Sjunkande Black Molly?

#1 - 17 juni 2010 21:12
[INDENT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]1/ Hur stort är akvariet?´[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]ca 60L[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ett Innerfilter, Eheim 2008[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]10-05-17, En månad sen idag.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Startade med:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]2st Black Molly,[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]2st Dalmartiner Molly,[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]10st Guppys/Platys och[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]1st Ancistrusmal.[/SIZE][/FONT]

La i ytterligare
1st Dalmartiner Molly
5st Guppys

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/FONT][/SIZE]
2st Black Molly som är 4cm
2st Dalmartiner Molly som är 1-1½cm
1st Dalmartiner Molly som är 4cm
15st Guppys/Platys som är 5-10mm
1st Ancistrusmal som är 3cm

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har en stor boll javamossa, två stora vattenpest som jag har spridit ut, en indisk hygrophila och en växt med stora långa blad som jag inte vet vad den heter.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/FONT][/SIZE]
Normala

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/FONT][/SIZE]
Normala

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE]
Byter vatten en gång i veckan och byter då ut 2/3

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?[/FONT][/SIZE]
Tidigare idag. Bytte ut 2/3

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Allt är ju nytt. Har grus, stenar, växter, en rot, en grotta.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Dock köpte jag 3 nya växter för ca 4 dagar sedan.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ja har lagt i några guppys och en dalmartiner molly. Nej, hade dom i ett annat akvarie innan.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Inte sedan jag startade akvariet.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Matar mycket sparsamt nu i början. Matar ungefär varannan till var tredje dag. Matar med flingfoder.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Såg idag när jag kom hem för någon timme sen att Black Molly hanen låg och "vilade" sig mot en av växterna. Petade till honom lite och så simmade han iväg och la sig på botten istället. Avvaktade ett tag till sen när jag kom nära med handen så la han sig i den istället så jag förde upp honom mot ytan och släppte men då sjönk han bara.. Ser ut som att han försöker simma uppåt men han orkar inte..[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En liten Guppy hade fastnat med sjärtfenan i pumpen och dog tyvärr..[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Bytte vatten vid klockan 15 idag och åkte iväg. Kom hem vid 21:30 ungefär och såg att hanen låg på en växt.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ja[/SIZE][/FONT] [/INDENT]
#2 - 18 juni 2010 11:02
Hittade honom död i morse.. :/ R.i.p Igor <3
#3 - 18 juni 2010 11:36
Vad menar du när du säger att vatten värdena är "normala"? Skriv vad dom ligger på. Svårt att säga vad det var, dock kan orsaken vara att karet att överbefolkat.
#4 - 18 juni 2010 18:44
Cyruz10 skrev:
Vad menar du när du säger att vatten värdena är "normala"? Skriv vad dom ligger på. Svårt att säga vad det var, dock kan orsaken vara att karet att överbefolkat.

När jag skriver normala så menar jag att dom är som dom ska. Dvs att ph värdet är jämt och ingen nitrit eller nitrat o.s.v.

Ha i tanke att alla fiskar är väldigt små förutom två så det låter mer än vad det är.
#5 - 18 juni 2010 18:45
Hon i fiskaffären sa att black mollysarna är väldig hårt avlade så simblåsan kan vara defekt och inte hålla så länge. Vet inte hur gammal han var heller eftersom jag köpte honom stor.
Bilagor:

Annons