Sjuka Scalarer

#1 - 13 april 2003 03:02
Hej

Har förut berättat om mina scalarer utan att få svar,provar igen.
Jag har 4 st, varav två av dom fick varsitt så på kroppen (såren är nu ca 6-7 mm i diameter)
De verkar annars helt friska,jag körde medicinkur i 1 vecka, dock utan förbättring.
Dem senaste dagarna har såren mer å mer böärjat likna köttsår som går lite in i kroppen,det ser ganska otäckt ut alltså.
Nån som har någon iden vad som kan ha hänt?
Mvh Jonas
#2 - 13 april 2003 07:00
kolla om du hittar nått här på zoopet... till höger på huvud menyn så finns de bla sjukdomar som du kan klicka på
#3 - 13 april 2003 07:38
Du har 4 säger du, verkar onekligen vara en revirfajt som utspelats i ditt kar. De svagare har fått stryk och de starka får reviret! ... Jag har sett att nån av mina scalarer har ett sår oxo, men de bruka självläka faktiskt!

Kolla om de oskadade scalarerna håller till på ett speciellt ställe i karet, runt ett blad, en rot eller vad som heslt, å jagar bort allt i dess närhet, isåfall har de sitt revir där!

/ Patrik /
#4 - 13 april 2003 15:12
Hej

Jag har också haft problem med det, men bara nyligen, förr när jag hade flera blev det inte så vad jag minns. Jag har ett annat problem med mina, jag har sex stycken, varav den ena, som förut var en av de mest dominanta, har slutat äta. Man ser att den är intresserad av maten, står och tittar på den, och funderar på att ta en bit i munnen, men se´n händer inget mer. Och tar den nå´t i munnen spottar den ut det igen. Vet inte vad det är.

MVH Micke
#5 - 14 april 2003 18:44
"Man ser att den är intresserad av maten, står och tittar på den, och funderar på att ta en bit i munnen, men se´n händer inget mer. Och tar den nå´t i munnen spottar den ut det igen."

Det där fenomenet har jag sett hos mina skalarer också. Börjar fundera på om det är något vajsing i huvudet på de där fiskarna. Har endast sett skalarer uppträda på det sättet.
#6 - 14 april 2003 19:19
mina skalarer fick också stora sår på sig, dem kunde knappt simma med dem såren så jag avlivade dem.

Lycka till!!!

Med akvaristiska hälsningar //Mert

Annons