[FONT=Georgia, serif][SIZE=20px]Förlåt, jag var stressad och för upptagen med att försöka se om där redan fanns en tråd till mitt ämne och såg inte mallen för sjuka fiskar. Här kommer den.[/SIZE][/FONT]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]1/ Hur stort är akvariet? [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]30[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]L[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]2/ Vilken filtrering använder du? [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]Svampfilter hörn 80 liter från Aqua Nova[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]3/ När startade du akvariet? Ca 3 månader men jag tog filtret från ett annat akvarium (hade två i) [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]och efter karantänen av sebrafiskar tömde jag allt vatten och lät det stå 3 dagar. (½ kranvatten och ½ vatten från Coryakvariet [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]där föräldrarna bor ensamma med räkor[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px])[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiska r startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]10 Corydora yngel[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]7 corydora ynget 3 stycken 0,8 mm, 1 st 1 cm, 3 st 1,5 cm[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[FONT=Georgia, serif][COLOR=#252c2f][SIZE=20px]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungefär) och vilka?[/SIZE][/COLOR][/FONT]
[FONT=Georgia, serif][COLOR=#252c2f][SIZE=20px]Har 1 styck Javaormbunke(bara 2 stora blad, den är relativt ny) , andmat cirka 1/3 av ytan, hygrophila polysperma, 5 stjälkar, i liten [/SIZE][/COLOR][/FONT][SIZE=20px][FONT=Georgia]Hygrophila [/FONT][/SIZE][FONT=Georgia, serif][COLOR=#252c2f][SIZE=20px][FONT=Georgia] [/FONT]composa 1 styck, och 12styck stjälkar med vattenpest. [/SIZE][/COLOR][/FONT]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? KH [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]5 , PH 7,5[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]. [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]KH 5, PH [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]7,5[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[FONT=Georgia, serif][SIZE=20px]50% varje vecka innan, nu 50% för 3 dar sedan, ska byta igen om 2 dagar efter medicineringen är färdig med gdex. (om jag inte ser på testet att det är behövs)[/SIZE][/FONT]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]3 dagar sedan. 50 %[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[FONT=Georgia, serif][COLOR=#252c2f][SIZE=20px]Det har varit bar bottnat innan så [/SIZE][/COLOR][/FONT][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]Jag har lagt i sand ifrån cory akvariet, samt tagit växterna och en gammal 7 cm mangroverot. Men i [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]allt är i från ett inkört akvarium.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]Nej, Har mer räkor ifrån cory akvariet [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]Nej[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]Morgon och kväll. Har själv mortlat en blandning av NorthFin community, Fry starter, bugpro, krill gold, Algtabletter och JBL Novo tabletter ( jag fäster på rutan och Aquatic nature tropikal, och Tropical 3 algae flakes med aloevera. [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]Jag har bara lite framme i en burk och resten ligger i en burk i kylen.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]15/ Har du nyligen bytt foder? [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]N[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]ej[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]Jag födde upp dem i en plastbalja [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]ca 4 månader sedan [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]och köpte 30 liters akvariet till dem. Men de dog då och då [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]i 30 liters också [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]och jag flyttade därför i dem i det stora Cor[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]y[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]dora akvariet (105 liter).[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]Jag kan inte minnas att de hade symtom då, utan de dog efter hand, och jag antog att det var vattenvärdena. [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]17/ Har några dött, i [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]s[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]å fall vilka och hur tätt har de dött? [/SIZE][/FONT][/COLOR][FONT=Georgia, serif][COLOR=#252c2f][SIZE=20px]Ja, 7 av 14 yngel har dött. 4 i det stora cory akvariet och 3 i det lilla. Avlivade 1 av de sista 3.[/SIZE][/COLOR][/FONT]
[FONT=Georgia, serif][COLOR=#252c2f][SIZE=20px]de 3 i 30 liters akvariet inom 2 veckor.[/SIZE][/COLOR][/FONT]
[FONT=Georgia, serif][COLOR=#252c2f][SIZE=20px]I det stora ... osäker torr 2 av dem mellan 1- 2 veckor och de sista 2 inom 2- 7 dagar.[/SIZE][/COLOR][/FONT]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]Ja, de andas fort, kliar sig lite mycket då och då, flyter till ytan även om de försöker leta mat på bottnen. De som alltid har sett lite sjuka ut- mörka färger, lätt sneda, tunn mage, lite märklig färg på ögonen. De har inte förändrats, albinoynglen har inte förändrats i färg. Och de andra har ingen synlig förändring.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]Nej, [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]men [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]1/2[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px] får s[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]törre[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px] magar och [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]alla har svårt att hålla sig nere.[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px] Och en av dem som jag avlivade när den flöt med magen uppåt fick ett popeye.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]Ja mot bakterier, Ich, parasiter som hud, gäl, band mask. Jag märker inte någon skillnad.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]De insjuknade efter hand. De två albinoynglen började flyta för cirka 2 dagar sedan.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]22/ Tar du direkt bort döda fiskar? [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#252C2F][FONT=Georgia][SIZE=20px]Ja om jag hittar det. Jag har haft ett yngel som jag inte fortfarande hittar. Jag har 7 vuxna räkor i akvariet och jag hade hoppats på att inse om någon hade dött, eftersom jag då hade hittat en ”hög glada räkor” men jag har inte sett någon.[/SIZE][/FONT][/COLOR]