sjuka botior?

#1 - 9 december 2004 22:00
<ul><li>hej.</li>
<li>har nyss behandlat fiskarna för vita prick, körde med halv dosering pga botior. symptomen försvann, allt såg bra ut, men redan innan de vita prickarna dök upp hade en botia dött - den var väldigt smal och ljusgul. </li>
<li>tänkte först att det hade med vita prick att göra (har hört att de har den latent) men nu såg jag nyss att en till botia (och en honungsgurami) ser dåliga ut. magen är insjunken på fiskarna och de ligger mest stilla på botten. reagerar inte mycket när jag närmar mig (vilket de brukar göra).</li>
<li>ngn som har en idé om vad detta kan vara? det är ju inte brist på mat eller annat, jag brukar mata lite 1-2 ggr per dag och kontrollera att alla äter och ser bra ut.</li>

<li>hjälp!</li></ul>
#2 - 9 december 2004 22:08
ojoj.. nu hittade jag ngt på nätet som liknade vad jag skrev om. kopplade först inte samman att en kardinaltetra hade betett sig underligt, men nu...
"Fish Tuberculosis/TB Systemic Infection" kallar Pandora's Aquarium det, och beskriver det som:
Various presentations, hard to make certain diagnosis without necrospy or lab culture. Includes: wasting away, shrunken stomachs, occasionally skin infections, spinal curvature deformity in advanced cases.

det låter ju väldigt allvarligt (kan det verkligen vara det???), och det står dessutom att det är svårt att behandla hemma.
är detta vanligt?
#3 - 9 december 2004 23:11
Mina firrar inkl. botiorna drabbades av vita diffusa prickar. Behandlade med Waterlife's protozin, full dos!
Botiorna blev lite dizzy men det funkade utmärkt, efter 2 dagar inga prickar. Efter behandligsperioden byter jag vatten och kör in en halvdos av lkm jag använt.

Annons