Sjuka fiskar? RElativt nystartat kar

#1 - 7 januari 2005 12:53
Hej
Startade nytt akvrium strax innan jul.
Fick problem med vita prick strax efter introduktion av fiskar.
Körde medicinering osv, en del fiskar dog såklart, men nu är vita prick borta.
Men nu är dt så att ett par fiskar är lite "konstiga". Vi ahde en fjärilsciklid som bara försvann, först var den där, ett par timmar senar så var den helt borta, dött säkert, vet ej om den blev uppäten eller vad.
Vi hade två scalarer, och efter vita prick, så hade de sina fenor hopklämda. nu dog den ena i förrgår, den simmade upponer. Den andra scalaren har börjat visa sina fenor ige, men de är trasiga. Jag vet inte om det beror på kanske fenröta, eller om de har blivit bitna på, men den beter sig kosntigt. Simmar vid ytan o tittar snett uppåt jämt, eller så gömmer den sig på bottnen, vägrar äta, även när maten simmar förbi den (blind kanske?), alternativt så kalasar han på neontetrorna o därför inte är hungrig.

den ena mosaikguramin gömmer sig hela tiden, är något tjockare om buken än den andra ( vet ine om den kan ha bukvattensot, eller att den hade ätit på den saknade fisken).

Svärbärarna verkar ok, livliga bra färger mm. pansarmalarna är ok, och neontetrorna ser bra ut. alla fiskar ser ut att ha bra färger.

Jag ser inte om scalaren skulle ha någon vit hinna eller så, (den är vit så det är svårt att se)
Guramin vet jag inte om den är sjuk eller om den blir jagad av den andra (verkar som det är två honor, det kunde man inte se när vi köpte dem)

Är de sjuka, eller vad kan det vara för fel? vill inte att fler firrar dör, ( kan de lida av sviter från vitaprick)??

Tacksam för hjälp
#2 - 7 januari 2005 15:05
hej.
vad tråkigt att du fått så mycket problem i ditt akvarium :/

har du ett par mosaikguramis? Det kan ju vara så att båda är hanar och den dominanta hanen jagar ständigt den inte dominanta, man ska helst inte ha 2 hanar om man int ehar ett stort kar (kan vara svårt att se skillnad på dem i affären...)

hur stort akvarium har du ?

efter medicinering ska man väl helst tillsätta vitaminer och grejer (iaf vill säljarna detta) vilket jag aldrig gjort, men vad jag förstått kan fiskarna bli svaga om mediciner. det kan ju vara detta som gör att de blir mer mottagliga för diverse sjukdomar..

hur mycket vatten byter du och hur ofta?
#3 - 7 januari 2005 15:14
Hej.
Jag har två guramis, har gått bra med dem i början, men nu gömmer sig den ena. Jag försöker byta vatten en gång i veckan, (tre spannar) i vårt 110 liters kar. ( men har bara bytt två gg sen karet var nystartat) vattentest visar på under 20 mg per liter nitrat.
Köpte svart sand till det nya karet, Sköljde det innan använding, kan sanden vara skadlig?
Trodde först de hade bukvattensot, men de är inte svullna, men vissa fiskar bajsar ibland vita smala strängar.

Jag tiillsatte faktiskt vitaminer direkt efter behandlingen för fiskarna såg riktgit häniga ut, de flesta piggnade till. Men scalarenra hade som sagt hopdragna fenor, men såg inga andra tecken på fenröta.

Kan fiskarna lida av förstoppning? jag matade lite mycket vid något tillfälle ( en hel fyrkant med frysta röda mygglarver), kanske var för mycket?

gissar på att vissa av fiskarna har blivit försvagade och fått någon förljdsjukdom.

Vissa svärdbärare ser ut att sakna fjäll på vissa ställen, men de ser pigga ut. Ska hem o se hur det ser ut idag. Kanske belv lite bättre efter vattenbytet igår.
#4 - 7 januari 2005 15:18
Nitrat? Det är inte så allvarligt, men vad med nitrit? Din övermatning med röda mygg låter misstänksam.
#5 - 7 januari 2005 19:05
[QUOTE=mohlin]Nitrat? Det är inte så allvarligt, men vad med nitrit? Din övermatning med röda mygg låter misstänksam.[/QUOTE]

Hade tyvärr inget nitrittest. det vi hade var för gammalt.
Kunde det vara nitrit kanske? jag hällde i Nitrivec för säkerhtsskull när jag bytte vatten.

Idag åt scalaren, tror den är mest skygg faktiskt, ser lite piggare ut idag.
Sedan blir den ena guramin jagad av den andra så fort den visar sig. Nog därför den är skygg. blev orolig för den för att den hade större mage än den andra, trodde den kanske hade fått bukvattensot. Men den verkar normal förutm att den är skygg.

Ska inhandla nitrittest i alla fall.
#6 - 7 januari 2005 21:26
hej!
jag tror att du har fått 2 hanar av guramisarna. iofs kan det även vara så att det är en hane och en hona men att hanen jagar honan så mycket att hon måste gömma sig.
du kan inte separera på dem tror du? annars TROR jag det rekommenderas att man köper flera honor.. inte säker
#7 - 7 januari 2005 22:39
När det gäller dina Gurami har du med säkerhet två hanar. Hanen har en spetsig utdragen ryggfena. Mitt råd till dig är att köpa ett antal honor också. Ha gärna fler honor än hanar.

Jag själv har sex st marmorgurami varav tre honor och tre hanar. Det funkar jättefint och de gillar att visa sig.

Vet inte om det är så bra och separera på dem heller. Har för mig att jag fårr rådet att inte ha gurami ensamma.

Så, köp en hel hög av dem *smile*
#8 - 8 januari 2005 14:22
hej, TAck för svaren.
Jo jag ska köpa flera, men ska vänta någon vecka för att se så allt är ok i vattnet. Förmodligen har jag fått två hanar, tur att jag har mycket växter som den kan gömma sig i.
#9 - 10 januari 2005 23:20
Jag har haft samma problem, upptäckte att varje gång som jag hade matat med röda mygglarver så blev någon/några fiskar sjuka. Har nu slängt bort alla mygglarver, de kanske var gamla (glömde titta efter datum stämpel, det kanske inte finns?) eller de kanske hade tinat upp och frusits ner flera gånger och då bildas det bakterier. Man vet inte hur hanteringen har varit under transporten till butikerna. Så nu vet jag inte om jag vågar mata med det längre, vad tror Ni?
#10 - 11 januari 2005 18:55
jag matar inte alls med röda mygg.. har läst skräckhistorier om folk som fått andingssvårigheter efter endast ha öppnat ett paket! Det får bli torkade mygglarver istället.
men vad jag har förstått är röda mygg väldigt näringsrikt så man får väl väga för- och nackdelar antar jag..

Annons