Ska bygga mitt första akvarium!

#1 - 29 oktober 2004 09:26
Hej!
Först ska ja bara säga att ja är total nybörjare, jag kan INGENTING om akvarium eller nåt som har med det att göra.

Nu är det så att jag ska bygga ett akvarium i plexiglas som slutprojekt i gymnasiet. Anledningen till att jag vill ha plexiglas är att man lätt skruva fast sidorna.

Men jag funderar på alla såna där självklara saker man ska tänka på.
Hur håller jag akvariumet rent på bästa sätt? Fäster akvariesilikon nå vidare bra på plexiglas? Hur gör man för att fiskarna ska trivas på bästa sätt? Skriv gärna ALLT som är viktigt att veta för jag vet ingenting. Det ska iaf vara ungefär 120-130 liter
#2 - 29 oktober 2004 09:32
Skruva fast sidorna i vad?
Är det inte en god ide att läsa en bok om hur man gör sånt här? Gärna en med ritningar osv. Tror inte heller att plexiglas är det bästa, men sånt ska jag inte uttala mig om alltför tvärsäkert.

Sen är det väl också så att om du nu ska göra detta som ett slutprojekt, så är väl meningen att du själv ska ta reda på sånt här, inte att vi ska servera svaren till dig...
Du kan inte begära att folk ska lägga ner tid på ditt projekt och berätta "ALLT som är viktigt att veta för jag vet ingenting."
#3 - 29 oktober 2004 09:34
Jag har _hört_ att silikon fäster dåligt på plexiglas. Men har ingen egen erfarenhet. Men eftersom plexiglas har en "fet" yta så skulle inte jag limma ett akvarium i det materialet. Bättre att i så fall "svetsa" ihop det förmodligen.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 29 oktober 2004 09:35
Det måste vara mycket tjockt plexiglas för att det skall funka eftersom plexi bågnar betydligt lättare än glas.
#5 - 29 oktober 2004 09:45
Svar till mohlin:

Sen är det väl också så att om du nu ska göra detta som ett slutprojekt, så är väl meningen att du själv ska ta reda på sånt här, inte att vi ska servera svaren till dig...

Vad är det för skillnad på att fråga i forum och läsa i en bok? Vad jag förstår så tar jag inte reda på saker själv om jag läser en bok heller. Och jag BEGÄR inte svar heller utan jag BER om hjälp.
#6 - 29 oktober 2004 09:52
Det är som Mohlin svårt att berätta allt. så det råd jag vill ge till dig det är att gå till första sidan och kolla på högra sidan på MENY och klicka på de artiklarna för att få en mycket god grundkunskap så vet du lite istället för ingenting=).

Sen när du fått den grunden så kan du komma med frågor som du inte har förståt riktigt som du då kan få svar på eller som kanske inte står med. Ett bra inlägg var ju din fråga om plexiglas.

Lycka till med projektet!
#7 - 29 oktober 2004 09:54
Att läsa i en bok, eller på nätet, tar tid. Man får kolla, leta, slå upp, gå tillbaka. Under tiden lär man sig en massa saker. Man kommer till fel ställen. Plötsligt upptäcker du (tex) att du kan en massa saker om plexiglas som du inte kunde innan. Det du gör nu är att du kastar ut en fråga, väntar på svar och under tiden kan du pyssla med nåt annat, bekvämt o bra.

Om folk här ger dig en ritning och förklarar exakt vad du ska göra är det lika lärorikt som att sätta ihop IKEA-möbler. Dvs du får önskat resultat, men du vet inte varför.

Jag jobbar som programmerare och om jag får ett problem kan jag antingen be mina kolleger lösa det eller försöka hitta felet själv. Gissa vilken metod som jag har mest nytta av nästa gång samma problem kommer?
#8 - 29 oktober 2004 09:58
Har bara byggt ett akvarium i glas, och det är egentligen inte så jättesvårt.
Vad du bör tänka på är vilket sorts silikon du använder, läs om detta på denna sida.
Sedan bör du veta ungefär vilket tjocklek du kommer att behöva, om du inte har tänkt räkna ut detta som del i uppgiften finns det tabeller på nätet, de jag sett täcker dock ej plexi.

Det enda problemet jag hade var att hålla skivorna på plats. Jag tog hjälp av ett par personer tills jag fått alla skivor på plats, sedan spände jag ett par snören längst upp och längst ner, och spännde dom med en penna, som jag sedan fäste, så jag hade tryck hela tiden.
Jag rekommenderar ett bra sätt att hålla skivorna på plats under denna proccess, även om jag hade folk som hjälpte mig så flyttades skivorna lite i sidled och fogen blev inte direkt optimal och krävde lite extra jobb med att ta bort silicon från oönskade ställen.
Kolla också vilken färg du har på siliconet, mitt var svart, vilket jag inte visste förrän jag öppnade tuben, men det fungerar i alla fall, funderar dock på att sätta dit en ram i aluminium-profil eller liknande.

Jag är också bara en nybörjare, och kan mycket väl ha fel på många punkter, så jag lämnar resten till de mer erfarna.
#9 - 29 oktober 2004 10:02
När det gäller fiskvård så kan du ju också vända dig till en zooaffär och få råd om sand, fisk, filter och lämpliga fiskar.

Sen förstår jag att du frågar här med för du kommer att ha med djur att göra så då vill man ju int misslyckas helt. Det är ju ändå en levande varelse du ska stoppa i.

All silikon är inte lämpligt att använda då det kan vara giftigt för fiskarna så köp det på en välsorterad zooaffär så du får rätt sorts silikon.
#10 - 29 oktober 2004 11:16
Tjo!
Använd inte plexiglas, det är ett icke stabilt material för det första och i längden ej bra! Tänk också på att plast är ett biologiskt aktivt material och interagerar med omgivningen speciellt med en flytande omgivning, vatten borde passa bra in på den beskrivningen.

Gör ett akvarium i glas, det är inte så värst svårt. Rita upp en skiss, bestäm dig för mått och litrage på akvariet.
Du "limmar" akvariet med slikon, tänk på att bottenplattan fungerar som grund och sidoplattorna skall fästa till denna.
Vidare skall du tvätta glaset med aceton för att avfetta och ta bort eventuell film som gör att silikonet inte fastnar, gör du inte detta får du ett läckande akvarium.
Tänk på att lägga bra med silikon i hörnen och jämna till det med fingret efter att du doppar det i diskmedel typ YES!
Du får då en jämn och fin yta.
Välsorterade affärer har silikon till akvarier, svart silikon brukar inte byta färg och även mörkblått fungerar bra. Råder dig ej ta transparent eller vitt.
Tänk på att du behöver ljus på ditt akvarium, du måste således bygga en ljusramp.

För övrigt så blir glas billigare än plexi.
Good luck och ta tid på dig.

Annons