sjuka fiskar

#1 - 31 oktober 2004 22:01
Hej!
Jag har ett 100 liters akvarium ock ett 74 liter akvarium, i dem har jag svärdbärare, guppy, segelsfensmolly och gurami... dessa fiskar får vita prick om och om igen! hela tiden ser man prickar (inte precis, men det känns så)

Nu har jag köpt tt 540 liters som jag tänkte ha malawi eller tangyika i men frågan är om jag vågar starta upp det med all sjukdom för om dem blir lika snabbt sjuka eller dör som levandefödande så komer kostaden bli oändlig!

Så min fråga lyder; Blir malawi/tangyika-ciklider lika lätt sjuka som dem jag har nu?

Tack på förhand!
#2 - 31 oktober 2004 22:06
Hur kommer det sig att fiskarna blir sjuka hela tiden? Blir dom inte botade helt? Eller köper du hela tiden in nya (sjuka) fiskar? När du medicinerar är det väldigt viktigt att du följer råden helt när det gäller hur mycket och hur länge du ska medicinerar. Har fiskarna det bra annars? Bra och omväxlande mat, rätt temp. och ordentliga vattenbyten?
#3 - 31 oktober 2004 22:12
kan int sjukdommarna sätta sig i håven? För isf om dem kan d och om du använder samma håv till dem två akvarierna så förklarar ju det saken=P

/Glenn
#4 - 31 oktober 2004 22:14
ja... men typ dem blir sjuka ganska ofta... dem får granulat, mygglarver, flingfoder. jag har köpt lite nya fiskar ja, jag midicinerar med ektozon 1 tesked/50l vatten
#5 - 31 oktober 2004 22:25
Ektozon är väl salt, inte medicin?
#6 - 31 oktober 2004 22:40
Producenten Sera har bra rådgivningsblad, en liten handbok som är bra att följa.
Ectopur och costapur behandling kan göras även profylaktiskt, skadar inte!! Aquasafe är även det ett bra preparat om man vill ha lycka i akvariet =)
#7 - 1 november 2004 08:49
Malawiciklider är tåliga fiskar som sällan blir sjuka om de hålls rätt och att de är i bra kondition vid inköp. Kräver dock god vtn-kvalitet med bra fart i och "rätt" slags mat.Bra mat till Mbunas (de klipplevande arterna) är tex hemgjord räkmix,som det finns recept på på tex ciklid.se.Oftast när/om de blir sjuka så är det nåt med magen/tarmarna pga mindre lämplig mat el. nån typ av stress.
Läs på om fiskarna och dess krav innan så ska det inte bli några problems.

Tanganyika-cikliderna är lite bredare i levnadssätt/beteenden och matvanor och generellt kräver de lite mer av sina ägare med tanke på mat,fisk-balans och vtn-kvalitet.
Även här är det bara att läsa på,men de skiljer sig mer från art t. art jämfört med Malawi.De är mer "nischade".

Som "nybörjarfisk" fr. Tanganyika i ett 540 vill jag rekomendera (tex):
Neolamprologus Brichardi (Princessan)
Någon Julidochromis-variant
Ett gäng snäcklekare,tex L. Multifasciatus

Samtliga av dessa går att läsa om här på zoopet.
Alltid bäst att börja med fler av varje grupp så de själva får para ut.LYCKA TILL!
#8 - 1 november 2004 23:14
tack... bra!
jag fick svar på min fråga :p tackar för all lycka!

Annons