Sjuka Påfågelciklider

#1 - 3 september 2012 11:32
Hej Jag har ett större akvarium sedan tre år tillbaka med ett tiotal fiskar större fiskar. blandannat fem st oscar ciklider. Dem är i storleken 500-800 gram per st.

Vatten kvaliten torde vara bra då jag byter ut 25- 50% av vattnet varannan vecka. och nitratet låg sist på under 20ppm innan vattenbytet.

Nu har dessa fem herrar/damer gått och blivit väldigt loja och några av dem ligger på botten ibland och ser sjuka ut rent allmänt. Men när man slänger ner en räka eller pellets då flyger dem upp och är pigga som om inget hade hänt.

Den som ser mest fläckig ut på bilden har jag nyligen tagit bort då den såg riktigt loj ut innan.

Bifogat ligger bilder på tre av dem mindre i karantän karet på 100 liter där jag redan nu har använt ett parasit medel som gjorde vattnet blått, formalin blandannat står det på flaskan.

Tacksam för svar och gärna flera som kan bekräfta tillståndet.

H.
#2 - 3 september 2012 13:21
Dem där såg riktigt nergångna utmåste jag säga! Nu är det dax att rannsaka dig själv och gå igenom och analysera skötsel och filtrering, ja hela fiskarna miljö och se om det brister någonstans. Berätta gärna om hur det ser ut!
#3 - 3 september 2012 18:00
Ser inte alls bra ut! Det behövs nog en hästkur! Se till att byta vatten regelbundet!
#4 - 4 september 2012 05:52
Det är ett 980 liters kar med ett tiotal större fiskar, tetror malar och påfåglar, jag byter vatten som sagt regelbundet och matar med torrfoder dagligen- ett proteinrikt och ett som heter ciklidsticks, dessutom frysta räkor och räkmix med ärtor blandannat som stödmatning.

Filtret är en fx5;a som rengörs var tredje månad regelbundet. och jag räknar med att ammonium och nitrit halterna är låga, dessutom är nitratet mindre än 20 innan vattenbytena, som byts regelbundet.

Att det ser illa ut förstår jag, men inte vad som ligger bakom. En diagnos vore tacksamt
#5 - 4 september 2012 09:44
[QUOTE=H..;1607816]Det är ett 980 liters kar med ett tiotal större fiskar, tetror malar och påfåglar, jag byter vatten som sagt regelbundet och matar med torrfoder dagligen- ett proteinrikt och ett som heter ciklidsticks, dessutom frysta räkor och räkmix med ärtor blandannat som stödmatning.

Filtret är en fx5;a som rengörs var tredje månad regelbundet. och jag räknar med att ammonium och nitrit halterna är låga, dessutom är nitratet mindre än 20 innan vattenbytena, som byts regelbundet.

Att det ser illa ut förstår jag, men inte vad som ligger bakom. En diagnos vore tacksamt[/QUOTE]Filterbiten verkar du täcka bra och vattenbyten bra, möjligen att det optimala vore varje vecka kanske, de är ju riktiga skitgrisar. Hur är det med harmonin bland dem, de är ju ganska många och de kan ju vara att de stressar varandra och att det ligger bakom problemen? Vad det är precis vet jag inte...
#6 - 4 september 2012 14:19
ja påfåglar är som påfåglar kan vara, visst är det lite gruffs, men ingen blir mobbad direkt. Den som var sjukast fick ligga helt i fred av de andra.

Jag vet inte hur hål i huvudet sjuka bland diskusar kan yttra sig, men det är som håligheter innåt på huden främst runt huvudet, fast även över hela kroppen.

H.
#7 - 4 september 2012 16:04
[QUOTE=H..;1607911]ja påfåglar är som påfåglar kan vara, visst är det lite gruffs, men ingen blir mobbad direkt. Den som var sjukast fick ligga helt i fred av de andra.

Jag vet inte hur hål i huvudet sjuka bland diskusar kan yttra sig, men det är som håligheter innåt på huden främst runt huvudet, fast även över hela kroppen.

H.[/QUOTE]Hoppas nån som kan det här dyker upp och kan hjälpa dig att komma tillrätta med det här...
#8 - 4 september 2012 19:33
Vad har du för vatten i kranen? Har du växter, och i sådana fall hur mycket?
#9 - 5 september 2012 06:22
Vattnet ur kranen är mjukt och ligger runt 7,7 i ph om det var vad du menade. inga växter bara en rot. tilsätter inga preparat alls, vattnet här i stan anses vara av mycket god kvalitet för övrigt- se mittsverigevatten.se för vattenanalyser.

Jag känner inte att det beror på vattnet ur kranen, då jag har flera akvarier med fiskar och det bara är dessa som är dåliga

H.
#10 - 9 september 2012 19:45
Ingen som känner aTT DEM HAR KOLL på vilken åkomma det rör sig om?

H.
#11 - 11 september 2012 10:21
Någon som vill chansa? Fiskarna är pigga och matglada, men har dessa "hudåkommor" som jag är orolig för.

H.
#12 - 11 september 2012 13:44
Jag är absolut inte säker, men skulle gissa på hål-i-huvudet-sjukan.
#13 - 13 september 2012 07:29
Jag var inne på det också, men den har drabbat hela kroppen på den jag tog bort. Kan den ge sånna symptom?

H.
#14 - 13 september 2012 13:30
Det verkar onekligen vara HITH som det rör sig om. Även om dom blir fria från parasiten så kommer dom säkerligen ha en massa fula ärr kvar. Jag har tidigare behandlat påfåglar med HITH med JBL Spirohexol och det fungerade så testa det. På bilden längst upp till höger så ser fisken ut att vara "böjd" och exakt så hade jag också en som såg ut. Det visade sig att den var smittad med cammalanus men jag upptäckte det för sent för att kunna rädda den. Det skadar inte att behandla för detta också för säkerhets skull. Sera Nematol eller JBL Nedol funkar...
#15 - 13 september 2012 16:01
Inte alls säkert att det har nån effekt, men jag skulle testa med vitaminer. C (matvaruaffärens askorbinsyra) + ev nåt multivitaminprep för t ex skäldpaddor.
#16 - 14 september 2012 05:11
Hål i huvudet sjukan trodde jag var ngt som var just runt huvudet. Visst är det lite av en bristsjukdom- näringsfattig kost eller ngt sådant? Eller har den en parasit också som påverkar?

Askorbinsyra säger du Erik, inte brustabletter hoppas jag, nog för att dem är glupska men ... finns det c-vitamin i flytande form? Dessutom är c-vitamin väldigt kännslig och förstörs vid tillagning blandannat, hur får du ner näringen i fisken, berätta gärna.

Spirulina baserat koifoder har jag just börjat gett som en del i utfodringen, vad har ni för uppfattning om det?

H.
#17 - 14 september 2012 06:47
Jag hittade en artickel om Hole in the head syndrome, efter en enkel googling, google är fantastisk ibland.

http://www.flippersandfins.net/hitharticle2.htm

och jag måste nog medge att det rör sig om detta "syndrome", den verkar vara påtagligt ofta förekommande hos just oscarciklider om man googlar på bilder. Även papegojciklider verkar vara utsatta, och det går två sådanna i detta kar. Den ena av dem två har "varit inne" för behandling två ggr för nära på liknande åkomma. Den klarade upp sig med lite karantän mm och mår nu bra igen.

Det verkar ha samband med just näring, vitaminer och mineraler.

Och jag skall se om det finns ett multivitamin i mataffären/hälsokost som kan användas, detta multivitamin skulle droppas på pelletsen just innan matningen så den sugs upp i fodret vid varje enskild matning för god effekt.

Så om det är några som har ett tips på ett bra multivitamin så tar jag gärna emot tips i ämnet, då jag nu inriktar mig på att ge dem vitamin och mineraler istället för kem.

H.
#18 - 14 september 2012 12:36
jag är tveksam till att det är lämpligt att använda multivitamin som är anpassat för människor och våran upptagningsförmåga. Det känns mer lämpligt att köra anpassade preparat ex. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/sera-fishtamin-p-2318?osCsid=762ac3e17b8bd5f7472358ff6d548108
#19 - 14 september 2012 16:27
Askorbinsyra finns i kryddhyllan. Pulver i påse.

Askorbinsyra kan man överdosera. A, D, E får man ta det mera försiktigt med.
#20 - 14 september 2012 21:44
[QUOTE=H..;1609721]Hål i huvudet sjukan trodde jag var ngt som var just runt huvudet. Visst är det lite av en bristsjukdom- näringsfattig kost eller ngt sådant? Eller har den en parasit också som påverkar?

Askorbinsyra säger du Erik, inte brustabletter hoppas jag, nog för att dem är glupska men ... finns det c-vitamin i flytande form? Dessutom är c-vitamin väldigt kännslig och förstörs vid tillagning blandannat, hur får du ner näringen i fisken, berätta gärna.

Spirulina baserat koifoder har jag just börjat gett som en del i utfodringen, vad har ni för uppfattning om det?

H.[/QUOTE]

Jag har heller aldrig sett hål så långt ut på kroppen på smittade fiskar men det ser exakt ut som HITH-hål så jag vågar nästan lova att det är det som det handlar om. Sjukdomen beror på en parasit (sägs det..)
Vitaminer är bra för återhämtningen så det bör du ge dom men dom måste ju botas först förstås. Som sagt, JBL Spirohexol är bra mot denna sjukdomen.

Koi är ju en kallvattenfisk och ciklider är tropiska så jag skulle inte ha gett dom den maten då jag tror matsmältningen påverkas men jag är inte så extremt insatt i ämnet. Någon mer kunnig i ämnet får gärna flika in med utförligare svar.
#21 - 17 september 2012 17:36
Den artikel som jag länkade var inte så inne på att det var en parasit. Den var nästan helt inne på att det var näringsbrist.

Koifodret jag blandar in är ett spirulina baserat foder och den täcker kanske 1/3 av torrfoder intaget som jag ger, resten är fryst foder av olika slag.

Kryddhyllan skall jag ta en titt på snarast, och fiskvitamin. vad är det som gör hälsokost för människor olämplig för fisken?

H.
#22 - 17 september 2012 18:45
Jag vet att en del akvarister, speciellt vissa som håller på med diskus (som då tillhör riskgruppen) blandar lite vitlök i maten till sina fiskar. Jag har ingen aning om det finns någon som har testat effekten vetenskapligt, men det skulle ju inte vara en stor överraskning om det motverkar den här typen av sjukdomar som verkar vara nån form av brist. Däremot är det alltid svårare att bota än att motverka. Men påfåglar är sega djur - får dom bara rätt förutsättningar tror jag att de skall vara i väldigt dålig kondition för att man inte skall kunna rädda dem.
#23 - 17 september 2012 20:02
jo jag har också testat med att blanda vitlök i räkmixen, med den effekten att det luktar lite väl häftigt vid matningen , så jag slutade med det. Men det finns ju folk som hävdar starkt effetken av just denna mirakel lök.

Tål att överväga igen.

Dock tycker jag att mix i alla varianter till just oscar är mer till onytta än till nytta då det grumlar vattnet aldeles förbaskat.

H.

Annons