sjuka guppys HJÄLP!

#1 - 16 december 2004 21:13
hej..
jag har problem! på den senaste tiden har tre av mina guppys drabbats av någon kostig sjukom.
de har inte drabbats samtidigt utan en efter en.
de ser liksom skabbiga ut eller vad man ska säga. och de förändras på bara en dag. det ser ut som om fjällen står ut i från kroppen. och som om de har blivit jätte smala och gälarna står ut!
vad är det för sjukdom och varför får de den?
hur bilr man av med den? hittils så har de insjuknat så pass mycket på endag att jag avlivade dem redan dagen efter för det såg inte alls bra ut =(

tack för all hjälp!
#2 - 16 december 2004 22:18
Kan vara bukvattensot. Vad har du för bottenmaterial, då jag tidigare har haft liknande bekymmer men felet då var att jag hade köpt en lera som skulle vara bra för växterna. Vilket den inte var och den var inte bra för fiskarna iheller för den delen så jag hoppas det är något liknande problem du har.
#3 - 17 december 2004 21:40
jag har nog det vanligaste man kan ha.. vad heter det engelsk sjösten? smås etnar iallafall i lite olika bruna å grå nyanser. men de har ju klarat sig i ett halvår fiskarna.. det är konstigt tycker jag.
#4 - 19 december 2004 20:51
Vi har något liknande problem och vi vet inte vad det är. Det börjar med att dom står ensamma i ett hörne sedan blir dom sämre och ibland efter några dagar ser dom ut att må bättre men insjuknar efter någta dagar igen och dör. Jag undrar om det kanske kan vara "stressrelaterad sjukdom" guppy blir lätt stressade har jag hört men vet inte hur det visar sig. Om det skulle vara sjukdom borde de andra fiskarna också visa sjuksymtom tycker jag.

Annons