sjukdom och död bland slöjstjärtar

#1 - 3 september 2007 22:16
Detta låter inte roligt, och är det förstås inte heller.
Jag har under flera år haft en större vit fisk (guldfiskvariant), samt ett gäng (5) slöjstjärtar. De fick nyligen byta upp sig från 60 till 150 l.
Har aldrig tidigare haft sjukdomar och friska och "präktiga" var de när de flyttade in i sitt nya hem. De fick med sig en del sand, vatten och växter också. I 10 dgr såg de verkligen ut att må bättre än någonsin. Men sedan upptäckte jag plötsligt fr a på den stora fisken att den såg ut att vara pudrad m florsocker. Den var ännu inte påverkad. På kvällen hällde jag då i (på en höft)Myxazin, som jag hade hemma. På morgonen var de kanske inte lika prickiga, men den stora fiskens hud var väldigt ful och hela lilla gänget låg på botten och såg eländiga ut. Jag kom sedan efter div konsultation fram till att det nog var sammetsjuka o/el vita prick. Började knappt två dygn senare med Protozin. Kompl oxå med "salta bad". På sjätte dagen efter insjuknandet var de i varierande skick, kanske lite piggare, inga synliga prickar, men på natten började de tappa balansen och på morgonen var tre av de sex döda.

Några frågor jag har är: Förstår att utbrottet kan ha många orsaker, men förstår inte förloppet. Vad dödade dem egentligen? Var diagnosen rätt, men gick ändå inte att stoppa? Eller var det något annat? Såg inte ut att dö av kvävning. Hade annan medicin hjälpt bättre? (Eller är det avgörande att jag inte haft möjlighet höja temp?) Ingen slump att de orange fiskarna klarade sig bättre än de vita/blå? Verkar som att i a f två kommer att klara sig.

Dessutom: Lyckades klanta till det och fick in smittan i yngelakvarium.
Har ett guldfiskyngel på ca 2 cm (så fint!), som trots 3 dgr medicin fortf är "prickig", men rel pigg. Bland övr yngel fick några enstaka prickar, som verkar försvunnit nu, medan Black Molly inte verkade smittas alls. Skumt.
Så vad göra med med lilla "guldisen"? Är ju så mån om den nu! Är det månne en speciell guldf/slöjstj-sjukdom?
Tacksam för hjälp!!
#2 - 4 september 2007 05:41
Skulle gissa på att du kanske förutom sjukdomen även fick problem med nitrit..Och det kan ju döda i sig bara DET.Kollade du några vattenvärden?

Fortsätt medicinera några dagar till - ser du då ingen förbättring kanske du bör byta medicin.
#3 - 4 september 2007 17:37
Hej och tack för svar
(Är ny och ovan här, mitt förra meddelande idag försvann, får se om går bättre nu)
Ang nitrit, kollade jag aldig detta. Men har lite svårt att tro det var boven. Bytte dessutom ganska mkt vatten fr a innan jag började med medicinkur. Men kanske det var en del i det hela. Riktigt klart för sig kommer man väl aldrig att få...
Har också räkor i som hela tiden varit helt opåverkade (men kanske ej så känsliga?) Och när det gäller yngelakvariet på 37 l, är nu alla övriga småfiskar helt utan spår av sjukdom, medan lilla guldfisken inte alls ser ut att må bra.
Tror jag skall göra delvattenbyte och pröva medicin mot bakterier igen (Myxasin). Har nog inte så mycket att förlora, eller?
Finns något annat förslag?
#4 - 4 september 2007 17:56
Ja, det var jag igen. Medan jag skrev förra inlägget tycks min lilla guldis-bebis ha somnat in helt stilla. Finns nu inga yttre tecken på sjukdom, kanske lite blek. Känns så sorgligt, men verkar som den fick en ganska skonsam död.
Men märkligt ändå; iförrgår såg den ut att ha lite vita prick el sammet, men var fortfarande hur pigg som helst. Och idag död.
Nåväl, livet får gå vidare.
Man får acceptera att man ibland inte förstår.
Men om någon känner igen ovanstående, låt mig gärna veta!
#5 - 4 september 2007 18:32
Inte så bra att höfta till när man har i medicin. Sen är Protozin bättre än Myxazin som är mot bakterier. Har du vitaprick och sammet så är Myxazin fel att köra med. Att dom dog kan vara nitrit som sagt. Håll upp med matningen några dagar oxå.
#6 - 4 september 2007 19:46
Hej Eriahl
Såklart att är det bättre att vara noggrann och genomtänkt med medicinering, om man kan. Men lätt chockad en sönd kväll, blev reaktionen att ändå göra något snabbt.
Är ju tacksam för alla svar, men du kanske läste lite snabbt. Har kört full Protozin-kur i båda drabbade akvarier. Tycks inte alls ha hindrat dödsfall bland guldf/slöjstjärt. Men tog förvisso bort de fåtal prickar andra yngel fick i lilla akv. I lilla akvariet är jag också rätt säker på det inte finns problem med nitrit. Kanske fanns "känningar" i stora, men kvarvarande fiskar mår nu bra.

Så min undran kvarstår nog... Idén med bakteriemedicin var bl a efter samtal med akvarieaffär idag. De visste förstås inte heller säkert, men trodde nog bakterier kunde vara inblandade också. Nu brydde jag mig inte om det idag i alla fall, då den lilla fisken som jag så gärna ville rädda hann dö innan, och övriga fiskar som finns kvar är symtomfria. Får väl hoppas det stannar där.
#7 - 4 september 2007 20:10
M_monika skrev:
I lilla akvariet är jag också rätt säker på det inte finns problem med nitrit. Kanske fanns "känningar" i stora, men kvarvarande fiskar mår nu bra.

Hur vet du att det inte är nitrit om du inte testat vattnet? Om jag vore du så skulle jag genast köpa ett nitrit test istället för att gissa. Det är mkt lättare att behandla om du vet vad det är.
#8 - 4 september 2007 21:20
Hallå
Tycker det blev lite märklig diskussion. Känns som att jag på något sätt måste försvara mig... (Hade inte känts fel med någon sympati, men uppfattar de senaste svaren som att jag nog mest får skylla mig själv. Men är kanske överkänslig nu. Har nästan alltid haft fiskar - är snart 50, - men nästan aldrig sjukdomar, och kanske därför lite slarvig ibland. Litat på "fingertoppskänsla". Men lovar er, jag är rätt knäckt nu! Och mest för att jag -och min son- är ledsna över just de här fiskarna förstås.)
I samråd med Zoo-affärer m fl under den här tiden, har inte det här med nitritet framstått som så sannolikt ändå. Varit en av flera aspekter som diskuterats. Har därför inte valt att köpa test, men kanske ta med vatten, men inte så lätt få till i vardagen med allt annat...
Men det var nog dumt förstår jag nu. Kanske som sagt det ändå var något som bidrog till att dessa stora, från början så starka och friska fiskar bröts ner så.
Sedan var det i mina ögon lite långsökt att lill-fisken i yngelakvariet, vilket funnits länge, och som jag uppfattar i god balans. (Har ständig "uppfödning" av ungfödare). Att det bara var den som blev sjuk (några dagar senare), precis som sina större släktingar i stora akvariet. Och att utvecklingen var så liknande, först hudutslag, sedan mindre tydlig irritation men en knapp vecka efter första symtom, ganska plötslig död. Alltså, jag menar bara att det kändes lite långsökt att nitrit skulle ligga bakom i båda akvarierna. (Smittan överförde jag av obetänksamhet, vilket förstås grämer mig.)
#9 - 4 september 2007 22:25
M_monika skrev:
Hallå

Tycker det blev lite märklig diskussion. Känns som att jag på något sätt måste försvara mig... (Hade inte känts fel med någon sympati, men uppfattar de senaste svaren som att jag nog mest får skylla mig själv. Men är kanske överkänslig nu. Har nästan alltid haft fiskar - är snart 50, - men nästan aldrig sjukdomar, och kanske därför lite slarvig ibland. Litat på "fingertoppskänsla". Men lovar er, jag är rätt knäckt nu! Och mest för att jag -och min son- är ledsna över just de här fiskarna förstås.)

I samråd med Zoo-affärer m fl under den här tiden, har inte det här med nitritet framstått som så sannolikt ändå. Varit en av flera aspekter som diskuterats. Har därför inte valt att köpa test, men kanske ta med vatten, men inte så lätt få till i vardagen med allt annat...

Men det var nog dumt förstår jag nu. Kanske som sagt det ändå var något som bidrog till att dessa stora, från början så starka och friska fiskar bröts ner så.

Sedan var det i mina ögon lite långsökt att lill-fisken i yngelakvariet, vilket funnits länge, och som jag uppfattar i god balans. (Har ständig "uppfödning" av ungfödare). Att det bara var den som blev sjuk (några dagar senare), precis som sina större släktingar i stora akvariet. Och att utvecklingen var så liknande, först hudutslag, sedan mindre tydlig irritation men en knapp vecka efter första symtom, ganska plötslig död. Alltså, jag menar bara att det kändes lite långsökt att nitrit skulle ligga bakom i båda akvarierna. (Smittan överförde jag av obetänksamhet, vilket förstås grämer mig.)

Det var inte alls elakt menat. Jag vet bara av egna erfarenheter att det mkt lätt blir mkt nitrit när man gör omställningar i akvariumen. Att starta upp ett helt nytt kar med ny pump och nytt grus (antar jag eftersom det var så pass mkt större) ställer ofta till problem. Att det var samma vatten spelar nog inte heller så stor roll eftersom dom mesta nyttobakterierna inte sitter i vattnet utan i filtret och gruset. Så det blev ju som att börja om från början. Visst kan det vara någon sjukdom men är det dessutom mycket nitrit i vattnet så blir det nog svårt att få fiskarna att må bra enbart genom att medicinera. Vita pricksjukan är ju en sjukdom som man kan se med blotta ögat men höga nitrithalter syns endast om man testar vattnet. Genom att ta reda på så mkt fakta som möjligt kan du ju hjälpa dina fiskar på bästa sätt. Nitrit test kostar lite men du kan testa många gånger med ett test. Jag tycker iaf att det är värt det. Även om det visar att det inte är någon nitrit i vattnet så kan du ju lägga det bakom dig som en sak mindre att oroa dig för.

Lycka till med dina slöjstjärtar!
#10 - 5 september 2007 18:38
Det kan låta lite taskigt när man svarar ibland även om inte meningen, sorry.
#11 - 5 september 2007 19:21
Okej.
Tack för de svar jag fått, inte minst för de två senaste, som också värmde.
Jag känner att jag har lärt mig en del under den här "resan", och det är ju aldrig fel..
Och jag förstår t ex att jag var alldeles för omedveten och
okunnig och inte alls tillräckligt vaksam på risken för nitrit. Hade jag varit det hade jag nog agerat annorlunda, och utvecklingen kunnat bli mindre dramatisk.
Sedan verkar ju ändå själva "sjukdomen" lite skum också. (Tänker på bl a på "bebisfisken" i det andra akvariet) Kanske ngn speciell guldfisk-variant som låg latent. och blommade upp under omständigheterna?
Såg på bladet som ligger med Protozinet, att det finns spec guldfiskmedicin mot bl a oodinium/vita prick. Men det är "endast för kallvattenakvarium". Om ingen bryr sig om att svara nu, får jag kolla upp hur man definierar det, för ev framtida behov. Har under de här åren jag haft det här "gänget" blivit väldigt
charmad av de här firrarna, och ser faktiskt redan framemot att så småningom fylla på igen. Men jag lovar, jag skall inte ha för bråttom!
#12 - 5 september 2007 20:28
Jag har för mig att under 20grader kan räknas som kallvattenakvarium. Protozin ska iofs funka i både vanligt och kallt.
Du kan ju prova att maila Waterlife och fråga vilken temperatur dom räknar som kallvatten. http://www.waterlife.co.uk/waterlife/contact.htm
Jag har själv mailat dom om en annan sak och fick svar utan att behöva vänta länge.

Annons