Ska få yngel...

#1 - 6 augusti 2007 21:44
Min ena dalmartiner molly ska få yngel.
Men jag undrar vad jag ska tänka på?
Jag har även barber och svartfenade hajtetror (tror dom hette så)
Men hon i djuraffären sa att dom bara skulle jaga, men inte äta, då det är deras naturliga beteende.

Vad ska jag införskaffa?
Djuraffären sa att man skulle skaffa nån tät bottenväxt, så ynglen kan gömma sig nånsans, eller ska man ha dom i en yngelkasse? :)

Tacksam för svar, då jag är lite nybörjare :)
#2 - 6 augusti 2007 22:26
Defenetivt en yngelkasse då både tetror och barber samt även molly gillar att knapra på små fiskyngel.
Tetran du skrev om har jag aldrig hört talas om, så det är lite svårt att säga om den får in ett yngel i munnen, och arber finns det många arter av och där säger jag detsamma, men molly är molly, alltid hungriga!.
#3 - 7 augusti 2007 13:56
Yngel håller sig oftast vid vattenytan när dom föds. Så det är bra att ha täta långa växter. Du kan ha dom i yngelkasse också. Dom kommer bli uppätna direkt om dom andra fiskarna får syn på dom. :)
#4 - 7 augusti 2007 22:56
ansjo skrev:
Defenetivt en yngelkasse då både tetror och barber samt även molly gillar att knapra på små fiskyngel.

Tetran du skrev om har jag aldrig hört talas om, så det är lite svårt att säga om den får in ett yngel i munnen, och arber finns det många arter av och där säger jag detsamma, men molly är molly, alltid hungriga!.

Okay, men hon på djuraffären sa att dom inte skulle käka, utan snarare se till att dom skulle klara sig, hon har flera diplom om just akvariefiskar, men jag vet inte vad jag ska tro, har inte direkt så stort akvarium heller, så det kommer bli väääldigt trångt nu, när dom väl kommer. Hur lång tid tar det innan dom är så pass "utveckalde" att man kan ge bort dom? Och hur ska man göra sig av med dom, om man nu själv inte har plats med stort akvarium? Läste att man kan sälja/skänka till djuraffärer, kan man det?

Tack så mycket för all hjälp man får här!
#5 - 7 augusti 2007 22:57
Ajdin skrev:
Yngel håller sig oftast vid vattenytan när dom föds. Så det är bra att ha täta långa växter. Du kan ha dom i yngelkasse också. Dom kommer bli uppätna direkt om dom andra fiskarna får syn på dom. :)

Hur länge ska dom ligga i yngelkasse? Och hur många blir det ungefär, på en "kull?" eller vad man nu ska kalla det? [B)]
#6 - 8 augusti 2007 05:52
Av min första kull klarade sig ca 14 och jag försökte inte ta hand om dem utan lät de vara med de vuxna, jag hade kvar dem i ca fem månader innan jag lämnade dem till en djuraffär. Vissa hade säkert kunnat flytta tidigare men mina växte ganska ojämnt.
Tror det är lite upp till de olika djuraffärerna om de vill ta emot, men du kan ju alltid höra med dem.
#7 - 8 augusti 2007 05:53
En del yngel blir uppätna min erfarenhet är att Mollyyngel klarar sig väldigt bra.Skaffa en hel del växter gärna flytväxter så de kan gömma sig.Jag har aldrig använt yngelkasse till just Molly men när jag använt det till de andra har ynglen fått stanna någon månad
#8 - 8 augusti 2007 09:37
Emmma skrev:
Av min första kull klarade sig ca 14 och jag försökte inte ta hand om dem utan lät de vara med de vuxna, jag hade kvar dem i ca fem månader innan jag lämnade dem till en djuraffär. Vissa hade säkert kunnat flytta tidigare men mina växte ganska ojämnt.

Tror det är lite upp till de olika djuraffärerna om de vill ta emot, men du kan ju alltid höra med dem.

Okay, så om jag nu får yngel så ska jag låta dom vara kvar, bara jag ser till att det finns flytande växter? :)
Tack för din hjälp!
Bilagor:
#9 - 8 augusti 2007 09:38
gizmogirl skrev:
En del yngel blir uppätna min erfarenhet är att Mollyyngel klarar sig väldigt bra.Skaffa en hel del växter gärna flytväxter så de kan gömma sig.Jag har aldrig använt yngelkasse till just Molly men när jag använt det till de andra har ynglen fått stanna någon månad

Okay, tack så mycket för hjälpen :)
denna sida är ett underverk :) bra att den finns!
#10 - 8 augusti 2007 09:56
streezz88 skrev:
Okay, men hon på djuraffären sa att dom inte skulle käka, utan snarare se till att dom skulle klara sig, hon har flera diplom om just akvariefiskar!

Diplom i all ära, men jag kan garantera att BM inte kommer att skydda sina yngel mot andra fiskar och får de chansen så äter de gärna upp dem som inte hinner undan. Men de som klarar sig brukar räcka mer än väl då det skulle bli översvämning i karet annars;).
Kolla med din affär om de vill ta emot fiskarna när de vuxit till sig och kanske byta mot något annat. Jag brukar göra det och det är lite lättare än att få pengar för dem, det blir lite av en vinna-vinna affär över det.
#11 - 8 augusti 2007 17:10
[LEFT]
ansjo skrev:
Diplom i all ära, men jag kan garantera att BM inte kommer att skydda sina yngel mot andra fiskar och får de chansen så äter de gärna upp dem som inte hinner undan. Men de som klarar sig brukar räcka mer än väl då det skulle bli översvämning i karet annars;).[/LEFT]

Kolla med din affär om de vill ta emot fiskarna när de vuxit till sig och kanske byta mot något annat. Jag brukar göra det och det är lite lättare än att få pengar för dem, det blir lite av en vinna-vinna affär över det.

Hehe jasså :)
oki, jooh det är klart, men vill ju inte riskera att alla ynglen går åt =(
det vore så tråkigt, när man för en gång skull startat upp hobbyn igen :)
Vart någonstans i Sverige befinner sig den affären då? :)
Säkerligen långt från mig.. :P
#12 - 8 augusti 2007 21:12
Kolla du med din lokala affär, men affärerna brukar vara lite kinkiga i början att ta emot fisk från privatpersoner men har de lärt känna dig så brukar det inte vara några problem.
#13 - 9 augusti 2007 07:57
Precis som det skrivs här ovan så e det bäst att låta dom föda i karet. Se bara till att ha mkt gömslen i form av växter, både långväxande & flytväxter.
Sen när dom e tillräckligt stora så lämna dom till en butik. Har aldrig haft problem med det, jag får mat, tillbehör eller annan fisk. Funkar suveränt! Prata med den butik där du e stammis först & främst.

Lycka till!

Mvh Eva
#14 - 10 augusti 2007 11:07
EvaPeva skrev:
Precis som det skrivs här ovan så e det bäst att låta dom föda i karet. Se bara till att ha mkt gömslen i form av växter, både långväxande & flytväxter.

Sen när dom e tillräckligt stora så lämna dom till en butik. Har aldrig haft problem med det, jag får mat, tillbehör eller annan fisk. Funkar suveränt! Prata med den butik där du e stammis först & främst.

Lycka till!

Mvh Eva

ja man brukar ju få lite bättre "betalt" då också....
#15 - 10 augusti 2007 22:32
tack så jätte mycket för den hjälp jag fått,
hör av mig senare när jag väl fått mina yngel, så får vi se hur jag ska gå till väga :)
#16 - 11 augusti 2007 13:56
streezz88 skrev:
tack så jätte mycket för den hjälp jag fått,

hör av mig senare när jag väl fått mina yngel, så får vi se hur jag ska gå till väga :)

Ja håll oss informerade! Lyft tråden då de fötts och växt till sig! Lycka till!:D

Annons