Sjunkande KH - varför?

#1 - 21 mars 2007 08:14
I mitt SA har KH på senare tid sjunkit till 2 efter tre år vid KH 3-4. I det akvariet har jag även haft problem med växter som inte trivs. Kan det finnas ett samband? Kan friska växter höja KH? I mitt kranvatten ligger KH på 2-3.
#2 - 21 mars 2007 08:26
Har du fler fiskar än tidigare så filtret får "jobba" mer.
#3 - 21 mars 2007 08:32
KH beror väl på mängden vätekarbonat i vattnet.
Om växterna konsumerar vätekarbonaten borde väl KH sänkas.
Eller tänker jag fel här...
#4 - 21 mars 2007 09:05
Kramfors skrev:
Har du fler fiskar än tidigare så filtret får "jobba" mer.

Typ 5 fler än tidigare, men de är alla små stimfiskar...
#5 - 21 mars 2007 11:15
kan kanske också bero på att kranvattnets KH har sjunkit under åren... vid vattenbyten, tillsätt en tesked matsoda/200 liter akvarievatten (blanda sodan först i en hink med lite vatten och sedan häll det i karet) så får du KH att stiga med en grad
#6 - 21 mars 2007 14:07
UffeS skrev:
kan kanske också bero på att kranvattnets KH har sjunkit under åren... vid vattenbyten, tillsätt en tesked matsoda/200 liter akvarievatten (blanda sodan först i en hink med lite vatten och sedan häll det i karet) så får du KH att stiga med en grad

Menar du bikarbonat? För det höjer ju även pH, vilket jag vill undvika. pH är det inget fel på som det är nu: 6.7 :)
#7 - 21 mars 2007 15:16
pH och KH samvarierar.
Så egentligen förstår jag inte vad du är ute efter egentligen?
:confused:
#8 - 21 mars 2007 15:48
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Är det nödvändigt med högre KH tycker du? Är du orolig för att något skall krascha? För pH-svängningar eller vad är det du tänker på? Om du skall trycka upp KH och samtidigt ha lågt pH så finns det väl bara två vägar att gå:
1. Putta bikarbonat (eller annat pH-höjande medel/medium) i vattnet medans du sänker med nåt pH-sänkande medel.
2. [/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Putta bikarbonat (eller annat pH-höjande medel/medium) i vattnet medans du sänker med CO2.

Alternativ 1 har du ju redan testat och det vet du ju hur det slutar. ;) Återstår då CO2 om jag förstått det hela rätt.

Jag tycker du skall vara nöjd med det KH:t, det funkar!!
[/COLOR][/FONT]
#9 - 21 mars 2007 20:12
erikthur: Jag har haft KH 4 och pH 6.5. Det var ju visserligen med hjälp av en pH-buffert som jag inte längre använder. Men jag har även haft KH 3-4 och pH 6.7-6.8 utan att tillsätta nånting.

Lenmar: KH 2 är i sig inte fel för mina mjukvattensfiskar men jag blir orolig för just pH-crashar. Numera kör jag med mäsk i det akvariet och pH har hållit sig ganska stabilt mellan 6.7-6.8, så jag kanske inte behöver oroa mig. Det är bara det att jag har läst att för lågt KH kan vara ett problem...
#10 - 21 mars 2007 20:23
Jag tror nog du kan det lugnt. KH 2 är ju dubbelt så högt som KH 1 faktiskt. Och skräcken för pH-krascher är såvitt jag läst på kraftigt överdriven. Många mjukvattensarter klarar lätt av en skillnad på 2-pH grader (100 ggr surare eller tvärtom) bara koncentrationen av övriga lösta ämnen är likvärdig. Mycket skylls på pH-krascher eftersom det är det man vanligtvis mätt upp...
#11 - 21 mars 2007 20:25
Ok, jag ska chill out lite :)
#12 - 22 mars 2007 10:56
batski skrev:
Menar du bikarbonat? För det höjer ju även pH, vilket jag vill undvika. pH är det inget fel på som det är nu: 6.7 :)

jovisst, glömde nämna om det, men med t.ex CO2 tillförsel så får i alla fall jag mitt akvaries pH att hållas bra runtomkring 7,0. KH håller sig stadigt på 5,5 efter en tesked matsoda i samband med varje veckas 30-40% vattenbyte. Utan den teskeden faller det till 4,5 som är kranvattnets KH där jag bor.
#13 - 22 mars 2007 11:05
Ok då vet jag. Men KH 4.5 är ju mer än tillräckligt för sydamerikaner. Varför vill du ha högre? Själv önskar jag att jag hade KH 4 ur kranen.
#14 - 23 mars 2007 05:48
stämmer, vill minnas det rör sig mellan 2-5 för sydamerikanare... läste nånstans att då man har CO2 tillförsel så skall KH vara på minst 4, så jag tänkte att med 5,5 är jag säkert på den trygga sidan.
Mina sydamerikanska vänner toppen trivs, det är ju viktigast :-)
#15 - 23 mars 2007 06:04
jag har kh 2-3 och kör med co2, bör jag oroa mig för pH-crashar?
#16 - 23 mars 2007 06:41
batski skrev:

Lenmar: KH 2 är i sig inte fel för mina mjukvattensfiskar men jag blir orolig för just pH-crashar. Numera kör jag med mäsk i det akvariet och pH har hållit sig ganska stabilt mellan 6.7-6.8, så jag kanske inte behöver oroa mig. Det är bara det att jag har läst att för lågt KH kan vara ett problem...

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vi har konstant KH 2 i våra kar och pH strax under 7. Så har vi haft det sedan vi började mäta för strax 5 år sedan. Vi har inte haft några pH-krashar. Kanske har vi haft tur, men det tror jag inte. Regelbundna vattenbyten varje vecka håller våra värden konstanta. Jag höll på att mäta som en tok första året och micklade en del med massa preparat men faktum är att när jag bara lugnade ner mig, slutade tro på allt man läser och "lärde känna" mina akvarier och dess invånare så har det funkat kanonbra! Däremot så krånglade det en del medans jag höll på med olika pHsänkare och diverse andra grejjer. Fiskarna har mått mycket bättre genom att jag slutade med sånt här "krafs". Vårt kranvatten är faktiskt perfekt för SA tycker jag.[/COLOR][/FONT]
#17 - 23 mars 2007 07:23
Nja, vet inte själv säkert, men såhär påstår Tunze i alla fall:

http://www.tunze.com/fileadmin/gebrauchsanleitungen/x7074.5088.pdf

For most planted aquaria the ideal pH is between 6.50
and 7.00. In order to maintain a stable pH
when injecting CO2 it is critical that the KH
value be at least 4°, however for most plants
it should not exceed 8°. This value can be
increased with either tap water or Sodium
Bicarbonate if necessary, and decreased by
replacing reverse osmosis water.

Jag kör med deras CO2 diffusor som funkar utmärkt.

http://www.tunze.com/details.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1[prodid]=7074.500
#18 - 23 mars 2007 09:51
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vi har konstant KH 2 i våra kar och pH strax under 7. Så har vi haft det sedan vi började mäta för strax 5 år sedan. Vi har inte haft några pH-krashar. Kanske har vi haft tur, men det tror jag inte. Regelbundna vattenbyten varje vecka håller våra värden konstanta. Jag höll på att mäta som en tok första året och micklade en del med massa preparat men faktum är att när jag bara lugnade ner mig, slutade tro på allt man läser och "lärde känna" mina akvarier och dess invånare så har det funkat kanonbra! Däremot så krånglade det en del medans jag höll på med olika pHsänkare och diverse andra grejjer. Fiskarna har mått mycket bättre genom att jag slutade med sånt här "krafs". Vårt kranvatten är faktiskt perfekt för SA tycker jag.[/COLOR][/FONT]

Tack Maria! Ska nog lugna ner mig och fortsätta hålla koll på KH ett tag till för att vara på den säkra sidan. Jag har också slutat med pH-sänkare/buffertar. Inte för att fiskarna mått dåligt av det (då hade jag slutat direkt), men för att jag fick problem med alger och så växter som inte trivits. Kör nu bara med lite mäsk i SA.

Annons