Sjukdom hos Malawi

#1 - 31 oktober 2006 18:45
I förrgår upptäckte jag att min Saulosihanne inte mår bra. Han ligger på botten, andas häftigt, liksom hostar ibland. Han hade ganska lång tunn vit avföring hängande under sig. Han är inte fullvuxen utan ca 5 cm lång. Vattnet är testat och alla värden är bra, ingen nitrit, ph mellan 7.6 och 8, temperatur 26 grader.

Efter att ha pratat med en kunnig kollega och med zoo-affären så kom vi fram till att dessa symptom kan betyda att den har bukvattensot. I går försökte jag få tag i Octozin för att medicinera men det fanns inte så jag fick istället Spiro-cell. Det ska ha samma effekt mot flagelater enligt affären. Tyvärr hade förpackningen bäst-före datum augusti 2005 men det fick gå ändå eftersom jag inte fick tag i annat. Jag doserade enligt anvisning. Saulosin hade nu flyttat in i en grotta där den låg gansk orörlig och andades snabbt. Den var inte svullen över kroppen vad jag kunde se.

Idag kan jag inte se mycket skillnad på den förutom att den har flyttat ut och nu ligger på en "öppen yta". Den reagerade lite vid matning, simmande upp några centimeter och åt några korn räkmix. Jag är lite orolig att en rödzebra hona har problem oxå, hon är inte lika aktiv som vanligt.

Vad tror ni? Är det bukvattensot? Vad kan jag göra mer för att få fiskarna friska?

Hur lång tid tar det för medicinen att verka? Det stod att man skulle filtrera bort den med kolfilter efter kuren men inte efter hur lång tid. Bör jag kanske köpa Oktozin när affären får in det och behandla med det oxå?
#2 - 1 november 2006 17:46
Dag fyra och läget är oförändrat, han ligger fortfarande på botten. När ska man ta bort honom? Jag vet inte om han plågas. Och hoppas fortfarande att han ska bli frisk.
#3 - 1 november 2006 19:21
Om inget är förendrat så måste det ju bli lite bättre.Kör på som du gör nu och skriv dagliga rapporter om du vill :)
#4 - 3 november 2006 22:22
Dag 5. Han dog :(
#5 - 3 november 2006 22:45
Det här är nåt man råkar ut för väldigt ofta med Diskus.
Och det är en magparasit eller en mask som gör att fisken får vit avföring och hostar.
Octozin är en bra medicin och den hade säkert hjälpt om du medicinerat i tid.
Nu är jag inte så duktig på Malawi men som diskusägare måste man ha koll på medicinskåpet ;)
Och det finns säkert mycket som vi diskusfreaks använder för att bota våra diskus som kan hjälpa till.
Tex super killer den tar magbesvär mm.
Vi brukar ju ofta kunna köra på 35° och salt för att få bort mycket av våra problem men det är inte alltid det går.
Här finns en del bra mediciner som du kan läsa lite om : http://www.diskusfisk.se/hemapotek.html

Mvh Mattias
#6 - 3 november 2006 23:57
kan någon berätta för mig hur man lyckas ta död på de malawiciklid?? ínte för att jag vill det men..tycker dom är lättare o sköta än levandefödare, och dom leker minst lika ofta som platy, molly OSV,
vet inte om jag har haft tur men så är det i alla fall.

vill bara tillägga att jag inte är någon expert på malawi!!!

men är det något fel å¨en malawiciklid är det nog något fel på vattnet i karet för det är väldigt tåliga fiskar. oftast tåligare än andra "vanliga" fiskar som levandefödare
#7 - 6 november 2006 17:29
En till sjuk

Idag visar ytterligare en fisk samma symptom, en Hongi. Som tur är så har jag fått tag i Octazin nu så jag startar en kur.

Matte_g skrev:

Vi brukar ju ofta kunna köra på 35° och salt för att få bort mycket av våra problem men det är inte alltid det går.

Hur högt kan jag höja temperaturen? Jag har Hongi, Saulos, Rödzebra och Ancistrus. Enligt artbeskrivningarna så är ju 27 grader max för alla dessa. Ektozon har jag alltid i vid vattenbyte.
#8 - 6 november 2006 17:36
men är det något fel å¨en malawiciklid är det nog något fel på vattnet i karet för det är väldigt tåliga fiskar. oftast tåligare än andra "vanliga" fiskar som levandefödare

Vad kan vara fel på vattnet då? Jag har ingen Nitrit, ca 10 mg/l Nitrat, 26 grader, ph mellan 7.6 och 8. kH mellan 6 och 10. 240 liter, byter ca en fjärdedel varje vecka. Bör jag byta mer nu när de är sjuka?

Jag matar med räkmix, köpt på zooaffär. Bör jag kanske byta kost?
#9 - 6 november 2006 21:22
Nu dog Hongin oxå

:(
#10 - 6 november 2006 21:50
Aj aj jag lider med dig, det är inte roligt när fiskarna dör.
Jag önskar jag kunde hjälpa dig men jag är ganska nybliven Malaviägare men har du provat att fråga eller söka på http://www.ciklid.se/index.asp där finns många kunniga ciklidfantaster.
#11 - 8 november 2006 16:51
Ytterligare en dog

I går morse låg en Saulosihona död. Hon hade visat lätta symptom dagen innan. Usch, jag vågar knappt gå fram till akvariet på morgnarna längre. Är inne på sista dagen Octozin nu, hoppas verkligen det hjälper.
#12 - 8 november 2006 17:21
Fick bukvattensot i mitt 540 kar med diskusar, inte kul. Exakt samma symtom som i ditt kar var det i mitt, vad det berodde på, ja det kan diskuteras.
Min fiskhandlare menade att det kunde vara övermatning,för mycke fisk, för lite fisk, att man tillförde nya fiskar utan att "koppa" i dom mm.Allt som allt gick det åt 3 !!!! kurer med Octozin och en del andra medikamenten mot allt möjligt typ vita prick osv. Karet var sjukt i flera månader.
Utav 16 diskusar så överlevde 5. Numera är diskusarna sålda och hela karet omgjort till en syd-amerikansk biotop. Hoppas du har bättre tur med med ditt kar.
MVH/kkk
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 8 november 2006 17:35
Låter inte riktigt som bukvattensot, men vad det är går inte att säga.
Vad har du för pH? Har du kollat nitriten?
Jag hade
1/ saltat upp akvariet - ca. 2 dl per 100 liter vatten
2/ matat med lite snällare kost en tid - typ grönflingor

Annons