Ska göra om mitt kar till malawikar!

#1 - 1 november 2005 19:04
Vad bör jag tänka på. Idag så har jag engelsk sjösten i karet på 7-9mm. Har 1 stor rot, några kolstenar plus en skiffersten. Ska nu ta bort mina växter och köpa mera stenar men vilken sort passar bäst. Fiskar som skall gå i karet är Golden labidochromis och Rödzebra. Men även några Ancistrus. Ska jag även byta bottengrus eller går min engelska sjösten. Så till frågan, vad passar till dessa fiskar vilka stenar,bottengrus skall användas så det blir så naturligt som möjligt. Tacksam för svar.Karet är på 240L.
#2 - 1 november 2005 19:15
Rötter är inte något som malawi ska ha, det sänker pH-värdet under det som malawi vill ha. Dom gillar finkornig sand, många äter snäcker och behöver därför sila genom gälarna. Vi har haft malawi i ett år, med först eng. sjösten och nu blästersand. Dom gräver mindre med denna sanden eftersom dom inte är i samma behov av att flytta på den, då dom kan sila igenom det som dom vill ha. (troligtvis)
vi har skiffersten och lavasten i vårat.

Passa dig noga när du köper zebrafiskar, för det blir lätt bråkigt om du får för många hanar, och dom är ganska svåra att se könsskillnad på.. handla hos en bra återförsäljare. (om du inte vet någon så hör dig för här, många här vet säkert någon proffisionell malawi-säljare i gävle-trakten)

Detta var nog det svar jag kunde komma med :)

Lycka till!!!
#3 - 1 november 2005 19:21
Proffisionell malawi-säljare känner jag redan en i Gävle trakten. Men rötter, kan man inte ha det i malawikar då eller.
HazelCR
#4 - 1 november 2005 19:26
[QUOTE=rent vatten]Proffisionell malawi-säljare känner jag redan en i Gävle trakten. Men rötter, kan man inte ha det i malawikar då eller.[/QUOTE]

Gävlevattnet är så hårt buffrat, så det är inget problem. :)
#5 - 1 november 2005 22:47
Vilka stenar och vilket botten matriel rekomenders till dessa fiskar.
#6 - 1 november 2005 23:05
Jag tycker nog att lavasten är snyggast, dom är lätta att stapla och gröpa ur. Mest biotopriktigt vore nog att ha stora runda gråbruna stenar. På botten är det bra att ha kalkhaltigt grus men har du hårt vatten i kran så funkar det med sjösten.
#7 - 1 november 2005 23:12
Tack för ditt svar spaceace. Men vilka är dom stora gråbruna stenarna då.
#8 - 1 november 2005 23:26
Vet inte riktigt vad det är för bergart. men när man ser biotopbilder från Malawi ser stenarna ut att kunna vara hämtade från en vanlig svensk insjö.
HazelCR
#9 - 2 november 2005 03:26
Här är en länk med bilder från Malawisjön. Kanske kan någon bild inspirera dig.

http://www.hull.ac.uk/cichlids/Malawi_Habitats_gallery.html
#10 - 2 november 2005 21:22
Svart marmorkross det passar väl bra till malawi eller.
#11 - 2 november 2005 21:48
Ska du ha ancistrus måste du ha rötter, eftersom dessa fiskar behöver cellulosa som de knaprar i sig från rötterna. Och det kan vara biotopriktigt med rötter i en malawitank, dock kanske inte om du ska ha röd zebra och golden :)
Finkornigt grus/sand är bra då de gillar att gräva och leva runt med sanden.
I övrigt är det bara att inreda hur du vill, personligen har jag blästersand och lavasten i mitt kar.
HazelCR
#12 - 3 november 2005 04:19
[QUOTE=heljis]Ska du ha ancistrus måste du ha rötter, eftersom dessa fiskar behöver cellulosa som de knaprar i sig från rötterna. Och det kan vara biotopriktigt med rötter i en malawitank, dock kanske inte om du ska ha röd zebra och golden :)
Finkornigt grus/sand är bra då de gillar att gräva och leva runt med sanden.
I övrigt är det bara att inreda hur du vill, personligen har jag blästersand och lavasten i mitt kar.[/QUOTE]

Blästersanden är inte så kul tycker jag. Jag börjar att bli alltmer skeptisk till den. Blästersanden är lite för virvlig av sig, tycker jag.
Jag skall testa rådasanden i ett akvarium istället.
#13 - 3 november 2005 06:47
[QUOTE=heljis]Ska du ha ancistrus måste du ha rötter, eftersom dessa fiskar behöver cellulosa som de knaprar i sig från rötterna. Och det kan vara biotopriktigt med rötter i en malawitank, dock kanske inte om du ska ha röd zebra och golden :)
[/QUOTE]

Citat från beskrivningen av L-malar här på zoopet:En del arter verkar också behöva ett större inslag av cellulosa i sin diet vilket de får i sig genom att beta på trädrötter.Slut citat.

Viktigare är att det finns alger i karet eller att dom fodras med grönfoder så att dom får i sig fibrer.

Skaffar man tåliga L-malar, exempel på sådana tåliga L-malar är Ancistrus, Hypostomus och Glyptoperichthys behövs inga rötter. Detta är anledningen till att man ofta kan se dessa malar i akvarium med Malawi- och Tanganyikaciklider som vill ha basiskt vatten.

Oftast är dom "vanliga" L-malarna vi köper uppfödda utan rötter därför har dom vant sig att klara sig utan.Dyrare L-malar (par tre hundra och uppåt) bör absolut ha rötter.
#14 - 3 november 2005 08:17
Min sista fråga gällde svartmarmorkross, men det är bra att jag kan ha en rot för det har jag redan i karet. Även lavastenar också.
#15 - 3 november 2005 08:54
Vet inte om det är så bra med marmorkross. För jag antar att den måste vara väldigt vass och många malawi gillar att gräva runt och ha sig. Jag föreslår något finkornigt grus eller sand.
#16 - 3 november 2005 09:02
Sand/grus som är 0,5 - 5mm fungerar bra då många malawisar gillar att böka runt i botten.Vill Du ha biotopriktigt ska botten inte vara svart.
#17 - 3 november 2005 22:36
Jag har inte grus på 1-5mm, jag engelsksjösten på 9-12mm .Sedan har jag lavasten och skiffer och några vanliga stenar som ser naturlig ut.
#18 - 4 november 2005 10:05
Jag tycker du skulle byta ut den mot finkornigt grus eller sand. Då kan dina Malawisar böcka runt som de ska göra.
#19 - 4 november 2005 11:00
Är det farligt med lavastenar i ett malawi kar? tänkte om kanske är för vassa?
#20 - 4 november 2005 11:02
Det funkar bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 4 november 2005 11:13
Själv vill jag att akvariet i så hög utsträckning som möjligt skall likna malawisjön. Köper därför stenarna i akvarieaffärerna utan plockar själv i naturen (vid lågvatten i Säveån) högst ordinära stenar. Sanden/gruset därmot brukar jag inhandla men också det väljer jag efter hur det ser ut i malawisjön - se grusfotot på denna sida.

Dock görs mitt val enbart utfeter att jag vill ha det så - så även om jag tycker det är ser onaturligt och konstigt ut med svart eller rosa grus, samt med lavastenar eller slott så bryr sig fiskarna knappast.
Så välj efter din smak
#22 - 4 november 2005 11:30
Skulle vara kul att ha sand som liknar den på bilden enligt länken ovan. Är det någon som vet någon sandtyp som man kan inhandla, som liknar den?
#23 - 6 november 2005 09:08
Inte helt säker men det ser ut som delar finkornigt, blandat med mindre dimmension råda kan duga som surrogat, färgen kan kanske vara svår att träffa rätt på dock.

Fast jag får inte upp nån stor bild, så det e möjligt att jag ser fel.
B!
#24 - 6 november 2005 16:39
Jag instämer skulle vara kul att ha sådan sand i malawikaret.
HazelCR
#25 - 6 november 2005 17:47
[QUOTE=rent vatten]Jag instämer skulle vara kul att ha sådan sand i malawikaret.[/QUOTE]

Jag har jobbat på f.m. med att ta bort mitt grus i 660 liters och haft ned Blästersand istället.
Jag tröttnar ibland på den flygiga blästersanden, men den är ett mycket billigt alternativ.
Rådasanden har jag i ett akvarium. Rådasanden verkar trevligare, men jag har bara haft rådasanden i några dagar.
#26 - 6 november 2005 18:13
Har provat båda och jag började med Blästersanden från Biltema. Redan efter ett par månader blev jag missnöjd med den. Enligt mig så tycker jag att den blev "geggig". Ungefär som våt sand från en sandlåda. Nu har jag kört med Rådasand i två av mina akvarier i ca 3mån. Och det funkar utmärkt för min del. Den håller sig lite mer grusaktig fastän den är relativt liten.

Detaa är mina erfarenheter av dem båda.

Annons