Sjukt beroendeframkallande!

#1 - 24 september 2007 08:08
Hur klarar ni er från att köpa alla akvarier ni ser? Har haft akvarier i massa år när jag var yngre, men då mest som sällskap/möbel. Mao så var det intressant men läste kanske inte så mkt om det. Sålde av det lilla jag hade då samtidigt som jag flyttade till sthlm. (Skulle bo väääldigt litet)

Var husvakt i somras åt sambons föräldrar som hade ett litet kar. Insåg då hur mkt jag saknade att ha akvarium hemma. Några veckor senare stod det ett 110 liters hemma. För mig som aldrig haft större än runt 80 liter innan var det jättestort. (Jaja jag vet... men det kändes stort då) Tog nån vecka så började jag planera nästa kar hemma. Ett yngel/karantärskar skulle det bli. Kunde få min svågers extra kar som bara stod på vinden o samla damm. Men plötsligt kändes inte det tillräckligt heller...Ville hellre ha nåt stort, så att jag skulle känna att nu när jag har detta stora får det räcka! Gick väl lite emot min sambo när jag helt utan förvarning berättade att jag ringt på en annons om ett 375 l. När han hämtat sig från chocken tyckte nog han att det var lite roligt ändå. (önsketänkande från min sida?)

Och nu är jag på jakt igen... fast denna gång SKA det bli ett litet ca 30-40 liters till räkor/yngel o dyl.

(Men har förhoppningar om ett ännu större i framtiden, då jag visade gubben en broschyr om Btn bakgrunder igår och han blev jättefashinerad)

Hur var/är det för er?! Hur får ni era familjer med på köpen osv...

Hej jag heter Maria och jag är beroende...
#2 - 24 september 2007 08:23
jag brukar göra en stoooor presentation för frugan som säger att jag vill köpa 6 kar till, allt mellan 30-250 liter, givetvis har jag placering och befolkning helt klar vid presentationen, ungefär halvägs genom presentationen så brukar frugan stoppa mig och säga:

- ETT till kan du köpa....men BARA ETT.

Vilket var det jag egentligen ville från början.

Efter några månader gör jag samma sak igen......och får köpa ett till....

Långsiktig planering kallas det för..... :-)
#3 - 24 september 2007 08:27
*S* Precis så beroendeframkallande är det!
Började med ett kar, sen ett till, ytterligare ett osv :D Min gubbe var inte direkt förtjust men tyckte att så länge jag sköter dom så ok då :)
Har inte haft malawi förut så när min man börja prata positivt om dom så genast såg jag till att ett 375 l kom hem & där planeras det nu för fullt så att jag får in honom ordentligt i denna fantastiska akvarievärld & får fria händer :p
Vi ska flytta till hus i helgen igen efter ett mindre stopp i en lgh & där får jag ett helt eget rum till akvarier på dryga 20 kvadrat :p Ska bli spännande! Har nu i lgh 6 kar i varierad storlek som e igång, 1 i förrådet (375l), 1 odlingställning med 9 kar i källaren hos föräldrarna & så e jag på jakt efter ett 720 l som jag ska ha som avdelare i huset där det e öppen planlösning ;) Allt ska upp igen nu, ska bli helskojigt!

Så jag sållar mig till skaran:
Hej, jag heter Eva & jag är beroende :D
#4 - 24 september 2007 09:02
Hej Maria!

ampe skrev:
Hur klarar ni er från att köpa alla akvarier ni ser?

Det kan vara svårt men det går :D För mig är det enkelt, jag bor i en etta och har helt enkelt inte plats med fler akvarier. Dessutom känns det som att ett akvarium till skulle bli mer jobb än vad jag är beredd att lägga ner på det.

Som det är nu har jag 3 akvarier. Började med ett 250 liters som jag inrett som en sydamerikansk biotop. Sen efter en semester i Thailand bestämde jag mig för att införskaffa ett till akvarium (denna gång ett på 310 liter) där jag har guramis och andra asiatiska fiskar. Sen blev jag sugen på endlers och skaffade ett akvarium till dem - ett 110 liters. Endlarna har flyttat nu men akvariet är kvar. Jag har gjort om det till ett hem för betta imbellis.

Det finns för många trevliga, vackra och intressanta fiskar helt enkelt :p
#5 - 24 september 2007 16:39
Jag brukar bara bita ihop! gör ont ibland att lämna ett kar man vill ha!

Men jag har en liten plan, och det är att köpa på min så många kar jag vill ha innan min tjej får för sig att flytta in, då tar det stop!! :D
Hon tycker redan jag lägger mer tid på mina fiskar och räkor än vad jag gör på henne ;)
#6 - 24 september 2007 17:56
ampe skrev:
Hur klarar ni er från att köpa alla akvarier ni ser?

Jag har en sambo som alltid går ett halvt steg bakom och är beredd att fälla mig om jag så mycket som sneglar åt fler akvarium...Jag har 7 stycken nu och han tycker att det är HÖGST tillräckligt...! [:-118] Han förstår inte att jag baaara behöver ett liiitet till..... :p
#7 - 24 september 2007 19:20
oj ja visst e det beroende jösses skaffa 2 st på 3 veckor från att ha tänkt på det i flera år..

det första insåg jag ju var litet(54l) från början men man måste börja nånstans ju =)

sedan av en händelse på en låppis så hitta jag ett kar med överdel och lysrör i redan för 150kr hur kunde jag mostå det.. (114l)

nu inser jag att dessa är ju så smått... alla dessa fiskar jag skulle vilja ha (i nuläget) vill ju bo större börjar snegla åt 200l storleken men..hmmm kanske skulle ha ett på 5.... hmmm 6....hundra liter haha så är det ju man vill ju ha större och om jag kan skapa en levande undervattensvärld så nära fiskarnas vilda liv som möjligt

i dom vildaste drömmar så är ju ett kar på minst 1000liter med i beräkningarna

gärna mer å dammar å å å.... ja just det...;-)

Hej jag heter Eva jag är beroende...
#8 - 24 september 2007 19:44
Jag är inne i beroendet redan och jag har inte börjat köpa fiska än ;)
Men man får lite lätt mindervärdskomplex när man ser och läser om alla proffsigt inredda kar här :(
#9 - 24 september 2007 20:14
Ja herregud. Idag har jag köpt en ny ljusramp och svarat på en annons om ett litet 27 liters... Vill ju som sagt gärna ha ett litet till räkor. Och blir det som jag hoppas har jag ett räkkar innan veckan är slut. Sen är det ju auktion på söndag. Bäst att ta med begränsat med pengar...
#10 - 24 september 2007 21:56
har 4 kar nu, började med 1 förra vintern. har även planer på till ;p
#11 - 26 september 2007 03:53
hehehe!!
beroendeframkallande .... nääh:p
jag har hållt på i en/två månader har två akvarium 55 och 90L
planerar ett nytt på 110 och eventuellt TVÅ TILL
då blir det två i vardagsrummet ett i hallen ett i sovrum,
och (hoppas hoppas hoppas) ett i badrummet :D

Hej jag heter Linn och jag är grovt beroende[:-44]
#12 - 26 september 2007 11:34
för mig började det med att vi hadde ett i skolan för 6-7 år sen då tjatade jag till mig en liten burk på ca 10 lieter nu har jag 15 akvarium mellan 50- 440 liter som är igång och fler kommer det bli om jag får plats på mitt rum
#13 - 26 september 2007 11:52
Jaaaa..... när jag sålde alla mina gerbiler tätade jag ett av akvariumen och köpte fisk till det. Idag, ca tre år senare, har jag 8 (eller 9...) kar gående... men nu MÅSTE det vara stopp :p

INTE beroende men helt klart MYCKET intresserad :D
#14 - 26 september 2007 12:03
Har tre burkar nu, får inte köpa fler[:-16]

Men när jag läste denna tråd kom jag på en genial ide[:-17]

Ny fru sökes med ett brinnande akvarieintresse, minst ett 720 som hemgift[:-38] ;)
#15 - 26 september 2007 13:22
lol

:D :D :D

c90368 skrev:
Har tre burkar nu, får inte köpa fler[:-16]

Men när jag läste denna tråd kom jag på en genial ide[:-17]

Ny fru sökes med ett brinnande akvarieintresse, minst ett 720 som hemgift[:-38] ;)
#16 - 26 september 2007 21:14
Eftersom man bor som man bor får man planera framtiden =) har tre kar i olika storlekar som det ser ut nu men det kommer deffinitivt komma in ett betydligt större den dagen jag får tag i ett hus :p
#17 - 26 september 2007 21:37
Åh herregud så många akvarium. Men helst skulle jag vilja ha något som det här :D

Kan det ha vart så att några av er kanske var fiskar som blev återfödda som människor :P
#18 - 26 september 2007 21:43
Som sagt! Sällar mig till skaran för beroende. Så här har det gått för oss (frugan och mig):

För många år sedan var vi akvarister. Höll bland annat ett akvarium med stora Påfågelciklider. Sedan kom annat emellan. Fyra barn,häst,hund,katt och fotboll,innebandy,dans,gymnastik för barnen. Men så en dag insåg vi att barnen blivit stora och inte längre behövde vår ständiga närvaro. Då bestämde vi oss. Vi ville ha ett (1) akvarium. I somras (juli) slog vi till på en annons. Ett 600-liters kånkades hem. Skulle bli ett maffigt sällskapsakvarium.

Det var då det hände! På något sätt tappade vi kontrollen. Vi började nämligen logga in på Zoopets sida och läsa om sååå många roliga fiskar. Och inredningar. Och yngel. Och växter! Phui! Dessutom upptäckte vi att det ständigt fanns en massa annonser på Blocket där folk dumpade sina burkar för vettiga priser. Det ena gjorde de andra och efter en månad hade vi köpt på oss ytterliggare fem (5) akvarier! Bra att ha, typ!

Sedan fortsatte karusellen. Vore det inte kul med ett till lite större akvarium!? Och kolla den där annonsen! Tokbra pris! Kasta sig på telefonen. Man kunde ju alltid bara prata lite. Det blev oftast mer än prat. Det blev till att slänga sig i bilen för ett hembesök och så stod man där med ett nytt fynd att frakta hem.

Fram till idag har vi lyckats köpa på oss elva (11) akvarier! De två senaste är 375-litersburkar som just nu väntar på inredning och fiskar. För att få plats med allt har vi helt enkelt kastat ut "onödiga" saker. Bland det första som åkte var vår extra-TV. Därefter har en bokhylla och en bäddsoffa fått stryka på foten. Under morgondagen går ett nytt lass till återbruket för att göra plats för våra sista burkar ....

Våra barn har nu börjat knorra! De undrar om det blir några möbler kvar? Vi försöker övertyga dem om att knapphet och en luftig möblering är modernt! Så länge det finns en soffa att sitta i framför TV:n kommer de att vara nöjda, men, å andra sidan kanske man inte behöver en så stor? Man sitter ju inte där samtidigt!

Numera smyger vi in våra annonsfynd lite diskret och gömmer dem på lämpliga ställen för att slippa våra barns kommentarer om att "vi tagit oss vatten överhuvudet" eller att "vi totalt tappat fotfästet" och försummar andra förpliktelser! Bah!, säger jag! Nu är det dax för far och mor att få fröjdas efter massa år av uppassning av barnen! De vet var kylskåpet står....

(har sett att frugan gått omkring med en tumstock och mätt inne i rummet med alla mina bokhyllor, hm, undrar varför)
#19 - 26 september 2007 21:58
Numera smyger vi in våra annonsfynd lite diskret och gömmer dem på lämpliga ställen för att slippa våra barns kommentarer om att "vi tagit oss vatten överhuvudet" eller att "vi totalt tappat fotfästet" och försummar andra förpliktelser!

Hahaha, vad kul :D Annars brukar det ju vara tvärt om. Barnen som vill ha fler akvarier och föräldrarna som säger emot [:D]
#20 - 26 september 2007 22:23
Imorgon kommer jag köpa sten, lite växter, vattenpreparat, bakgrund och lite mer sten, o dyl. Nu ska jag bestämma mej för vilka Malawi jag ska ha, då inser jag plötsligt att alla de fiskar jag hittar och säger WOW om är mer än 12 cm :(
Det innebär att jag har inte hunnit få i fiskar i karet förrns jag inser att jag har ett för litet akvarium. Är det bra?
#21 - 26 september 2007 23:06
surinam skrev:
Imorgon kommer jag köpa sten, lite växter, vattenpreparat, bakgrund och lite mer sten, o dyl. Nu ska jag bestämma mej för vilka Malawi jag ska ha, då inser jag plötsligt att alla de fiskar jag hittar och säger WOW om är mer än 12 cm :(

Det innebär att jag har inte hunnit få i fiskar i karet förrns jag inser att jag har ett för litet akvarium. Är det bra?

- He he! Jag har några guldsömsciklider som går i en burk. De är ännu bara 5-6cm. Men någon gång i framtiden måste jag fixa en rejält stor balja till dem :) Troligen är då alla nuvarande burkar upptagna och.....just det....man får skaffa ännu ett akvarium!!
#22 - 27 september 2007 08:09
En fråga till er som har så många akvarier. Hur hinner ni? Jag har ju 3 stycken och känner att det verkligen är gränsen för min del.
#23 - 27 september 2007 08:35
Med en lång slang, ett böjt plaströr och badrummets golvbrunn går vattenbyte på mindre än en timme! Matning går också snabbt. Sen är det ju bara att låta det gå? Inget behöver göras i mina kar, förutom rensa ur växter när det blir för igengrott...
#24 - 27 september 2007 09:48
Hahah!

Kensa skrev:
jag brukar göra en stoooor presentation för frugan som säger att jag vill köpa 6 kar till, allt mellan 30-250 liter, givetvis har jag placering och befolkning helt klar vid presentationen, ungefär halvägs genom presentationen så brukar frugan stoppa mig och säga:

[:-92][COLOR=#008000]Lycko hon som har dej! Smart guy!:D[/COLOR]
#25 - 27 september 2007 10:30
batski skrev:
En fråga till er som har så många akvarier. Hur hinner ni? Jag har ju 3 stycken och känner att det verkligen är gränsen för min del.

- Jag tror man kan ha fullt upp med tre akvarier lika väl som man kan hinna med flera. Det beror nog på vilken "kravbild" man har på varje akvarium. Skall det vara perfekt balans-biotop-ursprung-vildfångat och bottenmaterial-växter-inredning som passar ihop, eller, skall det vara en "rolig" blandning som ser snyggt ut!

När jag tar del av andras bilder inser jag att det finns en väldig skillnad på vårt focus. Personligen är jag lite åt "bara fiskarna trivs hållet"!

Sedan finns det de som har akvariet som en möbel! Det skall bara finnas där för att matcha resten av rummets interiör!

Oavsett hur många eller få burkar vi har så är det förhoppningsvis anpassat till den tid vi har att umgås med vår hobby.

För övrigt inbillar jag mig att med lite förstånd och eftertanke kan man sätta igång ganska många burkar som inte kräver mer än "vanligt" underhåll i form av vattenbyten samt matning. Just nu är det lite "tråkigt" hemma hos oss då det bara handlar om matning :)
#26 - 27 september 2007 11:00
Inget problem! Det finns mycket värre droger!
#27 - 27 september 2007 11:38
Ja det är sant. Hellre akvaristik än heroin eller cocain :D
#28 - 27 september 2007 13:46
Oooh, jag sitter och läser annonser åt min mosters särbo som ska ta över hennes akvarium. Han är lite seg, har lovat hämta det i 2 1/2 år nu men ännu inte gjort det, så hon hotar med att lämna det till mig... Så då tänkte jag att om jag hittar ett typ 180-liters fint akvarium i Umeåtrakten, som blir närmare för honom att hämta så kanske jag får hennes... Lömska planer...
Dessutom tycker jag att gubben redan missat sin chans. Han har ju segat hur länge som helst medan jag hade kunnat ta akvariet redan idag!
Jag har ju bara fyra så ett till vore inte så dumt...

Jag erkänner mig beroende...
#29 - 27 september 2007 14:04
Apropå: den här kanske man ska slå till på och utveckla sig mot pilgiftsgrodor ;) http://www.blocket.se/vi/13480062.htm?ca=11_s
#30 - 27 september 2007 14:08
...eller så tar man i med elva på en gång; http://www.blocket.se/vi/13136812.htm?ca=11_s
#31 - 27 september 2007 15:07
Ja har man plats för 11 burkar så vore det ju trevligt :D Men annars såg ju aquaterrariet väldigt trevligt ut.
men jag får fortfarande drömma tills jag får större utrymme :)
#32 - 27 september 2007 15:34
Jag kan får rum med ett till när jag tänker efter ;)
#33 - 27 september 2007 17:20
För några månader sen....

Mamma Mia skrev:
...eller så tar man i med elva på en gång; http://www.blocket.se/vi/13136812.htm?ca=11_s

[COLOR=royalblue]...hade jag nog tagit mej en funderare. Men f n är mitt "beroende" flyttat till mera mänskliga intressen....det växlar i livet![/COLOR]
#34 - 27 september 2007 17:48
Vi har fem på knappt ett år, och planer för 6-7 till ;)

//C
#35 - 27 september 2007 17:50
Kensa skrev:

ASG!!!! :D:D

Ska prova detta på gubben min - HELT klart!! Han ångrar bittert den dag han köpte ett litet 62-liters till mig i födelsedagspresent... där vi av okunskap bl.a stoppade i en (då) liiten söt eldstjärt...som växte och behövde ett större akvarium...som vi åkte och köpte.....sen fick vi platyyngel som ju bara MÅSTE ha ett eget akvarium...som vi åkte och köpte...Sen ville kampfisken vara ifred och det fanns ett JÄTTESNYGGT litet akvarium som skulle passa PRECIIIS i vardagsrumshörnet...som jag släpade iväg gubben att köpa!

Han såg då ut som ett åskmoln :D

Och nu har vi en massa ancistrusyngel ... som snart måste ha mer utrymme.... *host*

- Vaddå beroende :confused: Vemdå? JAG? :eek: :D :D
#36 - 27 september 2007 18:22
Kensa skrev:

HAHA! gott snack.
#37 - 27 september 2007 19:40
Mamma Mia skrev:

- Huga! Bara inte frugan upptäcker denna annons!
#38 - 29 september 2007 02:51
köpte nu mitt tredje blev lite större än förväntat hihi...
hade mina ögon på aqua terrariet men pojkvännen satte ner foten
han skulle minnsan inte ha några kräldjur[xx(] [V]

men jag har juh mina halv tomma akvarier att planera
jag ska nog hinna ändra hans uppfattning tills nästa löning :D:p
#39 - 29 september 2007 09:52
Nummer 13!!

Frugan åkte ut en stund på förmiddagen. Tog en sväng och stannade vid Frälsis. Gick in för att fynda lite garn! Vad fick hon se! VAD SÅG HON! Just det! Ett akvarium. Ett komplett Juvel 54-litersakvarium ! Priset! 180kr!
Ja just det! Det blev nummer 13!

(Innerfilter+doppvärmare+syrepump+håv+fin rot)
#40 - 29 september 2007 10:31
sånt där händer bara andra
#41 - 29 september 2007 11:22
surinam skrev:
sånt där händer bara andra

- Det är faktiskt det tredje mindre akvariet (komplett) som frugan fyndat på Frälsis! Skumt egentligen. Troligen frustrerade föräldrar som haft tuffa dispyter med sina barn om skötseln och därefter i vredesmod tömt burkarna och åkt iväg med dem :)
#42 - 29 september 2007 11:25
Ja eller så är det makarna som tröttnat haha
#43 - 29 september 2007 16:21
surinam skrev:
Ja eller så är det makarna som tröttnat haha

- Kan så vara :). Har pratat med många om mitt intresse för akvarium och förvånansvärt mångas egen relation/erfarenhet av akvarium är - Alger! Alltid samma kommentar!

- Vi ledsnade för att blev bara en massa alger!

Ofta rörde det sig om burkar runt 30 - 70liter. Dessa baljor var ofta inköpta till yngsta barnet i familjen med motiveringen:

- Vi tyckte det var bra att han/hon fick ta ansvar för ett eget djur! Men det
blev bara en jädra massa alger!

Inte så lyckat att låta en sjuåring ta ett sådant ansvar. Men som sagt! Jag är tacksam varje gång jag kan fynda småburkar :)
#44 - 29 september 2007 18:31
Definitivt beroende

Jag lyckades idag med ett jätte fynd, köpte mig ett 60 liters sexkantigt akvarium med doppvärmare lysrör i locket och pump för 400 kr. Såg helt nytt ut och var tydligen bara använt i fem veckor så jag fick garantisedlarna på allt :D
(ser dessutom större ut än 60 l, det är 63 cm högt)

Skall nog flytta över mina räkor och yngel i det, sen skall jag nog stoppa ner något annat i det idag befintliga räkkaret, och på toppen av allt så hittade jag en kanonsnygg rot till det stora akvariet som jag troligtvis kan byta till mig,,,, Ja ni hör hur jag oxså håller på. Maken storknade nästan när jag kom hem med detta kar idag. Tur att han inte vet om det jag har på skrivbordet på jobbet :p
/b
#45 - 29 september 2007 19:06
Blossom7 skrev:
Tur att han inte vet om det jag har på skrivbordet på jobbet :p

/b

- Haha! Han läser inte dessa Forumsidor då?
#46 - 29 september 2007 19:09
- Haha! Han läser inte dessa Forumsidor då?

Nix han är fast vid sin egna dator i källaren, där jag har tre :p akvarier på skrivbordet brevid honom.
Han sitter fast i war of worldcraft (heter det så?) grepp.

/b
#47 - 29 september 2007 19:38
Ja nästan, world of warcraft... Och varför vet jag det? Jo för att min gubbe är fast i det oxå. Vissa perioder kommer jag knappt ihåg hur han ser ut. Men alla har vi väl våra egna beroenden. Hm... Undrar om det inte får plats ett liiitet akvarie bredvid hans dator.

Tog upp detta med fler akvarier idag. (Via telen, för han är bortrest)
Samtalet gick till så här:

Jag- Jag har tänkt på en sak.
Han- Jaså...
Jag- Jag har ju tänkt skaffa ett litet räkkar på typ 30 liter... Men om man ändå köper kan man ju lika gärna köpa ett lite större. Och i sovrummet har vi ju massa plats på min sida av sängen. Kanske ska ta minst 100 när jag ändå är igång.
Han- Jo det har du väl lite rätt i... kanske... (lite misstänksamt)
Jag- Ja, men då kommer jag ju vilja ha annat än räkor i det... Kanske ciklider. Du såg ju några fina sist... Så kan vi skaffa BTN bakgrund till det.
Han- Hm... (mer misstänksamhet)
Jag- Men då kan ju inte räkorna bo där utan att bli uppätna... så då måste vi nog skaffa ett litet ändå...
Han- Man kan inte ha hur många akvarier som helst.
Jag- Jo då! Det kan man visst, det vet jag!
Han- *skratt*

Vad tror ni? Låter positivt va?
#48 - 29 september 2007 19:40
lol

Blossom7 skrev:
Nix han är fast vid sin egna dator i källaren, där jag har tre :p akvarier på skrivbordet brevid honom.

Han sitter fast i war of worldcraft (heter det så?) grepp.

/b

Ett lyckligt äktenskap med andra ord:D:D:D:D:D
#49 - 30 september 2007 02:05
ampe skrev:
Ja nästan, world of warcraft... Och varför vet jag det? Jo för att min gubbe är fast i det oxå. Vissa perioder kommer jag knappt ihåg hur han ser ut. Men alla har vi väl våra egna beroenden. Hm... Undrar om det inte får plats ett liiitet akvarie bredvid hans dator.

Tog upp detta med fler akvarier idag. (Via telen, för han är bortrest)

Samtalet gick till så här:

Jag- Jag har tänkt på en sak.

Han- Jaså...

Jag- Jag har ju tänkt skaffa ett litet räkkar på typ 30 liter... Men om man ändå köper kan man ju lika gärna köpa ett lite större. Och i sovrummet har vi ju massa plats på min sida av sängen. Kanske ska ta minst 100 när jag ändå är igång.

Han- Jo det har du väl lite rätt i... kanske... (lite misstänksamt)

Jag- Ja, men då kommer jag ju vilja ha annat än räkor i det... Kanske ciklider. Du såg ju några fina sist... Så kan vi skaffa BTN bakgrund till det.

Han- Hm... (mer misstänksamhet)

Jag- Men då kan ju inte räkorna bo där utan att bli uppätna... så då måste vi nog skaffa ett litet ändå...

Han- Man kan inte ha hur många akvarier som helst.

Jag- Jo då! Det kan man visst, det vet jag!

Han- *skratt*

Hahahahaha [:D]
#50 - 30 september 2007 05:42
ampe skrev:

- Så länge man inte får att uttalat Nej räknas det som Ja!:p
#51 - 30 september 2007 05:51
- Så länge man inte får att uttalat Nej räknas det som Ja!:p

Det är precis så jag tänker! Och det är ju auktion om några timmar och jag ska dit själv... :D
#52 - 30 september 2007 17:10
Jaha, så kom man hem med en burk då... Vet inte hur stort än, ska mäta det senare. Runt 60-70 skulle jag tippa. Ska främst innehålla räkor. Att det blev dubbelt så stort som jag planerat gör ju inget. Det finns ju mer plats för dem då! :D
#53 - 30 september 2007 17:42
ampe skrev:
Jaha, så kom man hem med en burk då... Vet inte hur stort än, ska mäta det senare. Runt 60-70 skulle jag tippa. Ska främst innehålla räkor. Att det blev dubbelt så stort som jag planerat gör ju inget. Det finns ju mer plats för dem då! :D

- Ha! Så skall det se ut! Frugan och jag har just konstaterat att man kan faktiskt stapla mindre burkar på höjden! Just det.....:p
#54 - 30 september 2007 17:45
Jag har en sån onödigt stor plats ledig bredvid sängen...
#55 - 30 september 2007 18:28
jag vill inte bo i lägenhet, jag vill ha en herrgård...
#56 - 30 september 2007 19:01
En beroende till här. Hade akvarium som barn, och blev biten med en kraft jag inte väntat mig när min fisk- och krypgalna som fick ett 21 l i treårspresent i somras. Nu har jag ett 60l sm jag inte ens fått fisk i än, och jag börjar redan längta efter större... Tack och lov säger min sambo än så länge att det är "en sund hobby"... Får väl se vad han säger efter ytterligare några akvarium. Att jag inte köper mer och större nu på en gång beror på att det ju inte direkt kostar gratis:(

"Hej, jag heter Camilla och jag är beroende"
#57 - 6 oktober 2007 13:31
Läser denna tråd med ett smile på läpparna :).I min familj så fanns det ett akvarium när jag var barn det var på 250 liter och hade alla möjliga fiskar, jag satt ofta o kika på det då vet jag.När jag flytta hemifrån så tänkte jag på att skaffa ett eget men som ni vet pengar behövs, köpte en katt av min morbror för det var också något jag ville ha (uppväxt med hund men funktionshindrad så det funkar inte).Nåväl åren gick och jag började så smått prata om att köpa akvarium högt o gärna när mina föräldrar hörde :D.1998 så var jag helt inne på att köpa ett och min födelsedag kom och hrm mina föräldrar hade köpt ett akvarium åt mig ett 40-liters där deras Guppy som bott i utedammen fick flytta in, det blev så småningom både platy och molly i det tills det blev för trångt då började jag spara, några corydoras bodde också i denna soppa men alla trivdes.I Juni i år så skaffa jag ett till akvarium 112 liter blev det och nu när jag haft det ett tag så är jag sugen på ett större för mamma och jag har kikat på fiskar som jag mycket väl kan tänka mig men som inte får plats i det stora så vi får väl se :D, har planer på att köpa en laptop istället för denna stora stationära dator och då behöver jag inte detta skrivbord och då blir det plats här. Beroende?? mmmmm något :D.
#58 - 6 oktober 2007 20:50
- Tjossan! Fynd på Loppis idag igen! Ett 100-liters komplett med dubbla lysramper! 80:-! Kan det bli bättre! Det var åter frugan som var ute på fyndjakt! Akvariet är säkert 15 år gammalt men i kanonskick :)

I morgon åker vi till ett byggvaruhus för att köpa lagerhyllor! Nu måste vi börja stapla alla småburkar på höjden ;)
#59 - 6 oktober 2007 20:54
- Tjossan! Fynd på Loppis idag igen! Ett 100-liters komplett med dubbla lysramper! 80:-! Kan det bli bättre! Det var åter frugan som var ute på fyndjakt! Akvariet är säkert 15 år gammalt men i kanonskick :)

I morgon åker vi till ett byggvaruhus för att köpa lagerhyllor! Nu måste vi börja stapla alla småburkar på höjden ;)

Måste gå oftare på loppis...
#60 - 6 oktober 2007 21:15
Hittade en annons på blocket åt svärfar, så nu har han ett kar på 200L och fick en megapump (sån som står på golvet), han fick doppvärmare, ca 20 fiskar, grus, sten, lysramp och nästen helt nya lysrör, mat, en vattentömmare (slang med backventil) (Som jag för övrigt stal ) alltihop för 1000:-
Pumpen retar ihjäl mej, den hade passat perfekt OM jag skaffar ett större akvarium...
#61 - 7 oktober 2007 08:10
surinam skrev:

Pumpen retar ihjäl mej, den hade passat perfekt OM jag skaffar ett större akvarium...

- Haha!

Annons