Sjuka guppys

#1 - 21 april 2007 15:54
Hej frågar åt en vän som har guppys, kan tyvärr inget om dessa fiskar..
Symtom: Fiskarna simmar på ytan och verkar ha svårt med koordinationen ( dör troligen snart) Alla andra fiskar mår bra (neontetror + botior). Inget nytillfört i akvariet. Han har mätt nitrit som är helt ok. Någon som vet vad detta kan vara???

Tacksam för svar!
#2 - 21 april 2007 16:03
felet heter Guppy, de är SVÅRT att få tag i bra exemplar, iaf i Zooaffären, brukar va riktiga skitguppys hos dem "flesta", de är avlade väldigt hårt och uppfödda i bräckt vatten i asien, där allt typ handlar om att få så många fina så billigt som möjligt, vilket gör att fiskarna inte längre är så tåliga.

Dock så finns de ju alltid en chans att få en och annan bra, har köpt en hel del och tycker de dör som flugor ibland, har dock några som överlevt ganska länge nu och fått yngel vilket jag hoppas mer på än de man köper i affären.

så tyvärr tror jag de inte finns jätte mycket att göra, de man kan göra för att få några "fina" är att kanske köpa ett par st i olika butiker och hoppas på att man får med några bra och tåliga, i vissa butiker jag köpt har hela gänget dött efter någon månad eller 2, andra så har flertalet klarat sig.

De bästa är nog att köpa "hemmaodlade" då de oftast är mer tåliga och vana vid vårat vatten än de importerade.
#3 - 21 april 2007 16:07
hejsan, verkar tyvärr som guppysar nu för tiden är totalt sönderavlade och råkar ut för det mesta.Mina guppys råkade ut för sammma sak som din väns och dog tyvärr en efter en utom den största som överlevde fast hon har fortfarande böjd rygg(kutryggig).Testa att tillsätta mera syre om du kan och ev lite salt. Lycka till
#4 - 21 april 2007 16:22
Tack för svaren, är det som jag hört oxå... Hälsat de tråkiga nyheterna till min vän.. hoppas de klarar sig...

Annons