Sjuka guppys?!

#1 - 12 november 2010 18:33
Hoppas någon kan hjälpa mig här inne!
Är ny inom akvarie-världen, haft igång mitt akvarium sen i juli.

Jag tror mina guppysar har gälmask eller någon annan sjukdom. Dom har vita trådar från gälarna o ryggen, nån hane har sleten o hackig fena o den andra hanen simmar lustigt o ser mager ut(klibbig fena elr vad det nu hette). Reagerade inte så mkt på trådarna på en fisk förs för några veckor sen, men sen såg jag att det va fler fiskar som fått det, då börja jag googla lite. :confused:

Läste att man kan behandla dom men salt i vattnet. Men hur mkt såfall och hur gör man? Ska jag göra det direkt i karet eller ta ut dom värst drabbade? Har bara guppysar (4honor o 2hanar o en massa yngel i olika storlekar) o två malar, en på bottnen o en som tar glaset. Dessa har jag i ett 60l akvarium. Klarar malarna av saltbehandligen i karet?:confused:

Välkomnar all hjälp jag kan få till mina fiskar, vill ju inte tappa suget redan!
#2 - 12 november 2010 19:06
jag vet tyvärr inte vad det är för något dina fiskar har fått men det låter inte så bra :(.. lite salt i karet är alltid bra, det står på förpackningen som du köper hur mycket du ska ha i och det är inte farligt för dina malar men häll först i saltet i en mugg o rör om o låt stå ett tag för att sen hälla i det i karet.. salt är bra för fiskarna och hjälper att förebygga sjukdommar m.m, men att bota en sjukdom är inte så lätt med enbart salt därför bör du ta reda på vad det är du har och medicinera dina fiskar mot detta.. är det väldigt smittsamt så hade jag flyttat över dem fiskarna som har det i ett annat kar men dem har haft det ett tag och har då inte alla det så tror jag inte det är så smittsamt.
#3 - 13 november 2010 00:33
Vita trådar kan vara parasitmaskar, men det kan även vara annat som t.ex svamp. Börja med att lägga upp några bra bilder på det så får du lite bättre råd.

OM det visar sig vara mask finns det medicin mot detta, dock måste hårt angripna fiskar avlivas. Personligen hade jag avlivat alla drabbade fiskar och sedan kört en dubbelkur på hela karet. Dock måste du vara säker på att det verkligen är mask innan du lägger i något medel i karet.

Medicinerar du mot fel sak så kommer den enda effekten att bli att du slår ut alla nyttobakterier i karet. Resultat blir att ditt kar får egenskaperna av ett helt nytt akvarium.

Men du får lägga upp bilder först och helst även fylla i den mall som finns i den här sektionen om just sjukdomar.

Annons