Sjukdom som börjar med söndrig fena?

#1 - 31 januari 2007 10:51
Hej!
Nu har mitt akvarium funkat superfint i flera månader.. men nu börjar jag bli lite orolig igen.. [B)] Innan jul köpte jag fyra svärdbärare.. allt funkade bra fram till ca två veckor sen då jag såg att en av dem hade en söndrig fena. Trodde den hade skadat sig på nått sätt mem några dagar senare var den lite konstig.. alla fenorna utom de bakom gälarna låg ihoptrykta.. fisken såg lite halvförlamad och smal ut.. fast den åt och var pigg i flera dar innan den sen dog. Usch.. Har sen kollat de andra noga men de har verkat pigga allihop.. fast igår såg jag att en av mina äldsta sorgmanteltetror oxå hade en söndrig fena.... Kan detta vara ngn sjukdom? Isåfall vilken.. har försökt läsa om sjukdomarna men hittar ingen som stämmer på detta.. :confused:

Har inte hunnit kolla värderna än.. ska göra det ikväll när jag byter vatten.. men har skött akvariet som vanligt så tycker det borde inte hänt ngt konstigt med vattnet.. Det enda "nya" så att säga är att det är väldigt kallt hemma så ser att värmaren jobbar för fullt men temp verkar hålla sig på normal niva ca 23 grader Har oxå köpt en vattenväxt på Ikea.. kan den ha nått med saken att göra?? (kanske inte så smart..eller.. fast stod på att den var ok för akvarier..??)

Snälla ni som kan detta bättre än jag.. vad hade ni gjort i detta läge? :confused:
#2 - 31 januari 2007 10:54
Det lär vara fenröta, det finns medicin mot det, fråga på din zoobutik. Du kanske borde skaffa en bättre värmare så du får upp temperaturen åtminstone till 25 grader eller så?
#3 - 31 januari 2007 12:45
Det BEHÖVER inte vara fenröta, utan det kan vara taskiga vattenvärden helt enkelt. Kanske du fått snabb höjning/sänkning av något ämne..eller kanske nitrit...Söndriga fenor är i allmänhet ett tecken på "vattenknas". Bra att du ska köpa vattentester. Vänta med medicin och kolla vattnet först. Har även hört att vintertid kan vattenleverantörer köra med mycket extra tillsattser i kranvattnet.

Du kanske behöver byta vatten oftare ett tag här framöver. Och tillsätt gärna lite salt om dina fiskar tål det. Tror du ska höja tempen lite..23 låter ganska kallt. Försök få upp den till 25 - 26 grader.
#4 - 1 februari 2007 10:49
Å tack för era svar! Jag höjde temp en grad igår och kollade vattnet.. nope.. samma pH som alltid och ingen nitrit. Gör vattenbyte en gång i veckan och byter då ca 1/5 del- oftare än så borde man väl inte behöva..? Jo - måste åka förbi akvarieaffären och höra med dem oxå.. men lite svårt när man är så okunnig i vad det kan vara..

Det finns inte nån som har några bra länkar om fenröta? :confused: Och om andra sjukdomar? Läste ju det som fanns om sjukdomar här - men att fenorna typ löses upp stämde ju inte riktigt in.. fisken verkade mer som förlamad i fenorna.. stjärtfenan och den andra fenan fram var ju lika fina hela tiden.. det var bara en fena på den som var trasig.
#5 - 1 februari 2007 13:10
Brukar rekommenderas att byta ca 1/3 varje vecka, så du kanske borde byta lite mer......

Har du mätt ammonium/ ammoniak? Det kan de också bli förgiftade av.

Nej, jag har ingen länk på ämnet fenröta, men hittar du inget om du söker på google?

/ Maria

Annons