Hej
Startade nytt akvrium strax innan jul.
Fick problem med vita prick strax efter introduktion av fiskar.
Körde medicinering osv, en del fiskar dog såklart, men nu är vita prick borta.
Men nu är dt så att ett par fiskar är lite "konstiga". Vi ahde en fjärilsciklid som bara försvann, först var den där, ett par timmar senar så var den helt borta, dött säkert, vet ej om den blev uppäten eller vad.
Vi hade två scalarer, och efter vita prick, så hade de sina fenor hopklämda. nu dog den ena i förrgår, den simmade upponer. Den andra scalaren har börjat visa sina fenor ige, men de är trasiga. Jag vet inte om det beror på kanske fenröta, eller om de har blivit bitna på, men den beter sig kosntigt. Simmar vid ytan o tittar snett uppåt jämt, eller så gömmer den sig på bottnen, vägrar äta, även när maten simmar förbi den (blind kanske?), alternativt så kalasar han på neontetrorna o därför inte är hungrig.
den ena mosaikguramin gömmer sig hela tiden, är något tjockare om buken än den andra ( vet ine om den kan ha bukvattensot, eller att den hade ätit på den saknade fisken).
Svärbärarna verkar ok, livliga bra färger mm. pansarmalarna är ok, och neontetrorna ser bra ut. alla fiskar ser ut att ha bra färger.
Jag ser inte om scalaren skulle ha någon vit hinna eller så, (den är vit så det är svårt att se)
Guramin vet jag inte om den är sjuk eller om den blir jagad av den andra (verkar som det är två honor, det kunde man inte se när vi köpte dem)
Är de sjuka, eller vad kan det vara för fel? vill inte att fler firrar dör, ( kan de lida av sviter från vitaprick)??
Tacksam för hjälp