Ska bygga bakgrundsfilter, frågor och funderingar

#1 - 20 mars 2014 19:18
Vi ska starta upp vårt 375-liters och har tänkt köpa en ekolbakgrund och bygga ett filter bakom bakgrunden. Nu funderar jag på lite olika saker:
vad ska man ha för pumphuvud? Prisvärt? Hur mycket blås ska man ha? Sydamerika ska de vara i karet.
sätta filter längs hela baksidan eller kapa bakgrund och göra någon form av filterhörn?
kör man med bara filtermatta i ett sånt filter, eller kan man använda något annat filtermaterial också?
#2 - 20 mars 2014 19:45
Tjena, jag själv valde att ha hela baksidan som filter, tycker det är lättare att få till en bra filtrering och du kan lätt stoppa all teknik där bakom. Du kan ju köra med matta, biobollar eller keramisk media i nätpåsar...

Min bästa pump är en Resun king, billig men mycket tyst och även kraftfull. Haft lite svårt att hitta den på svenska sidor men tror att dammbutiken har liknande pumpar även om de heter något annat. http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=index&cPath=1

Sen har jag ett diy droppfilter på akvariet som jag tycker är det bästa lösningen så här långt.
" target="_blank">
#3 - 20 mars 2014 21:36
Jag är inte främmande för att handla utomlands, var har du köpt dina?

Velar fram och tillbaka om det ska vara filter bakom bakgrunden eller om man ska fixa någon slags hörnlösning, antingen en snedställd bakgrundsbit längs ena kortsidan och så bakgrund dikt an mot baksidan, eller en lösning med bakgrund och en parallell mindre skiva lite längre fram i ena hörnet. Tycker att det känns som att så mycket av djupet försvinner i akvariet med ca 10 bakom bakgrunden och sen själva bakgrunden, 3D, inte någon slimvariant.
#4 - 20 mars 2014 23:20
Jag fick tag på den på djurhobby i u-sala men de har inte kvar leverantören längre. Jag vill inte köpa utomlands pga eventuella reklamationer och voltantalet.

Om ditt kar är långt men inte så djupt så är det ju kanske klokt att använda ena gaveln som filter, sen kan man sätta solfilm för att dölja filtret från utsidan.

Annons