Hej!
Nu blir det varning för långt inlägg igen!
Jag har i en tidigare tåt beskrivit att växterna i mitt 720 l Sydamerika mår dåligt och vi har diskuterat vattenvärden hit och dit. Tyvärr visar testerna så olika att jag har lite svårt att veta vilka värden jag egentligen har. Men jag vill i alla fall få ordning på mina växter och ber därför om hjälp. Symtomen som de har är:
Tunna blad
Blad som försvinner mellan nerverna.
Rosthål
Mörka algangrepp på blad, framförallt nära ytan.
Växter som är röda verkar trivas, Lotusen har fått flytblad t ex.
Tyvärr är jag dålig på växter och har fått många av de jag har från kompisar, så jag har inte någon bra koll på vad jag har i karet. Amazonasplantor, Svärdsplantor, Anubais, Vallnesiera, Spikblad och Lotus är väl de flesta... Har något som ser ut som vattenpest med röda toppar också, den trivs.
Växterna har sandbotten med lerkulor i och en temp på 26 grader. Lysrören är 4 st som är en meter styck, två blåaktiga och två gula... dessa byttes i våras... Jag tillsätter full dos (enligt förpackningen) TMG vid vattenbyte varje vecka.
Övriga värden har jag som sagt dålig koll på, så här såg det ut förra helgen:
Aqua Quick teststickor:
pH = 6,4
Kh = 3
No2 = 0
No3 = 10
Seras dropptester:
pH = 8,5
Kh = 3
No2 = 0
No3 = 80 mg/l
Amoniak 0
Koppar 0
Fosfat 0,5 mg/l
På grund av de extrema NO3 värden jag fick med Seras test, gjorde jag 50% vattenbyte tre dagar i sträck, jag åkte sedan och köpte JBL:s NO3 test och fick då fram att jag hade 1mg/l NO3.
Eftersom NO3 låg så lågt så har jag inte gjort något mera vattenbyte än, utan har avvaktat i väntan på nya tester. Dessa fick jag i dag, och Tobbe har lekt hobbykemist halva kvällen, dessa resultat fick vi fram i dag med tester från Prodac:
PH 7
KH 3
NO3 5
Fe 0
Jag har ju flera kar igång där växterna frodas... dessa har samma förutsättningar (utom ljuset som varierar), i dessa har jag samma värden förutom att NO3 ligger på 1mg/l.
Fe värdet visar ju vad jag förstår på för lite gödning, men samtidigt har jag börjat upptäcka nystan av trådalger vid ytan, brukar inte dessa komma av för mycket Fe ??? Jag börjar förstå att en lysramp till vore en idé, måste kanske vara ljuset... Lite mysko är det, för på två av de välmående karen har jag bara vanliga lysrör, typ köksarmatur...Någon som har någon idé om vad jag kan göra??? Jag har inte råd med CO2 anläggning nu, så det är uteslutet! Ska jag öka TMG dosen, isåfall med hur mycket, en extrados mellan vattenbytena??? Är det något annat jag ska tillsätta ? Läge för en order till Hjortgatan kanske???