Ska bort i 6 dagar. Ingen fisk vakt...

#1 - 4 juli 2003 10:10
Jag ska bort på en liten semester i 6 dagar. Hur gör jag med fiskarna?
#2 - 4 juli 2003 10:13
jag va borta i 8dagar när jag kom hem hadde jag 20-25 yngel i karet =)

de ska klarra sig!
(beror väll lite på vad du har för fiskar..)
#3 - 4 juli 2003 10:17
Jag har:
4 gurami
1 pleco
1 kampfisk
3 platy
3 prakt botia....
klarar dom sig verkligen utan mat och belysning?
#4 - 4 juli 2003 10:20
Tror inte att det är några problem alls, gör ett vattenbyte innan du åker och sätt på en timer på belysningen så går det bra!

Jag har varit borta i 4 dagar innan och ska iväg en vecka sen och jag kommer bara köra timer på akvariet. men gör vattenbyte innan jag åker
#5 - 4 juli 2003 10:21
jag hadde 4st guerami, 10 black molly, ca 20st guppy, 3st kampfiskar 4st pleco 2st fjärilsciklider... pumpen lät jag ju såklart va igång men solen fick vara deras lyse under de 8dagarna jag va borta.
som sagt när jag komm hem fans 16 blackmolly yngel i karet samt ca9st guppyyngel.

det ska inte vara nån fara at de inte kommer att klara sig.
om du endå e orolig så kan du ju köpa en sånb här "feeder" somk matar på instäld tid eller en "weekendfeeder" som är en tablett som räcker i 2-3dagar.

det skulle ju korta ner tiden något iaf.

oj glömde mina 10st kilfläcksrasboror.. hehe
#6 - 4 juli 2003 10:24
ok Tack så mycket
#7 - 4 juli 2003 10:26
nemas problemas! =)
#8 - 7 juli 2003 22:34
hej
en bra grej e att mata lite mer än va man brukar nån vecka innan man åker.
#9 - 7 juli 2003 22:56
Det vanligaste problemet med akvariefiskar är att de får för mycket mat inte förlite. I naturen har dom inte tillgång till mat hela tiden. 6 dagar är inga problem utan mat,kan tilloch med vara nyttigt för dom. Det där "weekendfodret" tror jag inte en sekund på, bättre att låta det vara. Har man inte timer till sitt kar sedan innan så är det ändå hög tid att köpa en.
MVH
Magnus
#10 - 8 juli 2003 06:23
hej!
jag är väll inte helt övertygad om att "weekend" foder fungerar som de ska men jag tror de kan vara till mer nyttta än skada iaf.
Kan ju alltid kännas bätre psykist då... att man lurar sig själv lite gran..

=)
#11 - 8 juli 2003 07:51
Link: Ja den psykologiska effekten på oss människor fungerar nog allra bäst!

Jag skippar att mata en dag i veckan och frågan är när det gäller ett litet akvarium om det som sagt om man egentligen ska låta det vara matningsuppehåll emellanåt(blir ju naturligt så om man åker bort) det ger ev överskott av foder och annat som ska brytas ner ett litet försprång efter som man under en kort period iallafall inte tillför mer näring eller matriel som ska brytas ner.. men jag vet ju inte :) jag e ju lite färsk på det här så :)
#12 - 8 juli 2003 10:49
Hej jag undrar bara hur är det att lämna fiskarna utan mat i två veckor jag har fem slöjstjärtar, fyra siamesiska algätare, en kampfisk och en plecostomus?

klart har jag en timer och pumpen är på....

Mvh//akvariefrälst kile
#13 - 8 juli 2003 11:04
Ptja jag har inte testat att vara ifrån så länge men om man läser här på sidan på

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sk%F6tsel

"Till skillnad från andra husdjur brukar inte fiskar utgöra något problem när man åker på semester. Fiskarna klarar sig mycket väl utan mat under två veckor. "

Och inte minst:

"Precis innan man åker på semester bör man också göra ett vattenbyte. Tänk också på att ett instängt rum kan bli mycket varmt på sommaren. Då blir också akvarievattnet mycket varmt, vilket fiskarna inte gillar. Dra därför för gardiner och/eller persienner för att minska risken och be kanske din granne vädra istället för att mata."

#14 - 8 juli 2003 12:32
Två veckor är inget problem, jag sticker iväg ett par gånger om året då de får vara utan mat i ett par veckor. Har man malar o siamensis så får man dessutom ett helt algfritt akavarium på köpet!
#15 - 8 juli 2003 12:46

Är alla fiskar så här tåliga eller?. Hur är det med Diskus?, kan man lämna dom utan käk i två väcker med?.

#16 - 8 juli 2003 19:00
Ju större fisken är ju längre klarar den sig utan mat, det skulle kanske vara lite olämpligt att lämna yngel i två veckor, men är de lite större klarar de sig fint.
#17 - 8 juli 2003 22:59
tycker två veckor känns lite länge?
ska man inte mata upp dem ordentligt isåfall innan man åker?
#18 - 9 juli 2003 05:34
Mata upp de bör man väl göra men inte överdrivet, då man riskerar nitritpeakar och annat strul. Två veckor är inte farligt, vissa hävdar att de klarar sig 3-4 veckor och det kan jag tänka mig men har bara aldrig behövt pröva ;)
#19 - 9 juli 2003 08:37
men om man inte matar alls efter så blir det väl inga nitritpeakar?
#20 - 9 juli 2003 09:37
Om du vräker på för mycket när du skall mata upp dem för du ju en peak, sen går den ner men peaken får du ju iallafall
#21 - 11 juli 2003 11:41
jo..fast gevitvis gör man ett stort vattenbyte innan man åker =)
& nitrifikationsbakterierna ska ju ha sin mat med ju..hehehe
#22 - 11 juli 2003 16:50
jag kommer vara borta i 10 dagar.
Dock så investerade jag i en fishmate 14 foderautomat knappt 300 kr.
kommer att stödmata discusarna 1 gång / dag.
Ett ypperligt tillfälle att lära dem äta pellets.
De är nu bortskämda med fryst foder
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 11 juli 2003 17:02
Ett ypperligt tillfälle att lära dem äta pellets.

Definitivt INTE - vad händer om de inte gillar fodret, jo 10 dagars mat kommer då att ramla ner på bottnen och ruttna och gissa vad som händer då.....[:-132]
Nej, börja mata med det nya fodret innan du åker så du vet att de äter det innan du åker bort.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons