Ska fylla 2 kar! :)

#1 - 16 november 2009 23:29
Hade tänkt starta upp 2 akvarium vartefter. Har ett 120 liter och ett 63 liters.
Räknar nu upp vad jag tänkt mig i dom så får ni gärna kommentera och tipsa om någon annan art. :)

63 Liter *Sydamerika*: 1 par av någon trevlig dvärgciklid, 6 pansarmalar (tips på vilken?), Ett gäng Endlers guppys och kanske ett par amanoräkor.

120 Liter *västafrika*: 1 par Lejonhuvudciklider, 3 små gökmalar om jag hittar annars ancistrus :P, Sen funderar jag på antingen en fjärilsfisk eller ett gäng linjetandkarpar (men då bryter jag mot västafrika).

Någon som kan hjälpa mig att tycka till?
#2 - 16 november 2009 23:58
Det står gökmalar men jag menar vändmalen (nigriventis) förstås. :)
Kanske otocinlus iställer för räkor i 63an.
#3 - 17 november 2009 17:15
Inga kommentarer? :(
#4 - 18 november 2009 09:19
Jisses, om du postar mitt i natten blir det lite dåligt med kommentarer. ;)

En trevlig pansarmal är Corydoras panda, de är rackarns söta. Vill du ha grannlåt, så kan du köpa antingen "venezulea black", "orange stripe" eller "green stripe". Kostar en del, men alla är grymt fina! :p
Bilagor:
#5 - 18 november 2009 09:20
kan bli trångt på botten i 63:an om du har både ett stimm med pansarmalar (minst 6)
och ett par dvärgciklider.

.
#6 - 18 november 2009 09:57
En sak du bör tänka på om du ska ha lejonhuvudsciklid...ha inga fiskar som är mindre än em. De äter småfisk... Mina satte i sej ett helt gäng Kardinaltetror och Riotetror
#7 - 18 november 2009 10:49
ciklidtok skrev:
En sak du bör tänka på om du ska ha lejonhuvudsciklid...ha inga fiskar som är mindre än em. De äter småfisk... Mina satte i sej ett helt gäng Kardinaltetror och Riotetror

mindre än hur många cm ??????
#8 - 18 november 2009 14:09
Hehe jo det var visst lite sent kanske. :)
Såg Venezuela black i en affär för en stund sedan. Riktigt fina, men dom kostar ju därefter. :/
Jo kanske blir lite trångt i 63an iofs..:/ Får se på det. Finns kanske nån lite snällare dvärgciklid som de skulle funka med eller?

Nej med lejonen hade jag tänkt mig ha lite större fiskar som antingen det där monstret fjärilsfisk (om den passar i 120 l?) eller som sagt någon tandkarp. Gillar linjetandkarpen men den är ju inte afrikansk tyvärr :D
Men tycker dom är fräna. Men vill ju ha nån fisk som håller sig vid ytan där.

I 63an tänkte jag endlers. Dom är väl i mellan/övre delen av karet?
Helt otroligt vad inspiration man får från det här forumet. Var nyss helt bestämd på att köra tanganyika i mitt 120 L efter att läst max_B's projekt.
Ska nån gång skaffa mig ett kar på iaf upp mot 400 L. Men håller tillgodo med mina mindre så länge. Skulle egentligen behövt minst 5 akvarium för att få plats med alla idéer. :D
#9 - 18 november 2009 22:18
Kensa skrev:
mindre än hur många cm ??????

Nja, mina var inte jättestora....10-12 cm kanske[:o] Fick flytta på dem senare, då de terroriserade allt och alla som gick i karet..

Annons