Ska få yngel...

#1 - 6 augusti 2007 21:44
Min ena dalmartiner molly ska få yngel.
Men jag undrar vad jag ska tänka på?
Jag har även barber och svartfenade hajtetror (tror dom hette så)
Men hon i djuraffären sa att dom bara skulle jaga, men inte äta, då det är deras naturliga beteende.

Vad ska jag införskaffa?
Djuraffären sa att man skulle skaffa nån tät bottenväxt, så ynglen kan gömma sig nånsans, eller ska man ha dom i en yngelkasse? :)

Tacksam för svar, då jag är lite nybörjare :)
#2 - 6 augusti 2007 22:26
Defenetivt en yngelkasse då både tetror och barber samt även molly gillar att knapra på små fiskyngel.
Tetran du skrev om har jag aldrig hört talas om, så det är lite svårt att säga om den får in ett yngel i munnen, och arber finns det många arter av och där säger jag detsamma, men molly är molly, alltid hungriga!.
#3 - 7 augusti 2007 13:56
Yngel håller sig oftast vid vattenytan när dom föds. Så det är bra att ha täta långa växter. Du kan ha dom i yngelkasse också. Dom kommer bli uppätna direkt om dom andra fiskarna får syn på dom. :)
#4 - 7 augusti 2007 22:56
ansjo skrev:
Defenetivt en yngelkasse då både tetror och barber samt även molly gillar att knapra på små fiskyngel.

Tetran du skrev om har jag aldrig hört talas om, så det är lite svårt att säga om den får in ett yngel i munnen, och arber finns det många arter av och där säger jag detsamma, men molly är molly, alltid hungriga!.

Okay, men hon på djuraffären sa att dom inte skulle käka, utan snarare se till att dom skulle klara sig, hon har flera diplom om just akvariefiskar, men jag vet inte vad jag ska tro, har inte direkt så stort akvarium heller, så det kommer bli väääldigt trångt nu, när dom väl kommer. Hur lång tid tar det innan dom är så pass "utveckalde" att man kan ge bort dom? Och hur ska man göra sig av med dom, om man nu själv inte har plats med stort akvarium? Läste att man kan sälja/skänka till djuraffärer, kan man det?

Tack så mycket för all hjälp man får här!
#5 - 7 augusti 2007 22:57