UffeS skrev:kan kanske också bero på att kranvattnets KH har sjunkit under åren... vid vattenbyten, tillsätt en tesked matsoda/200 liter akvarievatten (blanda sodan först i en hink med lite vatten och sedan häll det i karet) så får du KH att stiga med en grad
batski skrev:Menar du bikarbonat? För det höjer ju även pH, vilket jag vill undvika. pH är det inget fel på som det är nu: 6.7 :)
batski skrev:
Lenmar: KH 2 är i sig inte fel för mina mjukvattensfiskar men jag blir orolig för just pH-crashar. Numera kör jag med mäsk i det akvariet och pH har hållit sig ganska stabilt mellan 6.7-6.8, så jag kanske inte behöver oroa mig. Det är bara det att jag har läst att för lågt KH kan vara ett problem...
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vi har konstant KH 2 i våra kar och pH strax under 7. Så har vi haft det sedan vi började mäta för strax 5 år sedan. Vi har inte haft några pH-krashar. Kanske har vi haft tur, men det tror jag inte. Regelbundna vattenbyten varje vecka håller våra värden konstanta. Jag höll på att mäta som en tok första året och micklade en del med massa preparat men faktum är att när jag bara lugnade ner mig, slutade tro på allt man läser och "lärde känna" mina akvarier och dess invånare så har det funkat kanonbra! Däremot så krånglade det en del medans jag höll på med olika pHsänkare och diverse andra grejjer. Fiskarna har mått mycket bättre genom att jag slutade med sånt här "krafs". Vårt kranvatten är faktiskt perfekt för SA tycker jag.[/COLOR][/FONT]