Sjuka diskus, symptom?

#1 - 13 april 2004 17:52
Hejsan

Har ett par frågor angående två av mina diskus (ca 7-8 cm). En av dom flyttade jag till eget kar igår (salt + höjd temp) pga av att han ej åt samt stod ensam största delen av tiden. Problemet är att han inte visar några andra tecken på sjukdom, så här har det varit i cirka 2 veckor, ibland har han tom ätit lite. Nu vill jag gärna veta vad felet är...han är ej mörk, fenor utspända, avföring bra.

Den andra grejen rör en annan fisk som jag misstänker ha någon sorts tarmparasit. Hans mage blir väldigt uppsvälld efter varje måltid (det lägger sig dock) och hans avföring är rätt trådig samt ljus. Han äter och växer dock bäst av alla fiskar. Kan det vara parasiter?

Tacksam för svar alltså.. :) !
#2 - 13 april 2004 17:56
Att magen blir stor efter maten tyder ju på att han äter ordentligt;)
Att den andra inte äter kan bero på många orsaker. Förmodligen är han inte sjuk då färg och fenor ser bra ut. Kanske är han lite blygare än de andra. Att låta han gå själv för att äta upp sig kan vara en tilfällig lösning men han lär inte trivas bra själv särskillt länge.
#3 - 13 april 2004 18:20
Ok, det konstiga är väl att han har varit "social" men men...

Har ett par halvmobbade fiskar, skulle ju kunna flytta över dom med i så fall och mata upp alla 3 på en gång.

Tack för tipset.
#4 - 13 april 2004 19:44
visst kan du göra det fast se upp så dom inte börjar mobba varandra sins i mellan. det bli ofta så att en blir ut mobbad o kan sluta äta på det sättet.
det är ofta så att en grupp med diskus funkar bra ett tag men efter ett tag så börjar dom mobba ut dom andra en efter en ofta kan det vara för att det är par bildning på G (eller bara agressiva indiveider).
hur många diskus har du totalt?
att den ut mobbade fisken inte äter kan vara för att dom som har mobbat honom har jämt kört iväg honom när han har förskt äta o nu även om han är ensam så kan han känna att han ska bli iväg körd av andra även om det inte finns några andra i karet som han går i. det är alltså physiskt. inte någon sjukdom. tror jag i alla fall. ge honom lite mat så du inte skitar ner i onödan i akvariet o ha tålla mod det kommer nog ge sig efter ett tag.

det är med att den andra äter så mkt att magen sväller up.
är det en diskus det rör sig om?
om det är det så se upp så han inte äter så mkt att han får gaser i magen. det har ja sett ett antal gånger på diskus (ofta små diskus). det som kommer hända då är mkt tydligt. diskusen kommer ha svårt att stå rakt i karet. han kan till o med ligga på sidan uppe vid ytan o han kommer vid ett fler tal tillfällen försöka kämpa sig till rätt köl igen. men flytta upp han kommer nästan likna ett flötte. men även om det kan se rätt otäckt ut så kår det över. efter ett tag så kommer gasen ut och han kommer simma som vanligt igen. händer ofta om du matar med torfoder. har ja märkt. det är bra att mata dom med torr foder men man ska inte mata dom för mkt.[:)]
#5 - 13 april 2004 19:46
OBS!! detta var från mina erfarenheter har själv haft flötes diskus ibland[:-100]
#6 - 13 april 2004 20:34
Jag har 8 stycken totalt nu och har precis flyttat de två små till det lilla karet så där är nu 3 totalt. Tror du/ni att det kommer funka att ha det så här i någon månad? (tänkte på ungifiskars behov av stim)

Ludde: helt klart kan det bero på mobbning helt enkelt men det förvånar mig att en fisk plötsligt skulle sluta äta helt plötsligt utan att ha visat tecken på det innan. Ska mata lite nu varje dag och se om han får i sig något.

Jepp det är bara en diskus det rör sig om. Dock har inte visat något symtom på det du säger om gaser, utan magen är bara uppsvälld typ 3-4 timmar efter han ätit (rejält också....) men det kanske är som någon sa att han äter så bra.

Hur gjorde du för att få bort gasfickorna? :)
#7 - 14 april 2004 15:01
det där med att han inte äter kan ta ett tag för honom (hans stolthet har väl sårats) nä men det kan faktiskt göra det ta ett tag asså. varför dom gör så har ja inte hittar någon bättre för klaring än det ja sa tidigare. men mata lite varige dag det är bra:)

gasen behöver inte nödvändigt vis komma men kan göra det hos vissa.
precis som vi människor att vissa har mer gaser än andra :P

men om det händer så gör ingenting det är nästan det viktigaste.

fisken brukar fixa det själv. fast det kan ta upp till 3-4 dar ibland vet ja om det är riktigt mkt gas. han kan börja äta sämre under den tiden men det är inget att oroa sig för. när gasen är borta kommer aptiten tillbaka.

Annons