var synd att låta honom lida

tack till alla som ändå läste det här, det visar ju att ni kanske skulle velat svara om det var något som ni kunde hjälpa till med!

mvh
lådbilen

p.s. Mattias2004: skriv gärna vad du hade tänkt dig, så kanske man kan lära sig någonting till nästa gång d.s.

Annons