Sjuka växter och vattentester som visar olika!

#1 - 20 oktober 2003 22:02
Hej!
Nu blir det varning för långt inlägg igen!
Jag har i en tidigare tåt beskrivit att växterna i mitt 720 l Sydamerika mår dåligt och vi har diskuterat vattenvärden hit och dit. Tyvärr visar testerna så olika att jag har lite svårt att veta vilka värden jag egentligen har. Men jag vill i alla fall få ordning på mina växter och ber därför om hjälp. Symtomen som de har är:
Tunna blad
Blad som försvinner mellan nerverna.
Rosthål
Mörka algangrepp på blad, framförallt nära ytan.
Växter som är röda verkar trivas, Lotusen har fått flytblad t ex.
Tyvärr är jag dålig på växter och har fått många av de jag har från kompisar, så jag har inte någon bra koll på vad jag har i karet. Amazonasplantor, Svärdsplantor, Anubais, Vallnesiera, Spikblad och Lotus är väl de flesta... Har något som ser ut som vattenpest med röda toppar också, den trivs.
Växterna har sandbotten med lerkulor i och en temp på 26 grader. Lysrören är 4 st som är en meter styck, två blåaktiga och två gula... dessa byttes i våras... Jag tillsätter full dos (enligt förpackningen) TMG vid vattenbyte varje vecka.

Övriga värden har jag som sagt dålig koll på, så här såg det ut förra helgen:
Aqua Quick teststickor:
pH = 6,4
Kh = 3
No2 = 0
No3 = 10

Seras dropptester:
pH = 8,5
Kh = 3
No2 = 0
No3 = 80 mg/l
Amoniak 0
Koppar 0
Fosfat 0,5 mg/l

På grund av de extrema NO3 värden jag fick med Seras test, gjorde jag 50% vattenbyte tre dagar i sträck, jag åkte sedan och köpte JBL:s NO3 test och fick då fram att jag hade 1mg/l NO3.
Eftersom NO3 låg så lågt så har jag inte gjort något mera vattenbyte än, utan har avvaktat i väntan på nya tester. Dessa fick jag i dag, och Tobbe har lekt hobbykemist halva kvällen, dessa resultat fick vi fram i dag med tester från Prodac:
PH 7
KH 3
NO3 5
Fe 0

Jag har ju flera kar igång där växterna frodas... dessa har samma förutsättningar (utom ljuset som varierar), i dessa har jag samma värden förutom att NO3 ligger på 1mg/l.
Fe värdet visar ju vad jag förstår på för lite gödning, men samtidigt har jag börjat upptäcka nystan av trådalger vid ytan, brukar inte dessa komma av för mycket Fe ??? Jag börjar förstå att en lysramp till vore en idé, måste kanske vara ljuset... Lite mysko är det, för på två av de välmående karen har jag bara vanliga lysrör, typ köksarmatur...Någon som har någon idé om vad jag kan göra??? Jag har inte råd med CO2 anläggning nu, så det är uteslutet! Ska jag öka TMG dosen, isåfall med hur mycket, en extrados mellan vattenbytena??? Är det något annat jag ska tillsätta ? Läge för en order till Hjortgatan kanske???
#2 - 20 oktober 2003 23:01
Att JBL:s NO3-test visar 1 ppm tyder på extremt låg NO3-halt. När jag försökte NO3-begränsa mitt akvarium så mycket jag kunde visade testet alltid 1 ppm, kranvattnet visade nästan 1 ppm också men med överslag mot 0. Det är ju inte direkt enkelt att jämföra testen med legenderna i dom riktigt låga områdena.

Har man mycket ljus och mycket växter kan man få algtillväxt av för lite gödning - t ex om något ämne är väldigt begränsande så blir den totala tillväxten närmast obefintlig. Med "för lite gödning" menas alltså oftast att något/några ämnen har för låg koncentration för växterna. Gödningsprofilen blir lite sned och eftersom alger klarar att växa i *mycket* lägre gödningsnivåer än växter så får algerna en fördel.

Att Fe ligger på 0 har en extremt viktig implikation eftersom man använder Fe som proxy för mikroämnena, kalium och magnesium. Dvs järnhalten får symbolisera halten av flera ämnen: kalium, magnesium, bor, zink, koppar etc.
En låg halt av kalium gör växterna väldigt ledsna eftersom det går åt i stora mängder, och din järnnivå och "rosthål" skvallrar alltså om att det förmodligen är så att även kaliumnivån är låg. Kalium får du enklast av TMG som innehåller rikliga mängder av det.

Ligger fosfathalten på 0,5 ppm och Fe/K/NO3 lågt så är det kanon för algerna.

Trådalger kan tyda på hög järnhalt som du säger, men alger generellt sett är oportunister - råkar du ha några gömda livskraftiga trådar och dom befinner sig på en näringsmarknad som missgynnar växtera så tar dom naturligtvis tillfället i akt - det hade dock lika gärna kunnat vara toffsalger, skäggalger eller någon annan sort. Får jag t ex grönalger över en dag på framrutan så går det ofta hand i hand med att tillväxten och syreutveckling varit dålig.

En extra fulldos TMG mellan vattenbytena vore nog ett bra sätt att börja felsöka. Var inte rädd för NO3-halter på 5-10 ppm så länge resten av gödningen har bra nivåer.

Gör gärna vattenbyten/gödning precis när lysrören tänds för dagen - då har växterna en hel dag på sig att komma igång och utnyttja dom fina näringsnivåerna. Står akvariet totalt becksvart (i en källare utan fönster/lampor) när rampen är släckt spelar det dock mindre roll när man göder/byter vatten.
#3 - 21 oktober 2003 00:05
Tack defdac! Blev en hel del ledtrådar det där... Ska genast pytsa i en dos TMG!
Det som just nu känns jobbigast med dina råd, är det där med vattenbytena... jag som byter på lördagar... där rök den sovmorgonen :-(
Du tycker i alla fall att jag ska fortsätta med TMG då? Inga andra tillsatser???
Måste göra något åt akvariets belysningstid, alltså den tid som det får ljus när lysrören är släckta. Det står nämligen i en väldigt central del av huset så det är många timmar då någon ljuskälla faller på...
Ska kasta mig ner i karet och ansa växter igen också... kan inte vara nyttigt för de små stackars överlevande bladen att måsta offra näring till döende blad...
#4 - 21 oktober 2003 10:04


Det som just nu känns jobbigast med dina råd, är det där med vattenbytena... jag som byter på lördagar... där rök den sovmorgonen :-(


Njaa.. SÅ fetichistiskt lagd med mina vattenbyten är jag inte =D Byt när det är trevligast. Det viktigaste är ju att det ska vara skoj att hålla på.



Du tycker i alla fall att jag ska fortsätta med TMG då? Inga andra tillsatser???


Nitrat och Fosfat har du redan enligt dina mätningar, så nej. TMG innehåller allt du behöver. Jo kol via CO2 är ju aldrig fel ;)



Ska kasta mig ner i karet och ansa växter igen också... kan inte vara nyttigt för de små stackars överlevande bladen att måsta offra näring till döende blad...


Sant så sant. Man (jag) är oftast alldeles för snål med borttrimning av fula blad.
#5 - 21 oktober 2003 10:39
Puuuh!!! Såg framför mig hur jag steg upp kl 08.00 på lördag och rev fram slangarna... jag lovar, min familj hade säkert skjutsat mig till psyket, för mitt andra fritidsintresse är att ha sovmorgon :-)
Jag är också dålig på att rensa ut det som blivit dåligt på växterna, på något vis så har jag väl hellre dåliga växter än inga alls...
Ska ta och flytta lite växter från mina andra kar för att fylla upp lite, eller är det dumt det???
Förstår fortfarande inte varför det växer så bra i de andra karen, när det enda som skiljer är nitrat, lägre nitrat = mindre näring... varför växer det då så in i baljan???
Kom på en sak som jag hade gjort med karet som jag helt hade förträngt, jag rensade bort alla ytväxter som täckte halva ytan. Det var inte Andmat utan några med större blad, som faktiskt släpper ner lite ljus... Kan det vara så att ljuset kom för fort och att algerna reagerade på det snabbare än växterna??? Men jag har inte extremt mycket alger på något vis heller.... Nu har jag i alla fall ytväxterna tillbaka, slängde i dem för att få nitratkonsumenter, kanske ska ta bort dem igen??? Vill egentligen inte ha en massa ytväxter i det karet...
#6 - 21 oktober 2003 11:22


på något vis så har jag väl hellre dåliga växter än inga alls...


Precis så resonerar nog dom flesta, vilket är förståeligt om växterna i övrigt in visar tendens till att växa. Växer det som ogräs blir man betydligt mer benägen att riva bort fula blad.



Ska ta och flytta lite växter från mina andra kar för att fylla upp lite, eller är det dumt det???


Nej det går bra.



varför växer det då så in i baljan???


Dom kanske står i Currykors *skämt*. Göder du akvarierna där det växer så bra?



Kan det vara så att ljuset kom för fort och att algerna reagerade på det snabbare än växterna???


Absolut. Alger är oftast kvickare än halvdöende växter. Där har du säkerligen även anledningen till varför det växt så dåligt i din stora burk. Även om det ser ut som det kommer ner ljus när man har flytväxter så är den reella intensiteten brutalt lägre.

Nitratkonsumenter får dina vattenväxter vara istället för flytväxterna. Snabba förändringar kan som du listat ut ge lite väl häftiga acklimatiseringsproblem så du kanske kan rensa ut lite i taget.
#7 - 21 oktober 2003 12:33
Dom kanske står i Currykors *skämt*.


Hmmmm.....Aha, och återigen aha!
#8 - 21 oktober 2003 12:48
Defdac! Antingen är jag dum och trött, eller så är det nåt annat (kan väl inte vara total brist på humor :-), men det där med Currykors fattar jag nada av!

Jag tar i halv dos TMG i de andra karen, så de borde ha tillgång till mindre näring... Om du står ut med bildkvalitén så kan du ju kolla på Zoonen, i köksakvariet, Asien och 450 literskaret har jag djungel! I alla har jag också rejält med flytväxter...

Det var efter att jag tagit bort flytväxterna som mina andra växter började må dåligt... Ska långsamt ta några plantor i taget därifrån den här gången...
#9 - 21 oktober 2003 13:12


Antingen är jag dum och trött, eller så är det nåt annat (kan väl inte vara total brist på humor :-), men det där med Currykors fattar jag nada av!


Ja förlåt, jag vet inte var jag fick det ifrån. Currykors är newageflum. Man går med slagruta och mäter upp Currylinjer och det (anses) hända märkliga saker där currylinjer möts och bildar kors. Jag kan absolut ingenting om det - skulle det stämma att t ex växtakvarier växer sämre i currykors skulle jag enbart försöka få fram den bästa växtligheten i just ett currykors bara för att det är svårare. Ett växtakvarium ståendes i ett fönster med direkt solljus i ett currykors med en voodooförbannelse över sig är nästa utmaning *skämt*.

Orkar man med Cyanobakterier med ständig slemsugning i 3 år så känns det som en lätt utmaning. =)



Om du står ut med bildkvalitén så kan du ju kolla på Zoonen, i köksakvariet, Asien och 450 literskaret har jag djungel! I alla har jag också rejält med flytväxter...


Japp jag har sett. Det är imponerande växtlighet i dina burkar trots att du inte har CO2.
#10 - 21 oktober 2003 13:58
Du ska veta att det inte är bara brist på CO2 i karen. När vi skaffade 450 karet så fick vi slänga ljusrampen som hörde till. I stället åkte vi och köpte en begagnad takarmatur med lysrör... det är dessa lysrör som sitter i, kanske hade vi tur så de var nya, men de är defenitivt inte anpassade för akvarier.
Till köksakvariet köpte vi en vanlig ramp för takmontage eftersom jag ville ha karet öppet. Rampen är som man ser monterad under ett skåp en bit ovanför karet och även i detta är det bara "vanliga" rör... Där är det iofs två rör till ett 80 l kar, så det kanske inverkar....

Om du inte hittar nåt Currykors att sätta ett akvarium på, så kan du alltid få utmaningen att fixa mitt stora kar utan CO2, känns omöjligt... men vem vet... jag är ju en tjurkärring, så kanske det blir någon ordning....

Det där med järn och TMG förresten... jag tippade i en full dos TMG i morse (min morgon = i tolvtiden) borde det vara mera järn i vattnet nu då? Kan jag mäta järnhalten varje dag tills den går ner till 0 och då hälla i TMG??? Är det bättre att dutta med TMG varje dag och hur mycket då isåfall, eller mäter jag det också med järntestet???? Hmmmm..... du trodde inte att det var slut på frågorna va ?? :-)
#11 - 21 oktober 2003 14:18


Kan jag mäta järnhalten varje dag tills den går ner till 0 och då hälla i TMG???


Absolut! Det är ett bra sätt att få känsla för hur mycket växterna faktiskt käkar. Jag brukar mäta en gång i mitten av vattenbytesveckan mest på skoj för att se hur mycket det går åt.



Är det bättre att dutta med TMG varje dag och hur mycket då isåfall, eller mäter jag det också med järntestet????


Tja. Det ryktas om att järnet oxiderar och då kan "duttning" till viss del motverka det. Dela upp dosen på 7 dagar och dutta varje dag om du orkar/kommer ihåg. Testa ibland med järntestet för att se att det främst inte byggs upp för mycket.
#12 - 21 oktober 2003 14:33
Okidok! Börjar väl med att hälla i TMG när järnet är på 0, för att kolla hur mycket växterna "käkar" då. Får se om jag orkar börja med daglig "duttning"... känns onödigt om det inte gör någon skillnad mot att hälla i en gång i veckan.
#13 - 21 oktober 2003 17:24
Snart får jag frispel på det här! Hällde i full dos TMG (65 ml) i morse, kollade Fe nu i kväll och provet visade på 0 Fe... Började fundera på om det var nåt fel på mitt TMG eller testet, blandade en stark lösning med TMG och vatten och det gav ordentligt utslag, så det verkar i alla fall inte vara vatten i varken TMG flaskan eller i testflaskan då...
Hur ska jag göra då, ska jag hälla i mera TMG i morgon bitti??? Börjar vara läge att skicka efter en dunk från Hjortgatans om det här fortsätter... (får väl mata ungarna med nudlar några veckor) *stånk och stön*
#14 - 21 oktober 2003 17:47
Vad är det för järntest och hur ser skalan ut på legenden som du jämför med? Vilket värde börjar den på?

Full dos TMG borde ge typ 0,05-0,1 ppm Fe, så det gäller att järntestet är bra på dom låga nivåerna (t ex JBL).
#15 - 21 oktober 2003 17:48
Okej...
Känner igen en del av problemen här när det gäller växter i mitt stora kar... TMG antar jag är något märke på gödning?
Jag gjorde ett impulsköp för en tid sedan... Amtra Plant Aquarium Fertilizer på 4 tassar... vet inte om det är något att hänga i julgran men... står inte heller exakt vad det innehåller annat än Contains Plant Availavle Bivalent Iron.... kanske ska testa det eftersom växterna ser lite hängiga ut.... mycket nya på g iofs men man vill ju inte misslyckas med dem med.... värden? vet ej... ska köpa nya test till helgen(nitit) vad bör jag komplettera med för att kolla så att växterna är lyckliga?
#16 - 21 oktober 2003 17:57
Nitrat(NO3), Järn (Fe) och Fosfat (PO4) är dom tre viktigaste vad gäller växterna.

Har man extra CO2-gödning så är det jättebra med ett pH-test som är exakt mellan 6,0-7,0.

Kör man dock med "skattningindex-metoden" som jag själv använder så blir vattentesten mest kuriosa som ger en rolig inblick i hur fort växterna kan käka under bra förhållanden. Bra för "fingertopps"-känslan helt enkelt.

Kör man skattningindexmetoden så garanteras gödningsnivåerna minst en gång i veckan, vilket i de allra flesta fall räcker gott:
http://194.236.255.117/akvarienet/memberfiles/ttningsindexfile41.doc
#17 - 21 oktober 2003 18:53
Testet är av märket Prodac! Skalan börjar på 0,025 och då ska testet vara ljusrosa, mitt var klart som källvatten, inget rosa där inte. De värden som du säger att TMG ska ge skulle innebära att testet skulle bli närmare cerisrosa, och det blev det defenitivt inte!
Vad tror du, ska jag hälla i 65 ml TMG och springa och köpa (beställa) JBL:s test i morgon???

Hade bestämt mig för att aldrig börja pyssla med CO2 ala hembränt, men nu börjar jag fundera... Tror du att det skulle ge någon effekt på ett så stort kar??? Har läst om de som misslyckats med nåt och avlivat varenda fisk, hur stor är den risken???
#18 - 21 oktober 2003 19:27


Testet är av märket Prodac! Skalan börjar på 0,025 och då ska testet vara ljusrosa, mitt var klart som källvatten, inget rosa där inte. De värden som du säger att TMG ska ge skulle innebära att testet skulle bli närmare cerisrosa, och det blev det defenitivt inte!


Oj. Prodac verkar mer nogrannt än JBL isåfall, så jag tror inte du behöver köpa JBL. Om det inte är så att Prodac reagerar enbart på rost (Fe+++) istället för chelaterat Fe++.



Hade bestämt mig för att aldrig börja pyssla med CO2 ala hembränt, men nu börjar jag fundera... Tror du att det skulle ge någon effekt på ett så stort kar??? Har läst om de som misslyckats med nåt och avlivat varenda fisk, hur stor är den risken???


Bara för att du har dåligt med järn behöver du inte skaffa CO2, bara för att klargöra.
Det går alldeles ypperligt att misslyckas och döda alla firrarna i akvariet, dock vettetusan om en vanlig 1,5 PET-mäsk skulle orka dra ner pH:t i 720 liter. Fast ni har ju iofs ganska mjukt vatten, 3 KH så man bör nog hålla lite koll på pH:t hursomhaver.
#19 - 21 oktober 2003 19:32
Förresten. Du har ju redan kollat att ditt järntest reagerar på TMG, så någonstans tar järnet vägen helt klart. Om växterna varit begränsade länge av K/mikro så kanske det är så att din burk initialt käkar kopiösa mängder gödning.

Fast det är enbart spekulation baserat på mina observationer av NO3 och PO4-intag när jag kört mitt akvarium starkt NO3- respektive PO4-begränsat. När jag började dosera NO3 respektive PO4 efter den medvetna begränsningen så verkade akvariet suga upp stora mängder till en början, för att sedan stabiliseras till ett mer normalt intag.
#20 - 21 oktober 2003 23:40
Okidok... Fortsätter att köra med Prodac trots att jag inte har nån koll på hur många plus det är efter Fe... men det lär ju knappast vara rost i TMG och det reagerar ju på det i alla fall... Puttar väl i en skvätt gödning i morgon också, det värsta som kan hända är väl en alginvasion, och då får jag ju nåt grönt i baljan :-)

Vet att jag inte behöver CO2 för att jag har dåligt med järn, vill bara ha ordning på mina växter och tänkte att det kunde hjälpa till... å andra sidan är det väl dumt att börja experimentera med för mycket samtidigt, går något snett då så vet man inte vad det var.

Så jag kör på TMG i stora doser och hoppas att kunna få mätbara resultat framöver... Rensade ur några liter döende blad ur karet i kväll, lät också några (få!!!!) flytväxter slinka med...
Öka gödning, minska flytväxter, öka ljus, fiiiina växter... gissa vad jag kommer att drömma om i natt :-)
#21 - 22 oktober 2003 08:56
*Suck det här blir långt- slå mig inte!;)*

Jag har plöjt egenom skattningsindex sidan där(tack för den förresten det rätade på en del frågetecken! men skapar mer frågor ha ha)
Mitt impulsköp ser ju ut att bara vara att lägga ner.. jag får ju inte någon info om vad eller hur mycket av något det innehåller...
Så tips om vad jag istället ska investera i mottages tacksamt!TMG verkar omtalat!
Till saken, i karet så börjar alger komma till, en del kanske man får räkna med men de håller sig inte i shack utan verkar öka i mägnd! detta vill jag ju givetvis få bot på.. om jag har förstått rätt så kan man med växter och gödning i långa loppet missgynna algerna genom en bra tillväxt på växter och god tillgång till spårämnen för växterna(spårämnen som algerna inte har lika mycket nytta av) och på så sätt helt enkelt få växterna på så bra humör att de "växer bort" algerna, detta som ett långtids verkande ingrepp så att säga...

Idag kör jag med en 1,5lit flask CO² som jag pga av att vi har så mjukt vatten i Linköping inte vågar ha någon direkt diffusor på pga svängning eller för stor ändring i PH.. så bubblan går bara ifrån botten till ytan nu i princip... det går att disskutera om den ens gör någon nytta..
Ljuset är för svagt, ska åtgärdas, har iallafall köpt reflektorer till båda rören som är i nu!(2*36W i 450liters kar..) men det kommer att dra ut på tiden något då jag har en tendens att ha lite mycket projekt igång samtidigt annars!
defac! du bor ju i Linköping om jag inte fattat fel, har du de grundförutsättningar eller värden som vattnet har gällande spårämnen på det kommunala vattnet?
"Du gör helt enkelten grov stamlösning varje vecka och toppar av med lite gödning 2 eller 3 gånger i veckan" står det på sidan, jag förmodar att man då ska köra gödning för hela karets volym efter vattenbytet, men vad oc hur får jag till stamlösning med en uppskattad mägnd med gödning? enl flaksans instruktioner?
Mäta kan man ju förstås göra men tanken var ju att jag skulle dra in på testkostnaden när det gäller Fe osv och istället köra denna metod och istället lägga pengarna på växter och bra gödning!
Hmm jag tror jag måste läsa mer om detta.. tips eller hintar tag jag gärna emot under tiden! :)
#22 - 22 oktober 2003 09:12
Välkommen i klubben Gugges! Det är så himla enkelt när man är i det stadiet att man tror att vatten är vatten, de förutsättningar man har de har man! Sedan hittar man Zoopet med defdac, Topfrog och gänget och genast inser man vad man kan göra.
Ett tips när du funderar är ju att kliva in på Hjortgatans, där finner du TMG i dunk om du vill, dessutom finns alla ämnen så du kan blanda själv...
Jag har funderat i natt, och bestämt mig för att jag faktiskt har en Amazonasbiotop, inget växtakvarium... Jag tänker få till frodig grönska på mina sandbankar genom att ha lätta växter (det har jag redan) och försöka hitta en gödningsmängd som gör att dessa trivs... och jag tänker köra med TMG .... TMG är förresten en förkortning av Tetra Master Grow....
#23 - 22 oktober 2003 09:35
Nancy har du druckit ur tmg flaskan?
tmg är förkortningen på Tropica mastergrow
#24 - 22 oktober 2003 09:54
Tack Jonas! Nädå inga TMG drinkar än, men läs på inläggens klockslag... blev sent i går, hade inte vaknat riktigt... eller så var det bara min förvirrade tanthjärna :-)

Hällde i 65 ml TROPICA Master Grow för en timme sedan, ska snart göra ett Fe test och återkomma...
#25 - 22 oktober 2003 10:15
Har nu gjort ett Fe test och det är fortfarande klart som källvatten, inte en tillstymmelse till rosa än. Detta är alltså en timme efter full dos TMG!!! Har nu tillsatt full dos tre gånger på en vecka, varav två av doserna de sista två dagarna utan att få något utslag på järn i vattnet. Skall jag avvakta till vattenbytet på lördag innan jag tillsätter mera? Tänkte att algerna kanske exploderar annars.
Min tanke är att avvakta till lördag, göra vattenbyte och sedan hälla i 3 dubbel dos... eller ska jag hälla i full dos tre dagar i rad efter vattenbytet??? för det måste väl vara det minsta som behövs eftersom Fe fortfarande är 0???
#26 - 22 oktober 2003 10:22
Det är möjligt att detta är en väldigt dum idé, men vore jag dig skulle jag (bortsett från att bli tokig) testa vattnet lägre ner i akvariet... Nära botten eller vid insuget eller... ja..
#27 - 22 oktober 2003 10:32
Jag har så bra snurr på vattnet så jag tror inte att det spelar någon roll. Jag har inte tagit vatten i nåt stillastående hörn utan där det cirkulerar... Men jag ska tänka på det nästa gång.... tack!
#28 - 22 oktober 2003 10:38


om jag har förstått rätt så kan man med växter och gödning i långa loppet missgynna algerna genom en bra tillväxt på växter och god tillgång till spårämnen för växterna(spårämnen som algerna inte har lika mycket nytta av)


Nej. Inte bara spårämnen. Du vill ge dina växter *rubbet* - både makro- och mikroämnen. Skulle du ha ett akvarium utan växter skulle det bli algodling på några dagar med de gödningsnivåer man måste ha i ett växtakvarium. Fosfat, Nitrat, Mikroämnen, CO2 och växter i rikliga mängder => Inga alger. Ingen vet riktigt varför.



Idag kör jag med en 1,5lit flask CO² som jag pga av att vi har så mjukt vatten i Linköping inte vågar ha någon direkt diffusor på pga svängning eller för stor ändring i PH.. så bubblan går bara ifrån botten till ytan nu i princip... det går att disskutera om den ens gör någon nytta..


Jag bor på Östgötagatan i Linköping och jag släpper in 2 bubblor per sekund in i ytterfiltrets insug vilket innebär nästan 100%-ig upplösning. På det sättet kan jag sänka från pH 8.0 till pH 6.5, vilket gör att jag hamnar på ca 30 ppm CO2 i vattnet.



defac! du bor ju i Linköping om jag inte fattat fel, har du de grundförutsättningar eller värden som vattnet har gällande spårämnen på det kommunala vattnet?


Jupp! Vi har KH runt 2.5 och GH runt 5 vad jag mätt mig fram till med JBL:s KH och GH tester. Vårt vatten iövrigt är skrämmande rent från något som kan vara bra för växterna. Men det är ju bra eftersom det är enkelt att göra akvariet till en enda stor stamlösning efter vattenbytena.



jag förmodar att man då ska köra gödning för hela karets volym efter vattenbytet, men vad oc hur får jag till stamlösning med en uppskattad mägnd med gödning? enl flaksans instruktioner?


Du måste veta exakt vad din gödning innehåller för att kunna göra det, då där faller iprincip alla gödningar bort utom Tropica Mastergrow. TMG innehåller perfekta nivåer av Fe, K, Mg osv så dessa ämnen är enkla att få perfekta: Bara att dosera enligt flaskan, dvs 10 ml per 100 liter.

Kör man mycket ljus så *måste* man ha perfekt CO2-halt (som artikeln tjatar om) och då kommer växterna även behöva tillsatser av kväve och fosfor för att inte stanna i växten. Det får du av KNO3 (kaliumnitrat) och KH2PO4 (kaliumdivätefosfat). Dessa "pulver" doseras enligt Thomas Elfströms PMDD-kalkylator eller Chuck Gadds kalkylator:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=268
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm



Hmm jag tror jag måste läsa mer om detta.. tips eller hintar tag jag gärna emot under tiden! :)


Idéerna kommer från Aquatic Plant Digest (http://fins.actwin.com/aquatic-plants) och gurun Tom Barr.
#29 - 22 oktober 2003 10:52
Defdac hallå!!!! Jag då, vad tycker du att jag ska göra??? Eller vad tycker nån att jag ska göra???
#30 - 22 oktober 2003 10:58
Testa att hälla upp 10 liter vatten i en hink och tillsätt 1 ml TMG, rör runt och kolla om ditt test gör utslag. Jag vet att du gjort ungefär så tidigare, men nu vore det intressant att se om testet verkligen visar rätt nivå också.
#31 - 22 oktober 2003 11:26
Tack för svaret! Nu börjar man bli med på banan här :) Blir till att dra och köpa TMG då för enkelthetens skull!
Man kan nog lugnt säga att vi har samma vatten då... bor bara runt hörnet på hunnebergsgatan... ska läsa på länkarna med!

Flåt Nanc om jag snor expertisen här ;)
#32 - 22 oktober 2003 11:35
Ursprungligen skickat av gugges

Man kan nog lugnt säga att vi har samma vatten då... bor bara runt hörnet på hunnebergsgatan... ska läsa på länkarna med!



Vad kul med fler växtakvarister här i stan. Snart har vi gjort Linköping till Sveriges "Växtakvarie-centrum"! :-)

Peter
#33 - 22 oktober 2003 11:45
Jag tänkte på precis samma sak. Det måste vara någon konstig växtakvariehändelsevortex här någonstans. Om vi interpolerar våra positioner kanske vi får fram platsen där vi kommer ha vår framtida växtakvarieföreningslokal 8)
#34 - 22 oktober 2003 11:54
Tja, det borde väl bli vid parken vid korset mellan flamman och Hunnebergsgatan... eller Abisko kanske?

Peter
#35 - 22 oktober 2003 12:39
Lugna puckar Gugge, här har ingen ensamrätten på expertisen :-)

Har nu kört 1,3 och 5 ml TMG i vanligt kranvatten... ingen reaktion på testet :-( Eftersom det är ett skittest ska jag fortsätta att testa tills jag får en reaktion, detta för att ha något att skriva i mitt ilskna brev till Flodströms som säljer skiten!!!
#36 - 22 oktober 2003 12:42
Typiskt. Det är därför skattningindexmetoden är så bra. Man förutsätter att preparaten ger rätt näringsnivåer, vilket fungerar bra med kända preparat typ TMG, KNO3 osv.
#37 - 22 oktober 2003 12:55
Det där sista förstod jag inte defdac, jag måste väl veta hur mycket näring just mina växter konsumerar innen jag vet hur mycket TMG jag ska använda??? Gissa vem som ska köpa Fe test från JBL??

Har nu testat på 10ml TMG/10 liter, resultat??? jodå det är fortfarande på noll!!!

Tur att jag (läs defdac) inte fortsatte lita på testet, hade nog blivit rejält mycket övergödning innan jag varit klar...
#38 - 22 oktober 2003 13:22
Sista mätvärdena:
12,5 ml TMG/10 L vatten = 0,025 mg/l järn
15 ml/10 l = 0,05
20 ml/10 l = Någonstans mellan 0,05 och 0,1

Om detta skulle stämma så skulle jag alltså behöva hälla i närmare 1,5 liter TMG i akvariet för att få något resultat på testet, eller hur???
#39 - 22 oktober 2003 13:35
Jag tror mer på parken... Abisko faller lite utanför triangeln om du bor i flamman väl... jag bor iofs vid den stora gräsplätten på den gatan.... så jag ser den lilla parken.. aja... en vortex kan det vara! :)
Jag hoppas inte TMG kostar lika mycket som det andra jag hade hemma gör... 80-90 spänn för 150 ml eller så... 1,5 liter i karet och det skulle helt plötsligt bli vansinnit billigt att köpa nya växter vid varje vattenbyte ;)
#40 - 22 oktober 2003 14:12
Gugges! Lägg pengarna på ett vettigt Fe test i stället, då behövs det typ 10ml/100 l vatten ju!!! TMG går att beställa från Hjortgatans i 5 l dunk a sisådär en 800 spänn... men dom har mindre förpackningar också :-) Jag och Jonas köpte en dunk att dela på sist, men fortsätter det så här får man väl köpa dunkar i 10 pack i stället :-)
#41 - 22 oktober 2003 14:58
Nanc. Vi kan nog ganska lugnt konstatera att ditt järn-test inte tillhör dom allra tillförlitligaste.

Hur mycket har du totalt pytsat ner i ditt stora akvarium nu? Det kanske är läge för ett stort vattenbyte om du pytsat ner mer än dubbla dosen.
#42 - 22 oktober 2003 16:18
Jodå, jag funderar starkt på ett vattenbyte... Jag har pytsat i 3x65 ml sedan sista vattenbytet för en vecka sedan...

Jag ska först och främst skriva till Flodströms och be dem kolla upp testerna och förhoppningsvis skicka något som går att använda... Tänk om Hjortgatan hade funkat för en vecka sedan, då hade det här förmodligen inte hänt, framförallt hade jag garanterat fått ett nytt test direkt.... Men vem vet, kanske dom är lika serviceminded på Flodströms, det återstår att se... :-)
#43 - 22 oktober 2003 16:47
Vad tror du defdac, kan jag vänta med vattenbytet till i morgon, tänkte på det du sa om att byta vatten på morgonen...
#44 - 22 oktober 2003 17:07
Måste bara skriva och berätta hur det går med Flodströms! Jag fick svar redan efter fem minuter på mitt mail. Han skulle ta upp det hela med leverantören redan i morgon fm och om han inte får något vettigt svar av dem kommer han att skicka ett test av något annat märke på posten! Service ala Hjortgatans alltså!!!
#45 - 23 oktober 2003 09:49
Vad jag förstår så kommer jag att få ett Fe test av märket Dupla i ersättning, någon som har erfarenhet av detta???
#46 - 6 november 2003 12:03
Sådärja! Tänkte komma med en lägesrapport!
Jag fick mitt Duplatest, fungerar ypperligt men är lite svårt att läsa av eftersom det behövs en specialkyvett som jag inte har... Jag kör nu full dos TMG, har väl gjort det i ca 4 veckor, åsså blev det ju den där extradosen några dagar när jag strulade med Fe testet då...
Jag har bytt vatten som vanligt, en gång i veckan, sedan jag fick kontroll över nitratet och jag har också plockat bort flytväxterna i lugnt tempo, några om dagen, så att jag nu har bara några få...
Jag byter också försiktigt ut Vallnesieran mot plantor av något som ser ut som vattenpest, men med röda toppar (kanske är rödtoppad vattenpest :-) Allt för att få ner mera ljus till växterna.
Vid en mätning i dag, gör vattenbyten på lördagar, ligger värdena som följer:
NO3 5-10
Fe 0,2
Det känns som det är bra med tanke på att jag ska göra vattenbyte om två dagar, eller???

Det händer saker med en del växter också...
Amazonasplantan och Anubaisen har fått nya skira blad... verkar lite "tunna" men det växter i alla fall...
Lotusens blad har blivit mörkare röda i färgen,
min Cardamine lyrata (observera att jag vet ett latinskt namn!!!) har fått större blad (har den som ett flytande nystan)
och den där "vattenpesten med röda toppar" (som jag gärna skulle vilja veta vad det är) växer som tokig!!!
Fortfarande drabbas vissa blad av den svartgröna beläggningen men det verkar vara i mindre skala i alla fall...

Är det någon som kan säga att det finns hopp för mina växter om jag bara fortsätter som nu med TMG och ljusnedsläpp???
#47 - 6 november 2003 12:10
Allt låter ju fullkomligt lysance Nanc! Bravo!! =))
#48 - 6 november 2003 12:19
Man tackar och bugar *puuhh* Att bladen är "tunna", liksom lite genomskinliga och ljusa, är inget att bry sig om då? Inte öka TMG dosen?
#49 - 6 november 2003 12:21
och den där "vattenpesten med röda toppar" (som jag gärna skulle vilja veta vad det är) växer som tokig!!!


Du har ingen aning om vad det kan vara för växt defdac??? Har försökt hitta den både här och på Hjorgatan, men jag vet ju inte vad jag ska söka på! Är så urbota dålig på växter!!!
#50 - 6 november 2003 12:44


Att bladen är "tunna", liksom lite genomskinliga och ljusa, är inget att bry sig om då? Inte öka TMG dosen?


Att både Anubiasen och Echinodorusen får lite skirare blad låter konstigt, eftersom Anubiasen har enormt tjocka blad.

Jag har hört att dom som enbart kör vattengödning+CO2 till Echinodorus säger att dess blad blir aningens genomskinliga. Det skulle vara mycket logiskt då dom ju kan pendla mellan övervattens och undervattensläge. De allra flesta tror jag får in Echinodorusen i något slags hybridläge genom att enbart mata dom vid rötterna, så att äkta undervattensblad aldrig bildas.

Äkta undervattensblad tror jag oftast är betydligt tunnare (och därmed mer genomskinliga) för att enklare kunna dra ut CO2 och näring ur vattnet.

Obs. Ovanstående är Vilda Spekulationer från min sida.



"vattenpesten med röda toppar"


Först och främst är det ju apläckert att du börjat få fjutt på växterna 8D
Den enda växt jag vet som liknar vattenpest nästan på pricken är "Tonina fluviatilis" - som en riktigt ljusgrön vattenpest, men den blir inte röd på topparna.
Jag funderar på om det kan vara Rotala rotundifolia? Den växer fort och blir röd på topparna.



#51 - 6 november 2003 13:04
Skulle kanske kunna vara den... Men det ser ut som om den får större blad nertill... här är det nästan tvärt om, men det kanske beror på taskiga förhållanden!
Den skickar ut luftrötter också... har en stängel som har en tät skog av dem hela vägen, medans andra inte har några alls... rötter na är tunna och förgrenade...
#52 - 6 november 2003 13:07
dessa luftrötter är tecken på brist av vadå?
hällde i TMG för första gången i helgen vid vattenbytet.. halva dosen ungefär... ska öka långsmat och sen se hur det blir! mer rör e ju på g i sen med :)
#53 - 6 november 2003 13:09
Vad gäller Anubaisen defdac, så sitter den fast på en rot rätt mitt i karet, så din teori stämmer kanske, de har ingen chans att få näring från botten...
#54 - 6 november 2003 13:11
Ursprungligen skickat av Nanc

Vad gäller Anubaisen defdac


Sorry nanc, kan inte hålla mig, jag måste........ Var köper man en sådan anubais? Kanske det är just den som gjort att du hade så mycket nitrat i karet:)
MVH
Magnus
#55 - 6 november 2003 13:47
Puss på dig också Topfrog!!! Det är självklart helt OK att terra en stackars svenskfröken för sådana blundrar :-) Ska gå och kolla på din sida nu, har för mig att du hade något som liknade min "rödtoppade vattenpest" på någon bild....
#56 - 6 november 2003 13:49
Nehepp!!! Såg en bild i någon tåt, om nån växt som växte så himla fort... Undras just vem det var som hade den bilden??? Får väl söka lite då...
#57 - 6 november 2003 14:00
Kan det vara Rotala wallichii du söker? Ser inte ut som vattenpest men man vet ju aldrig.
#58 - 6 november 2003 14:05


dessa luftrötter är tecken på brist av vadå?


Min första teori var att växten inte hittade allt den behövde i vattnet, alternativt hittade mer/enklare föda i bottnen, och därför slängde ut rötter för att söka mat i bottnen. Tom Barr stödjer denna teori här:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200207/msg00025.html
..men något år senare så tror Barr det handlar mer om rot-respiration - dvs om bottnen är väldigt syrefattig så bildas det mer "luftrötter":
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200304/msg00472.html
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200305/msg00247.html

Iofs diskuteras vanliga rötter i första inlägget och luftrötter i de andra, så eventuellt har han inte bytt åsikt. I det sista inlägget berättar han även om hur man kan göra Agar-Agar-bottengödning.



Vad gäller Anubaisen defdac, så sitter den fast på en rot rätt mitt i karet, så din teori stämmer kanske, de har ingen chans att få näring från botten...


Coolt 8) Det betyder att den inte kan suga upp eventuell CO2 från bakterierespirationen i bottnen utan måste förlita sig på bladen i större utsträckning. Får nästan testa att sätta en liten Anubias på en rot jag med i mitt CO2-matade akvarium.
#59 - 6 november 2003 14:08
Jepp, Andreas, nu börjar det likna något... Min är bara smalare, men det kan som sagt bero på taskiga växtförhållanden. Att den skulle bli bara 30 cm stämmer inte heller... har klippt stänglar som varit över halvmetern... Mina Siamensis har inte heller börjat tugga på den, vilket det stod en varning om på Hjortgatan...
Det som talar emot den är väl att det står att den skall vara svår, och i mitt kar är det just den som överlevt stora växtkrashen!!!
#60 - 6 november 2003 14:14
Ursprungligen skickat av Nanc

Puss på dig också Topfrog!!! Det är självklart helt OK att terra en stackars svenskfröken för sådana blundrar :-)


HMMM! heter det inte svenskafröken??????


Jag har anubias på rötter och bladen ser tjocka och fina ut men jag kör ifs med co2.
#61 - 6 november 2003 14:19
Hmmm... det var defdac som hade sidan som jag visste att jag sett! Det gäller den här bilden http://194.236.255.117/akvarienet/images/temp/forumattachment818.jpg
självklart är de på bilden MYCKET frodigare än mina, men det skulle kunna vara... Kanske mina blir långa och smala i stället för korta breda och frodiga... Nu började det dra i "måste ha CO2 tarmen" igen!!!!
#62 - 6 november 2003 14:39
Då kan det absolut vara Rotala wallichii, eller kanske Rotala spec Nanjenshan. Den senare ser ut som mina Ludwigia spec Cuba men är betydligt kortbladigare.
#63 - 6 november 2003 15:10
Jag tror jag bestämmer mig för att kalla den för Rotala helt enkelt... spec Nanjesahan var väldigt lika förutom att den också blir kort jämfört med dessa som verkar kunna bli hur långa som helst... åsså var det ju det där med röda topparna.... Nån gång, om hundra år, ska jag köpa en digitalkamera... gissa om sånt här kommer att bli mycket enklare då....
#64 - 6 november 2003 15:22
Jag tror ditt problem är enklare än du tror till saken hör att jag också har fler akvarium där växtligheten varierar otroligt på tex våren blommar mitt 100L och på hösten mitt 500L samt mitt 200L står still!! har hört mej för ang detta bekymmer och fått till svar att alla akvarier är olika vissa växer det bra i och vissa växer det dåligt i men att det också kan bero på vart burken är plaserad.
När jag startade mitt 100L då det va nytt fick jag bara alger alla växter bara dog och det visade sej att jag hadde lyset på för länge samt att mitt akvarium inte inskaffat sej på det biologiska kretts loppet ,viklet brukar komma efter ca 3-4veckor om man låter samma vatten ligga i hela tiden. efter det så växer det hela tiden.
Angående dina olika värden beror det nog på att du bytt vatten för ofta vilket har inneburit att du inte heller fått ett bra krettslopp
samt bakterieflora.
Mitt råd till dej är att du låter akvariet vara samt håller sirkulation hela tiden med hjälp av pumpen så tror jag att det tar sej och att du inte har lyset på längre än max 9tim och inte heller om det är sol ljus i rummet. Hoppas det går bra och lycka till
En sista sak jag har alldrig haft nån co2 anläggning eller massa test stickor endast för att kolla nitrit det hela går ut på att akvariet fixar sej själv om du bara tänker på dom vesentligaste punkterna Temp,ljus,utfodring,rengöring av blad och fisk bajs.
Du kan också se på dina växters rötter om dom mår bra och det är om dom är vita är dom bruna eller mörka får dom ingen näring från botten
LYCKA TILL
#65 - 6 november 2003 15:31


alla akvarier är olika vissa växer det bra i och vissa växer det dåligt i men att det också kan bero på vart burken är plaserad.


Det är just denna skröna som jag vill radera ur folks medvetande. Det är inte hokuspokus huruvida växter trivs eller ej.

Är det brist på ett endaste litet ämne så växer det inte. Växter är till största delen uppbyggda av kol, växer det inte så kollar man i första hand där det första man gör.



Angående dina olika värden beror det nog på att du bytt vatten för ofta vilket har inneburit att du inte heller fått ett bra krettslopp

samt bakterieflora.


Du ska inte odla bakterier. Du ska odla växer.



En sista sak jag har alldrig haft nån co2 anläggning eller massa test stickor endast för att kolla nitrit det hela går ut på att akvariet fixar sej själv om du bara tänker på dom vesentligaste punkterna Temp,ljus,utfodring,rengöring av blad och fisk bajs.


Då har du heller aldrig upplevt riktigt bra tillväxt.
#66 - 6 november 2003 21:57
Måste säga att jag är imponerad av er växtexperter! Jag fick just ett mail från Jonas som jag fått skotten av, och mycket riktigt, det var Rotala spec Nanjenshan jag hade fått... Måste säga att det låter bättre än "rödtoppad vattenpest" men jag skulle nog behöva ett handelsnamn på den för att lära mig... oki.. Rotala kommer jag nog i håg!
Jag ska fortsätta att fylla upp mitt kar med denna växt, den är så vacker. Dessutom blir den snyggare än vallnesiera när man måste hålla på och toppa hela tiden... Jag vill ju ha ytan fri för mina nyuppståndna växter :-)
#67 - 6 november 2003 22:10
Angående dina olika värden beror det nog på att du bytt vatten för ofta vilket har inneburit att du inte heller fått ett bra krettslopp

samt bakterieflora.


Anledningen till att jag byter vatten ofta är just för att gynna den biologiska balansen. De flesta bakterier (som gör fiskbajs till nitrat) lever i filtret och bottenmaterialet. Med täta vattenbyten håller jag filtret rent längre, och slipper städa bort nyttiga bakterier, jag ger växterna syre så de kan ta upp nitatet och jag ger nyttobakterierna (som också behöver syre) en gynnsam miljö i pump och botten. OBS att jag med vattenbyte menar att jag endast byter en tredjedel av vattnet, jag slamsuger aldrig botten!

Mitt råd till dej är att du låter akvariet vara samt håller sirkulation hela tiden med hjälp av pumpen



Jag har en cirkulation på ca 2000 l/h i mitt 720 l kar, det räcker fullgott! Att låta akvariet vara när det mår dåligt är förkastligt... något har gått snett och orsaken måste rättas till.

En sista sak jag har alldrig haft nån co2 anläggning eller massa test stickor endast för att kolla nitrit det hela går ut på att akvariet fixar sej själv om du bara tänker på dom vesentligaste punkterna Temp,ljus,utfodring,rengöring av blad och fisk bajs.



Jodå, jag har full koll på det där, har haft fungerande kar i 10 år! Men när något går snett så måste man ta reda på orsaken, därför köper i alla fall jag test... Vad gäller CO2 så beror det helt på vilken växtlighet man vill ha... för om du går in på defdacs hemsida och kollar karen, så måste du väl erkänna att dina akvarier aldrig sett ut så???











Annons