Detta låter inte roligt, och är det förstås inte heller.
Jag har under flera år haft en större vit fisk (guldfiskvariant), samt ett gäng (5) slöjstjärtar. De fick nyligen byta upp sig från 60 till 150 l.
Har aldrig tidigare haft sjukdomar och friska och "präktiga" var de när de flyttade in i sitt nya hem. De fick med sig en del sand, vatten och växter också. I 10 dgr såg de verkligen ut att må bättre än någonsin. Men sedan upptäckte jag plötsligt fr a på den stora fisken att den såg ut att vara pudrad m florsocker. Den var ännu inte påverkad. På kvällen hällde jag då i (på en höft)Myxazin, som jag hade hemma. På morgonen var de kanske inte lika prickiga, men den stora fiskens hud var väldigt ful och hela lilla gänget låg på botten och såg eländiga ut. Jag kom sedan efter div konsultation fram till att det nog var sammetsjuka o/el vita prick. Började knappt två dygn senare med Protozin. Kompl oxå med "salta bad". På sjätte dagen efter insjuknandet var de i varierande skick, kanske lite piggare, inga synliga prickar, men på natten började de tappa balansen och på morgonen var tre av de sex döda.
Några frågor jag har är: Förstår att utbrottet kan ha många orsaker, men förstår inte förloppet. Vad dödade dem egentligen? Var diagnosen rätt, men gick ändå inte att stoppa? Eller var det något annat? Såg inte ut att dö av kvävning. Hade annan medicin hjälpt bättre? (Eller är det avgörande att jag inte haft möjlighet höja temp?) Ingen slump att de orange fiskarna klarade sig bättre än de vita/blå? Verkar som att i a f två kommer att klara sig.
Dessutom: Lyckades klanta till det och fick in smittan i yngelakvarium.
Har ett guldfiskyngel på ca 2 cm (så fint!), som trots 3 dgr medicin fortf är "prickig", men rel pigg. Bland övr yngel fick några enstaka prickar, som verkar försvunnit nu, medan Black Molly inte verkade smittas alls. Skumt.
Så vad göra med med lilla "guldisen"? Är ju så mån om den nu! Är det månne en speciell guldf/slöjstj-sjukdom?
Tacksam för hjälp!!