Ska/bör man ha salt i vattnet till Ciklider?

#1 - 26 januari 2007 15:23
Hej,

Jag undrar om man ska ha salt i akvarievattnet till Malawis/Tanganyikas? Jag har inte det idag, men har bara haft akvariet igång i ett par veckor... Hur mycket är lämpligt i så fall?

Jag har letat lite på forumet, men inte hittat svaret.
(Även om jag förstår att frågan behandlats fler än en gång tidigare...);)

Tacksam för svar!
//Matts
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 januari 2007 15:27
Det finns olika åsikter i ämnet - en del anser att det behövs (då max. 2 dl salt/100 L vatten), andra inte (dit hör jag).
#3 - 26 januari 2007 15:33
Tror inte att det finns ett svar... Finns lika många svar som akvarietokar...
Leta runt lite på forumet, och gör vad som verkar vara rimligt och känns bra för dig.

Har helt slutat med salt och jag tycker mina malawis mår bättre nu...
#4 - 26 januari 2007 17:51
jag tycker det är helt onödigt med salt i karet.
tycker det bara ska användas vid sjukdomar.
#5 - 26 januari 2007 18:39
Kanonbra svar, Tack för dom!:)
Då kör jag vidare, utan salt

Mvh
//Matts
#6 - 26 januari 2007 18:45
Det finns olika åsikter i ämnet - en del anser att det behövs (då max. 2 dl salt/100 L vatten), andra inte (dit hör jag).
2 dl stämmer det verkar lite mycket Kjell:)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 januari 2007 19:00
stene skrev:
2 dl stämmer det verkar lite mycket Kjell:)

Varför det. Om inte arten är speciellt känslig för salt (vilket inga malawiciklider är) så är det inga problem.
#8 - 26 januari 2007 19:07
Varför det. Om inte arten är speciellt känslig för salt (vilket inga malawiciklider är) så är det inga problem.
Det verkade vara lite mycket bara till cikliderna bara:) lite som mig kanske salt till all mat:D
#9 - 26 januari 2007 21:32
2 dl/100 liter är inget som helst problem... och det blir inte bräckt...
själv kör jag med salt när jag ser att fiskar går och "kliar" sig mot stenar och sånt... har peppar peppar inte haft några som helst problem med sjukdomar de senaste åren...
#10 - 26 januari 2007 23:44
salt och peppar Vandal?

hihihi förlåt var tvungen :P
#11 - 26 januari 2007 23:52
jag häller i salt när jag köper ny fisk,, och ska göra det nångågnn ifall mina fiskar skulle klia sig eller bli sjuka på annat sätt.. annars har jag inte i salt. funkat bra för mig
#12 - 27 januari 2007 13:24
MaKa6778 skrev:
Hej,

Jag undrar om man ska ha salt i akvarievattnet till Malawis/Tanganyikas? Jag har inte det idag, men har bara haft akvariet igång i ett par veckor... Hur mycket är lämpligt i så fall?

Jag har letat lite på forumet, men inte hittat svaret.

(Även om jag förstår att frågan behandlats fler än en gång tidigare...);)

Tacksam för svar!

//Matts

När jag hade malawis köpte jag ett speciellt malawisalt till dem eftersom mina efterforskningar sa att det behövdes. Hade jag förlite salt så "kliade" de sig mot bottnen osv (och nej, jag hade inte nitrit).

//Camilla

Annons