Sjukdom i karet 2

#1 - 23 juni 2013 21:44
Hej! Jag startar en ny tråd om detta, denna gång svarar jag på mallen som önskat.

Två fiskar har dött för mig, en honungsgurami och en koppartetra. Några ser lite krassliga ut?
[LIST]
[*]Två koppartetror är svullna om magen, svullna lite röda gälar och något röda vid analöppningen. Bägge är honor, den som dog var en hona också. De är lite vingliga ibland, såg det idag, men ej vid matning. De äter bra, spottar inte ut någonting.
[*]En platyhona som varit vissen länge. Möjligen sen inköp. Hon har hopdragna fenor för det mesta, och gömmer sig gärna under filtret. Äter som hon ska. Verkar vara lite utstött?
[/LIST]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]1/ Hur stort är akvariet? [/COLOR]ca 100 liter(egentligen 120l, men det är nog bara ca 100 liter vatten i).[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]2/ Vilken filtrering använder du?[/COLOR] Eheim U3 innerfilter.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]3/ När startade du akvariet?[/COLOR] För tio veckor sedan/ två och en halv månad sedan.[/FONT][/SIZE]
[COLOR=#696969][SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/COLOR] Ca 14-15 fullvuxna koppartetror, två fullvuxna honungsgurami, fem fullvuxna platy, sex fullvuxna amanoräkor, och kanske åtta-tio platyyngel(de gömmer sig, så svårt att säga).[/FONT][/SIZE]
[COLOR=#696969][SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? [/FONT][/SIZE][/COLOR][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vattenpest, tigervallisneria(ny sen en vecka), några stänglar vattenspikblad, Hydrocotyle verticillata, frogbit, lite flytande hornsäv, en stor svärdsplanta+tre små och javamossa. Har svårt att få växterna att trivas, har börjat med PMDD för ett par veckor sedan. [/FONT][/SIZE]
[COLOR=#696969][SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? [/FONT][/SIZE][/COLOR][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Tycker mig minnas att pH var mellan 8-8,5, och kH ca 4.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet?[/COLOR] [COLOR=#696969]KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. [/COLOR]Mätte efter förra veckans byte, då: Nitrit=0, kH= ca 3, pH= ca 7,5. Använder Seras dropptester. Värdena har varit desamma vid mina tidigare mätningar.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/COLOR] Ca 30 liter en gång i veckan, dvs ca 25-30%. Jag tillsätter Aquatan vid varje byte, ortens vatten innehåller tydligen kloramin.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?[/COLOR] Idag, senast. En vecka innan dess. Bägge gångerna 30 liter.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#696969]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? [/COLOR]När jag köpte mina tre gurami och platys för tre veckor sedan köpte jag en liten rot också. Såg för några dagar sedan, när jag frenetiskt letade efter en försvunnen platy(den lekte bara kurragömma, gömde sig antagligen i den ihåliga stora roten.) att det fanns något svart, mögelliknande på roten. Detta har jag skrubbat bort med hett vatten. Bör jag koka roten? Men om detta var problemet borde väl ynglena, som håller till där runt roten, ha trillat av pinn först?[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/COLOR] Jag har inget karantänakvarium. Så, nej, fiskarna satt inte i karantän.
[/FONT][/SIZE][FONT=times new roman]Köpte tre honunggurami och fem platys för tre veckor sedan. Det har tillkommit några platyyngel. [/FONT]
[COLOR=#696969][SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? [/FONT][/SIZE][/COLOR][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ingen aning, tror inte det. Hyresrätt. Bott här i fyra månader.[/FONT][/SIZE]
[COLOR=#696969][FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. [/SIZE][/FONT][/COLOR][FONT=Times New Roman][SIZE=3]De får oftast Tetra "TetraMin" huvudfoder. Ibland nykläckt artemia, ska försöka ge varje dag, men har inte kommit igång med det. Ibland, max en gång i veckan, får de frystorkad tubifex. De gillar även räkmaten jag försöker ge räkorna, en burk med olika sorter, "TetraCrusta". Djuraffären(Arken Zoo) där jag handlat har bara Tetras sortiment, ska kolla i en annan affär(DjurMagazinet) om de har annat.
[/SIZE][/FONT][FONT=times new roman]De får mat två gånger om dagen... Ska dra ned på maten lite.[/FONT]
[COLOR=#696969][FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? [/SIZE][/FONT][/COLOR][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/COLOR] Ett par veckor sedan. Honungsguramin hade inga symptom, annat än att han var blek som honorna, men vet ej om det är ett symptom. Tetran var svullen om magen.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? [/COLOR]Två har dött. En honungsguramihane, han dog för ca två veckor sedan. En koppartetra dog några dagar senare. Sedan har ingen dött.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/COLOR] Två av tetrorna verkar vara lite vingliga emellanåt. Inte vid utfodring dock. En platyhona håller sig för sig själv och gömmer sig gärna. Hon äter dock.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/COLOR] Två tetrahonor är svullna om magen och har svullna gälar, är även röda vid analöppningen.
[/FONT][/SIZE][FONT=times new roman]Guramihonorna och mina platy har ofta vit, tunn avföring, men emellanåt "normal" också.[/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]20/ Har du redan medicinerat?[/COLOR][COLOR=#696969] Om så är fallet – vad blev resultatet?[/COLOR] Nej. Vet inte vad jag ska medicinera mot.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#696969]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? [/COLOR]Den första som dog var min honungsguramihane. Såg inga som helst tecken på att han var sjuk. Han var inte svullen eller något. Å andra sidan är jag nybörjare och vet knappt vad jag ska titta efter. Ett par tre dagar senare såg jag på eftermiddagen att en tetrahona låg på sidan i min "flythärva"(flytande hornsäv och frogbit). Jag knackade på rutan och hon simmade iväg, på sidan. Mycket ryckigt var det. Hon dog inom fem minuter. Hon var svullen om buken. Jag undersökte inte närmare tyvärr.
Nu är två tetror(honor, igen) svullna om både mage och gälar, och de simmar lite vingligt emellanåt. De håller sig i mitten-botten tillsammans med de andra tetrorna. De äter som de ska, spottar inte ut något. Jag ser sällan någon avföring hos tetrorna, men mina gurami och platys har ljus, tunn avföring. Trådlik, ibland. [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=#696969]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/COLOR] Så fort jag ser dem. En dog under natten, tog bort honom på morgonen. En dog medan jag försökte besluta mig för vilken metod som jag skulle avliva den med(första gången jag stod inför detta, hann inte reagera snabbt nog för att bespara den plågan). Den låg alltså inte länge i vattnet alls.

Jag har problem med min doppvärmare(Tetratec), den värmer inte som den ska. Vill ha temperaturen på 24-25 grader, men den ligger på 22 oftast. Detta trots att jag provat att ställa värmen så högt som 29. Ökade värmen ytterligare idag, till 30 grader. Nu värmer den, men det blir nog alldeles för varmt istället, redan uppe i 27 grader=för varmt för räkorna... Måste byta den. Eller byta till en fisk som tål kallare vatten. Vilket som nu blir billigast.
Förstod av svar i förra tråden att en för låg temperatur påverkar fiskens motståndskraft mot sjukdomar.

Efter vad jag försökt läsa mig till verkar bukvattensot vara en möjlighet.

Om jag måste medicinera, vad gör jag med räkorna? De tål väl inte medicin? Kan jag flytta dem till en hink eller dyl. så länge?

Vänligen förbarma er över en nybörjare som varken vet ut eller in. [/FONT][/SIZE]:(:confused: [FONT=times new roman]Vill inte att fler fiskar ska gå hädan p.g.a min okunnighet.[/FONT]
#2 - 24 juni 2013 08:36
Som jag skrev i andra tråden måste du byta ut doppvärmaren och höja kh värdet ;) vi måste först ta reda på varför fiskarna blir sjuka innan du börjar medicinera men du kommer nog behöva göra det som en kortsiktig lösning. men du måste även följa långsiktiga lösningen. det är lite svårt att ge en exakt diagnos men det låtter mest som något bakterie angrepp på dina fiskar du kan köpa aqua furan och medicinera med men ta även bort filtret! och du måste även ha filtret igång tillexempel i en hink med vatten från akvariet annars dom nyttiga bakterierna i filtret att dö. kan du även vissa bilder på fiskarna som är sjuka?
#3 - 24 juni 2013 09:50
Ja, doppvärmaren ska bytas.Nu värmer den stadigt till 27 grader, men det är för varmt för räkorna. Vill ha temperaturen på ca 25 grader, det borde väl räcka?
Ska se om affären har en sådan där "buffert" du nämnde. Ska dit idag troligen.

Aqua Furan, okej. Ska se om det finns i affären.

Läste att räkor inte tål medicinen. Vad gör jag med dem då? Stoppar i samma hink som filtret?
#4 - 24 juni 2013 09:54
Du säger bakterieangrepp. Vad är det som får dig att säga det? *nyfiken* Vilka symptom? Det kan inte vara bukvattensot? Hur vet jag säkert vad det är? Kan jag behandla med en medicin, och om det inte hjälper/det inte var den sjukdomen, kan jag behandla direkt igen med annan medicin?

Jag har ingen kamera, så jag kan inte fota dem. Tyvärr.
#5 - 24 juni 2013 11:45
Kan du verkligen ha problem med för svalt vatten? Vi har ju sommartemperatur både ute och inne. Om det inte är så att ditt akvarium råkar stå på ett väldigt svalt ställe. Förutom luftvärmen så värmer även belysningen upp vattnet. Man brukar inte behöva ha doppisen igång sommartid. Att temperaturen svajar lite gör inget. Varmare dagtid och svalare nattetid tex. Det gör den normalt sett även ute i naturen.

Ta det nu lugnt, dra ner på matningen till ett minimum. Fiskarna svälter inte ihjäl även om de ser väldigt hungriga ut/tigger mat. Sköt dina vattenbyten med 30% en gång i veckan. Gör inte rent filtret för ofta. Och när du gör det ska det sköljas i akvarievatten. Var rädd om de goda bakterier som byggs upp där i och som ska hjälpa till att bryta ned vad fiskarna ger ifrån sig plus ev matrester.

Läs igenom nybörjarguiden här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#6 - 24 juni 2013 14:39
Köpte eSHa 2000 då personalen i djuraffären rekommenderade denna. Provar och ser om det fungerar. Annars får jag väl prova något annat. Har dock några frågor om denna medicin.
Sitter med informationsfoldern framför mig, och undrar lite. Jag bytte vatten igår och tillsätter då Aquatan. Bör jag alltså göra ett vattenbyte till innan jag medicinerar?
Jag har bara ett akvarium, har ont om pengar och vill helst inte köpa ett "sjukakvarium". Kan jag ha fiskarna i en hink och medicinera dem där??
Ska jag enbart behandla de som jag ser är sjuka, eller hela bunten på en gång?

Hur reagerar räkor på denna medicin? Det står ingenting om detta i foldern. Bör jag stoppa ned dem i en annan behållare under medicineringen(om fiskarna är kvar i karet)? Kan jag ha dem i en, skratt, plasttillbringare? Den har lock och "galler" så att de inte kan smita sin väg.

Det står också att jag kan medicinera med filtret kvar, men är det inte säkrast att ta bort det ändå?

Något annat som jag, okunnige nybörjare, bör tänka på? Svara gärna snabbt, då min platy ser mer och mer spak ut... Och jag ska åka bort om tre dagar, så om jag börjar idag hinner jag precis behandla dem. Men då måste jag börja idag...
#7 - 24 juni 2013 14:51
MonkanS skrev:
Kan du verkligen ha problem med för svalt vatten? Vi har ju sommartemperatur både ute och inne. Om det inte är så att ditt akvarium råkar stå på ett väldigt svalt ställe. Förutom luftvärmen så värmer även belysningen upp vattnet. Man brukar inte behöva ha doppisen igång sommartid. Att temperaturen svajar lite gör inget. Varmare dagtid och svalare nattetid tex. Det gör den normalt sett även ute i naturen.

Ta det nu lugnt, dra ner på matningen till ett minimum. Fiskarna svälter inte ihjäl även om de ser väldigt hungriga ut/tigger mat. Sköt dina vattenbyten med 30% en gång i veckan. Gör inte rent filtret för ofta. Och när du gör det ska det sköljas i akvarievatten. Var rädd om de goda bakterier som byggs upp där i och som ska hjälpa till att bryta ned vad fiskarna ger ifrån sig plus ev matrester.

Läs igenom nybörjarguiden här:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Jag tror inte heller så mycket på vattentemperaturen, men fiskarna är iaf aktivare nu när det är varmare i vattnet. Ska sänka temperaturen ändå, och troligtvis lämna tillbaka guramihonorna. Kommer inte köpa en ny hane, nämligen, och då trivs honorna säkert bättre på annat håll, där de kan få en pojkvän. Först ska fiskarna bli friska bara...

Jag tror jag övermatat dem, tyvärr, efter viss eftertanke. Har mycket sniglar(physor) i karet som kommit snabbt. Tyckte jag matade lagom lite, men inte tillräckligt lite, tydligen. Tycker dock de ätit upp maten snabbt, det som hamnat på botten har räkorna ätit upp...

Filtret har jag bara sköljt en gång, igår, och bara "halva". Dock råkade jag skölja i kranvatten, men bara en eller två sekunder, och bara en liten liten del av filtret. Knappt märkbart, tror jag. Det är så mycket att komma ihåg i början. :) Nästa gång, när filtret är riktigt smutsigt, sköljer jag i akvarievattnet, som man ska.
#8 - 24 juni 2013 21:36
ESHa 2000 är inte så bra medicin av egen erfarenhet det står ingenting vad det inehåller och såna mediciner är inte så seriösa tycker jag. hittade inte du aqua furan?
#9 - 25 juni 2013 04:44
Har du övermatat så är det ofta orsaken till en lång rad symptom både i akvariet och gällande fisken. Om du vet med dig att det har blivit för mycket, kan du pröva att låta dem vara utan mat i en vecka, vilket en frisk fisk klarar av utan problem.
Jag skulle inte laborera med KH värdet då det är ett ganska vanligt KH värde och som jag inte tror bidrar till ditt problem.

Det jag undrar över är vilket Nitratvärde du har (NO3). Om akvariet du har har en god bakteriekultur så ska Nitrit börjat omvandlats till Nitrat så här dags. Nitratet fungerar som näring för växterna men om du har för höga NO3 värden så påverkas bl.a. andningen och allmäntillståndet på fiskarna.
PMDD innehåller ju i den flaskan som heter KNO3 just Nitrat så du plussar nitratet med den. Ger du PMDD varje vecka med bara 30% vattenbyte så är chansen stor att NO3 ackumuleras på så sätt att du får allt högre halter eftersom.
Så när jag ger PMDD så byter jag 50% i veckan. Gjorde själv precis som du och bytte 30% och fick efter ett tag skyhöga NO3 värden. Bytte då 75% av vattnet och övergick till 50% i veckan vattenbyte. Det är viktigt att mäta NO3 när du tillsätter PMDD.
Men om det är som jag säger så tänk på att jag gjort samma misstag som du. Så vi är många som klantar oss här på forumet alldeles oavsiktligt. Det är tyvärr en del av hobbyn. :D Men du lär dig av det och blir bättre eftersom.

Sedan skulle jag kanske inte medicinera hela akvariet utan de fiskar som verkar må sämre. Du kan ha dem i en hink eller som jag IKEAS plastbackar. Men se till att det blir lite cirkulation i vattnet med en luftpump.
Räkorna är riktigt känsliga mot medicin och kemikalier över huvud taget. De gillar inte heller för höga halter NO3.

Men du skulle inte kunna ta en bild på fiskarna?
Men mät Nitrat om du göder med PMDD.
#10 - 25 juni 2013 07:25
viktorbj skrev:
ESHa 2000 är inte så bra medicin av egen erfarenhet det står ingenting vad det inehåller och såna mediciner är inte så seriösa tycker jag. hittade inte du aqua furan?

Nej, affären hade inte den medicinen hemma, endast eSHa 2000. Verkar finnas delade meningar om denna medicin, jag får prova och bilda mig en egen uppfattning. Personalen i affären tyckte den var bra dock, hon har akvarium själv. Jag kände att jag måste prova något innan jag åker bort några dagar, för att minimera risken att behöva fiska upp döda fiskar vid hemkomst.
#11 - 25 juni 2013 07:45
Bluewing skrev:
Har du övermatat så är det ofta orsaken till en lång rad symptom både i akvariet och gällande fisken. Om du vet med dig att det har blivit för mycket, kan du pröva att låta dem vara utan mat i en vecka, vilket en frisk fisk klarar av utan problem.

Jag skulle inte laborera med KH värdet då det är ett ganska vanligt KH värde och som jag inte tror bidrar till ditt problem.

Det jag undrar över är vilket Nitratvärde du har (NO3). Om akvariet du har har en god bakteriekultur så ska Nitrit börjat omvandlats till Nitrat så här dags. Nitratet fungerar som näring för växterna men om du har för höga NO3 värden så påverkas bl.a. andningen och allmäntillståndet på fiskarna.

PMDD innehåller ju i den flaskan som heter KNO3 just Nitrat så du plussar nitratet med den. Ger du PMDD varje vecka med bara 30% vattenbyte så är chansen stor att NO3 ackumuleras på så sätt att du får allt högre halter eftersom.

Så när jag ger PMDD så byter jag 50% i veckan. Gjorde själv precis som du och bytte 30% och fick efter ett tag skyhöga NO3 värden. Bytte då 75% av vattnet och övergick till 50% i veckan vattenbyte. Det är viktigt att mäta NO3 när du tillsätter PMDD.

Men om det är som jag säger så tänk på att jag gjort samma misstag som du. Så vi är många som klantar oss här på forumet alldeles oavsiktligt. Det är tyvärr en del av hobbyn. :D Men du lär dig av det och blir bättre eftersom.

Sedan skulle jag kanske inte medicinera hela akvariet utan de fiskar som verkar må sämre. Du kan ha dem i en hink eller som jag IKEAS plastbackar. Men se till att det blir lite cirkulation i vattnet med en luftpump.

Räkorna är riktigt känsliga mot medicin och kemikalier över huvud taget. De gillar inte heller för höga halter NO3.

Men du skulle inte kunna ta en bild på fiskarna?

Men mät Nitrat om du göder med PMDD.

Då börjar jag med 50% vattenbyten med start nästa byte. Ska köpa ett nitrattest, börjar bli riktigt nervös ang nitraten. De flesta fiskar ser pigga och friska ut, men de kanske inte har reagerat än. Räkorna mår bra, två bär rom just nu. Därför har jag inte funderat på nitraten så mycket tills nu.

Jag har bara ett filter, ingen extra luftpump. Och filtret behöver jag i akvariet. Så det enda jag tyckte mig kunna göra var att medicinera direkt i karet, och gjorde så igår. Amanos ska tydligen tåla denna medicin, enligt vad jag funnit på google, och hittills är de oberörda i alla fall. Nu får det bära eller brista, gjort är gjort. Funderar på att köpa Nitrivec för de bra bakteriernas skull.

Och jag kan ju inbilla mig, det kan vara önsketänkande, men jag tror att de dåliga tetrorna inte är lika röda och svullna om gälarna nu.
Har ökat cirkulationen på vattnet också, det verkar vara uppskattat av fiskarna, utom kanske guramihonorna, som sovit bakom filtret i natt. Men de flyttar tillbaka till affären så snart jag kommer hem efter resan igen, så de får stå ut till på måndag.

Det trista med att hålla levande djur är ju vad de får utstå medan jag lär mig av mina misstag... :(

Jag har ingen kamera, så bilder kan jag inte förse er med. Dessutom skulle jag nog inte kunna fota tetrorna ändå, de håller sig bakom en rot, svåra att se om jag inte lockar fram dem med mat. Och då skulle det ändå inte bli några vettiga bilder, med tanke på vilken fart de får upp då. :D
#12 - 25 juni 2013 13:40
[COLOR=#333333]Camallanus... Såg idag att mina guramis verkar vara bärare av denna tydligen otrevliga sak. Inget jag sett förut, trots att jag undersökt dem noga, noooga varje dag... Tusan. Vad gör jag nu?

Har förstått att endast Sera Nematol är verksam mot detta. Läst också att denna medicin är extremt dödlig för räkor...

Jag har ingenting sett trots att jag studerat fiskarna noggrant varje dag! Är det detta tetrorna också lider av? Måste vara...

Får ringa till djuraffären illa kvickt och höra om de har denna medicin hemma. Annars måste jag hinna beställa innan jag åker...

Vad tusan gör jag med räkorna??! Skänker bort dem?? De är ju mina favoriter... Vad jag förstår så hjälper det inte heller att ha dem i en annan behållare tillfälligtvis, då de dör när de kommer tillbaka i akvariet...

Vad gör jag?![/COLOR]
#13 - 25 juni 2013 13:48
Kan jag behandla fiskarna i en hink? Går det tro? Jag har ju yngel, bör jag behandla dem också? Om jag skaffar en billig luftpump, behandlar fiskarna i en hink/låda, klarar jag räkorna då?
#14 - 25 juni 2013 14:10
Jag får skänka bort räkorna. *snyft* Inget annat att göra, vad jag förstår måste jag behandla i akvariet. Affären tar emot dem direkt...
#15 - 25 juni 2013 19:56
Visst borde det väl gå att göra ett litet kar tillfälligt till räkorna? När behandlingen väl är avklarad och några vattenbyten senare eller filtrering via kol o doningar? Jag har inget vidare koll på sådant...

Nu minns jag inte hur det var, men är räkor helt säkert smittfria? Det finns inte risk för att dom kan få i sig de vidriga små Camallanus-äcklen o agera mellanvärd?

Jag hoppas innerligt att du blir av med eländet. Jag hade skiten, behandlade med Sera Nematod 1½ gång o tycks - peppar, peppar - några månader senare inte se några tecken till att ha fått tillbaka det. Lycka till!
#16 - 25 juni 2013 20:26
Jag körde faktiskt nästan dubbel dos med sera nematol och precis som tazzrat blev det succe, men jag körde en kur igen efter 3 veckor (enligt beskrivningen) för att säkerställa att det inte återkommer. I mitt fall tror jag camallanus utbrottet berodde på löv och grenar jag tagit utifrån... Nästa gång ska jag koka eventuella löv.
#17 - 26 juni 2013 09:01
Nu har mina guramihonor gått hädan. Gullet(enda fisken jag döpt, gillade henne skarpt) dog under natten, och då hon var den som såg friskast ut av de två, antog jag att den andra ej skulle överleva veckan. Så jag avlivade henne. Väldigt, väldigt jobbigt... Men nu slipper de i alla fall lida. Ett platyyngel dog också.

Jag är rätt säker på att guramisarna var sjuka redan vi inköp, bara att jag var/är för oerfaren för att upptäcka det. Det skulle förklara varför hanen aldrig färgade ut. Inga fler fiskar från det karet. Provar kanske att handla på DjurMagazinet nästa gång.

Sera Nematol är beställt från pwss.se. Köpte ett nitrattest också när jag ändå handlade.
#18 - 26 juni 2013 10:11
Förstår hur det känns när djur du bryr dig om blir sjuka och dör. Men jag tycker du resonerar sunt och ansvarsfullt gällande dina fiskar. våra djur är ju helt beroende av vilka beslut vi tar kring dem. Du märker nog hur blicken skärps eftersom det händer sker och att du alltmer kan se om ett djur ser sunt ut eller sjukt. Så hur detta än går blir du en bättre akvarist som du agerar nu.
Påstår inte att det jag skriver hjälper på något sätt bara att mycket av de bra saker jag gör för mina fiskar idag bygger på tidigare erfarenheter. Både goda och dåliga. Så tappa inte sugen :)
#19 - 26 juni 2013 11:19
#16 Kan dom spridas med torra löv och grenar?
#20 - 26 juni 2013 19:33
eriahl skrev:
#16 Kan dom spridas med torra löv och grenar?
Det var den enda faktorn jag kunde tänka mig... löven var fuktiga och sköljde dem i en hink innan jag stoppade i dem. Har du nån teori varifrån de kom? Matar inte med något levandefoder.
#21 - 27 juni 2013 07:28
Nej men funderar på hur skulle det kunna gå till på det sättet. Kan inte vara så att dom otrevliga krypen helt enkelt funnits i fisken från början men inte visat sig förrän efter lång tid?
#22 - 27 juni 2013 18:56
eriahl skrev:
Nej men funderar på hur skulle det kunna gå till på det sättet. Kan inte vara så att dom otrevliga krypen helt enkelt funnits i fisken från början men inte visat sig förrän efter lång tid?
Nja de hade gått i karet ca 6 månader innan det här utbrottet, tror inte de kan ha gått så länge med camallanus utan att jag upptäckt det....
#23 - 1 juli 2013 16:12
Kom hem igår från mitt besök hos mina föräldrar. Det första jag fick göra var att avliva platyn som var sjuk. Trodde hon var död först, men det fanns lite liv i henne... Hon kunde inte simma undan när jag håvade upp henne, kunde bara vifta med ena fenan. Nå, nu är lidandet över. Ingen annan verkar särskilt sjuk, har dock noterat att en annan platyhona börjat dra åt sig ryggfenan.

Medicinen har kommit, ska börja medicinera efter vattenbytet. Hur länge medicinerar man? I informationsfoldern står det att man ska göra ett minst 80% vattenbyte efter två dagar, ska man alltså ge medicinen två dagar? Och ytterligare en lika lång behandling tre veckor senare?
#24 - 1 juli 2013 20:32
Nej, såvitt jag minns så ger man medicinen vid ett tillfälle, byter vatten efter två dagar (eller tidigare om det blev grumligt, var det väl?!) o sen gör man om proceduren tre veckor senare. Alltså inte ge medicin båda dagarna; den verkar i vattnet tills den "rensas ut" om jag förstår korrekt.
#25 - 1 juli 2013 20:46
Okej, vad bra, då vet jag. Får ge medicinen imorgon.

Detta är lite off topic, men jag måste bara få berätta att äntligen, äntligen, verkar fiskarna bli mindre skygga! Idag, över två månader sen jag skaffade de första fiskarna, är första gången de inte simmar och gömmer sig varje gång jag kommer nära akvariet! Istället simmade de fram till rutan när jag kom! Detta trodde jag inte skulle hända, ärligt talat. Sa tidigare idag till min kära moder att de nog alltid kommer vara så skygga, men se! Jag matade dem lite extra för att uppmuntra beteendet, bara idag.

Detta underlättar ju också för mig när jag ska undersöka fiskarna. Konstaterade nyss att det mycket riktigt är camallanus som min tjocka tetra har, tack vare att hon inte gömde sig.

Jag medicinerade med eSHa 2000 innan jag åkte bort, och tycker fortfarande att åtminstone den sjuka tetran ser piggare ut efter detta. Hon är ju smittad med camallanus, men kan hon ha haft något annat också, som eSHa hjälpte mot? Hon är inte så vinglig längre.
#26 - 5 juli 2013 18:34
*Suck* Kan konstatera att behandlingen inte hjälpte... Hur snart kan jag behandla igen? Måste jag vänta de tre veckor som det stod i beskrivningen? Eller kan jag behandla direkt igen? Bör jag ge en starkare dos? Hur stark dos vågar jag ge?

Borde jag avliva tetran som är hårdast drabbad innan andra behandlingen? Det är henne man ser nematoderna på, på de andra syns inget(än). Förnuftet säger att det kanske är bäst så, om hon nu är hårdast drabbad, men hon verkar ju pigg annars... Så himla svårt beslut, jag vet inte vad som är bäst för henne... Men för de andras skull måste jag väl... avliva henne... :(

Jag kommer garanterat skaffa ett karantänakvarium innan nästa fiskinköp! Inga fler sjuka fiskar som smittar de andra! [:(!]
#27 - 5 juli 2013 19:08
Jag kan bara tala för mig själv och i mitt fall tyckte jag att jag såg en dålig effekt efter 1 dag och hade då i lika mycket nematol till dvs dubbel dos och det gjorde susen i mitt fall.
#28 - 5 juli 2013 19:24
Hmm, slog mig att eftersom jag bytte 80% av vattnet igår, två dagar efter behandlingen som man skulle, så är det kanske inte så bra att jag ger medicinen direkt igen... Då blir det ju två 80%:a vattenbyten på en vecka! Går det? Bör jag vänta tills nästa vecka, tro?

Först trodde jag att medicinen hjälpte, då hon verkade bli av med de nematoder jag såg, men nu är de tillbaka igen...

Skönt att veta att man kan behandla så snart igen! Det verkar ju vara starka grejor, den där medicinen...
#29 - 11 juli 2013 09:47
Det verkar som om dubbla dosen tog bättre, peppar peppar. Ser inga angrepp nu, i alla fall.

Tror dock att min platy dog av något annat... Torpedsjukan verkar enligt mina undersökningar passa in bäst... Nu har ytterligare en platy börjat magra, dra ihop fenorna, ligga på botten och gömmer sig(helst i min ihåliga rot där räkorna bodde förut, så att jag inte kan hitta den)... Ingen krokig rygg dock, men annars stämmer det, tror jag...

Det ena efter det andra... :( Ingen roligt start på hobbyn, direkt. Fast kanske väntad, egentligen, nybörjare som jag är. Kan lova att nästa gång jag köper fisk kommer jag undersöka dem myyyycket noga innan jag slår till...
#30 - 11 juli 2013 19:58
Ett par av mina uppvisade ungefär samma beteendemönster som torpedsjukan skall ha när de hade de äckliga parasiterna du tampas med. ...Och på något vis känns det som hellre köra i medicinen för snart igen men ha chans att bli av med skiten innan fler smittas; jag hade såpass hög dödlighet på mina guppy att det var kört i vilket fall som helst... ...Men dina firrar tycks tåligare. §:o)

Intressant att mina yngel klarade sig överlägset bäst; deras päron gick åt som smör i solsken medan några av deras yngel lever än idag, om än i krokigare former.

Jag är med dig där; skittrist att man drabbas av sånt där det första som händer när man sätter igång. Det har definitivt inte varit positivt för min akvariefiskhypokondri! Lycka till med eländet nu!
#31 - 24 juli 2013 09:23
Fiskarna verkar friska och krya nu. Platyn jag oroade mig för verkar fortfarande smal och håller sig undan något, men inga andra symptom.

Oroade mig ett tag för att tetrorna höll på att få något svampangrepp, men det verkar ha gått tillbaka. Immunförsvaret har väl återhämtat sig kanske.

Skönt att det löst sig, men nu krånglar pumpen istället... Ena efter det andra...

Annons