Sjukdom?

#1 - 21 november 2008 17:56
jag har en fråga angående min Guppy hane, han ser inte ut att må dåligt på nåt sätt och äter bra.

Men han använder inte sin stjärt-fena speciellt mycket...?
Ser lite olustigt ut när han svänger runt, "framhjulsdriven" liksom...

Akvariet i fråga är ett 60l akvarium, byter vatten veckovis 10-20%, vattnet innehåller c:a 0.1-0.3% salt.

I karet går 8st fullvuxna guppys,2-3 yngel och en liten "segelfenspleco"..

För övrigt så mår alla fiskar väldigt bra...
#2 - 21 november 2008 20:25
Jag har haft hur många guppys som helst,men de allra flesta har dött nu.Detta beror på att de är så hårt avlade så att de drar på sig en massa fel och dör kort efter inköpet. De längsta jag haft mina guppys är i tre månader,sedan har de börjat dö ut. Köp mer tåliga fiskar trots att guppys är otroligt vackra fiskar. :)
#3 - 21 november 2008 20:58
Eller föd upp egna exemplar. De blir mycket starkare ;)
#4 - 21 november 2008 21:35
Jo jag har tänkt kontakta nån odlare i västerås får att få lite finare exempel. Jag har en hona som jag köpt i affär och 2 egna yngel som jag fött upp som klarat sig väldigt bra.

Så ni anser att denne guppys 'sjukdom' är något medfött?

Blir så förbannad på alla som avlar sönder djuren :(
#5 - 21 november 2008 21:43
Behöver det inte alls vara. Vad det är blir nog väldigt svårt att svara på, tyvärr. Har haft många Guppy som dött men ingen som dött av samma symptom. De verkar ha egna sjukdomar eller nåt som andra arter inte har. Det är såklart bara spekulationer men du ska veta att ingen Guppys död är den andra lik.
Det kan bero på att den levt i aningen dåliga vattenvärden som andra fiskar inte reagerar på men en känslig Guppy efter ett tag inte tål.
Du får bara ta att acceptera läget och kolla upp vattenvärden och andra saker som kan trigga fram mystiska Guppysjukdomar/dödsfall.
#6 - 22 november 2008 16:38
Okej, tack nina... han såg ut precis som på din avatar :(

Extra fin, men jag avlivade honom igår...
#7 - 22 november 2008 16:44
Markus1984 skrev:
Okej, tack nina... han såg ut precis som på din avatar :(

Extra fin, men jag avlivade honom igår...

Haha.. Vilket sammanträffande [:o] Min var nämligen oxå sjuk på det fotot :p
Han dog någon dag efter bilden togs.

Beklagar att det inte gick vägen för din heller. De kanske kom från samma grossist :(

Annons