Ska det vara salt i vattnet?

#1 - 4 september 2005 14:58
Var i den djuraffär idag och frågade efter salt, det har vi inte sa expediten. Nu var hon upptagen med andra kunder så jag kunde inte fråga varför men behöver man inte salt i akvariet?
#2 - 4 september 2005 15:14
Vissa säger att man inte behöver det och vise versa. Jag har alltid i Ektozon salt i akvariumen för att motverka sjukdommar och hämma viss nitrit. Det går att ha i vanligt grovsalt utan jod med.

//Camilla
#3 - 4 september 2005 15:26
Jag har inget salt alls i mina akvarier. Jag hade tidigare då mina Centraler hade sår eller svampangrepp.
#4 - 4 september 2005 15:28
Lika bra eller bättre och definitivt mycket billigare än ektozon är grovsalt eller havssalt utan klumpförebyggande medel eller jod om man nu behöver salt alls.
#5 - 4 september 2005 18:52
vanligt havssalt? hur mycket och varför?
#6 - 5 september 2005 09:15
Sötvattenfiskar skall generellt inte ha salt i vattnet. Även många arter som lever i bräckvatten är egentligen sötvattenfiskar, därmed har många inte behov av saltet som sådant.

Vissa fisksorter är helt emot salt, förkortar livslängden och skapar hudproblem. De flesta är opåverkade av saltet om det inte är för mycket.

Däremot har man funnit att salt kan hjälpa vid vissa sjuldommar och parasitangrepp. Samt att det lindrar effekten av t.ex nitrit förgiftning då gälarna tar upp mindre nitrit om salt finns i vattnet.

För mig betyder detta: Använd inte salt om inte situationen kräver det.

Det fins inget behov att köpa saltet på akvarieaffären. Använd valigt grovsalt från t.ex konsum , Ica, Vi, etc.. Skall inte vara JOD i det eller andra tillsatser. D.v.s på det sätt de säljs. Du kan oftast välja med MED JOD och UTAN JOD
#7 - 5 september 2005 10:47
Det finns de som anser att salt i vattnet gör att inte fisken behöver använda energi får att upprätthålla saltbalansen i kroppen.
#8 - 5 september 2005 11:23
[QUOTE=Kramfors]Det finns de som anser att salt i vattnet gör att inte fisken behöver använda energi får att upprätthålla saltbalansen i kroppen.[/QUOTE]

Jo jag har hört det också. Det har också sin rättmätiga poäng.

Jag är av åsikten att är fiskarna krya och inte lider brist på annat så sköter naturen det "bäst själv" på det sätt de lever i naturen, d.v.s sött. Om inte något problem tillstöter.

Jag provade faktiskt lite salt i karet med mina platy och tetror. Men jag tyckte de började klia sig mot allt lite för mycket. Iaf Platy lever ju ibland i lite svagt, svagt bräckvatten i Mexico. Lugnast fick jag utan salt.
Specifikt så var det just tetrorna som började klia sig, före var det bara mina platy som kliade sig ibland vid sällsynta tillfällen.

Jag hade då jag testade sist inte nått upp i den rekomenderad dosen så det borde inte ha varit för mycket.

Annons