Sjuka Diskusar

#1 - 28 maj 2004 14:37
Dom har blivit sjuka och jag har testat mycket...

Ska ha i salt nu och då är frågorna!

Om alla diskusar pallar Saltvatten?
Hur mycket salt ska man ha i?
Efter hur lång tid ska man byta ut saltvattnet?
#2 - 28 maj 2004 14:44
Du skall alltid ha salt i karet!

Jag har ett 375 kar med discus. blue diamond, röd turkos, royal red, och när jag byter 50% vatten så häller jag i ca en deciliter salt varje gång.
#3 - 28 maj 2004 14:47
Tack mannen, nu kan jag äntligen fixa till dom...
#4 - 28 maj 2004 14:59
Hej,

Upp med tempen till 34-35 grader. 1 dl jodfri salt per 100 liter vatten. Tvärtemot Laesk så använder jag salt enbart när behandling behövs och aldrig annars.

Har dokumenterat med bilder på min zoon hur jag behandlade gälparasiter.

/C
#5 - 28 maj 2004 15:20
Håller med onkyo. Jag har bara i salt om jag ser att det är nåt som inte står rätt till i karet. Och om jag kör en saltbehandling så tar jag i 1dl salt/100L vatten. Sen vet jag att en del säger att tex pansarmalar är känsliga mot salt men min polare,Mats Brue`r, här på zoopet har både sk "saltkänsliga" fiskar och Discus i samma kar.
Sen om du vill fortsätta köra i salt så gör iaf jag så att om jag tar ut 100 liter så fyller jag på med nya 100liter och en dl salt. Lycka till och trevlig helg!
#6 - 28 maj 2004 15:25
En sak till mz791117: Ska du inte lägga din zoon som länk här? Den är inget att skämmas för! Tvärt om!
#7 - 28 maj 2004 19:26
Hej onkyo !

Din dokumentation över hur du behandlade gälparasiter väcker några frågor hos mig; Hur vet du att det var gälparasiter ? Var det bevisat ? Och i så fall hur ? Av vem ?
Fisken på bild nr 1 såg väldigt "sliten" ut,-inget som är typiskt för gälparasiter. Såg mera ut som ett typiskt angrepp av någon sk. hudgrumlare.Costia ?
MVH
#8 - 29 maj 2004 11:32
Hej Haleli,

Att bevisa är svårt, men diagnosen tog jag hjälp av diskusägare bl.a. här på zoopet. Läste även en del på http://hem.fyristorg.com/diskus/ och symptomen stämde bra eftersom några enbart andades genom en gäle. Håller med dig om att utseendet på bild nr.1 skulle kunna vara hudgrumling, men som tur är så hjälper salt och temp mot båda sjukdomarna. Men... Det som avgjorde att jag gick på gälparasiter och även använd sterazin var framförallt att några enbart andades genom en gäle.

/C

Annons