Hej!
Nu är jag deppig..... För tre dargar sen insjuknade min svärdbärarhona... Hon är slö och står mest och gömmer sig under pumpen eller bakom. Igår blev försat en tigerbarb dålig. Ryggfenan ser ut att frätas bort, och han orkar inget, stod upp-å-ner i går. Flyttade honom till litet kar och behandlade med bactopur direct efter rådfrågning på zooaffären. Nu är ännu en av mina svärdbärarhonor sjuka, samma symptom som den första. Båda lever och äter än, men man ser ju att dom inte mår bra. Stora karet är också bactopur direct-behandlat sen igår. Tigerbarben lever än, står inte upp å ner, utan simmar lite förstiktigt för att sen tappa balansen helt.
Vad ska jag göra? Förstår ju att det är nåt som hänt i karet, men alla värden ser ok ut. Hur länge kan jag låta dom lida? Tigerbarben ser ju som sagt lite, lite bättre ut, men det är marginellt.
Den enda förändrig som gjorts är att jag lade i en rätt stor rot i karet i förrgå, alltså efter att första honan insjuknat men innan tigerbarben (som verkar ha drabbats av fenröta, tror ni inte).
Kommer alla nadra också bli sjuka tror ni, och verkar det som om svärdb. har en sjuka och tigerbarben en annan?
Förlåt det långa inlägget, men jag ville förklara så detaljerat som möjlig.
Karets värden: pH 7,2
KH: 6
GH:6
nitrat: 10 ppm
Nitrit: 0
Temp 25
Hoppas ni kan hjälpa mig! /Marie