Sjuka ansitrusar?? *Bilder*

#1 - 1 februari 2005 19:45
Hej!
Har ett problem som jag hoppas att jag kan få hjälp med här.
För ca 1 månad sedan så införskaffade jag några scalarer till mitt 250 liters kar.... dessa hade nått fel för alla dog och så gjorde även det scalarepar som jag hade sedan innan.... iaf så försökte jag medicinera utan resultat.... efter detta så lät jag akvariet stå ett tag med det kvarvarande fiskarna i... efter några veckor så köpte jag 2 svärdbärare och några dagar efter det så bytte jag innerfiltret mot ett ytterfilter.... alltså en hel del har hänt på en relativt kort tid.... under hela denna tid som jag haft akvariet (ca 1 år) så har jag haft 2 ancistrushannar.... det har varit lite småbråk o sådant men för det mesta har de accepterat varandra... efter det som hände med scalarerna så tyckte jag mig att ancistrusarna började se dåliga ut, jag hällde då i lite ektozon vid vattenbytena men ej heller detta har hjälpt.
De ser bara värre och värre ut.... de har inga prickar eller hudgrumling utan det som är problemet är att fenorna ser risiga ut och att deras skägg försvinner.
Vad kan detta vara och vad ska jag göra åt det??

Jag byter vatten 1 gång per vecka ca 25-50% varje gång.

Har lagt upp en mapp i mitt bildgalleri. kolla länk.

http://www.zpet.se/medlemsbilder/showgallery.php?cat=693
#2 - 1 februari 2005 21:01
Det där ser ju jättekonstigt ut. Har du inte någon möjlighet att flytta dom till ett annat kar? Verkar det som om fenorna fortsätter "smälta" bort? Kan dom ha reagerat negativt på medicinen? Kan medicinen har slagit ut filterbakterierna i karet så du har fått lite nitit? Ancistrusarna är ju alltid närmast botten och kanske skulle påverkas tidigare av lite nitrit än fisk somgår högre upp. Jag sitter bara och funderar och gissar nu.
#3 - 1 februari 2005 21:20
Jag är inte expert på någotvis! Men jag hade provat med Furanol (preparat mot inre och yttre baktriella infektioner) Det påminner om fenröta, men jag vet inte säkert. Hade själv för några veckor sedan problem med en palett hona, halva stjärtfenan + ryggfenan "smälte". Jag doserade enl. bruksanvisning och satte henne i en yngelburk (födelseburk i hårdplast) hällde ganska mycket direkt på henne. Resterande hällde jag ut i det övriga karet. Detta var en chansning, men lyckades!!! Efter 2 dygn var hon betydligt bättre. På 1 1/2 vecka fick sina fenor tillbaka!!! Nu är hon finare än någonsin!

Vet inte om detta kan hjälpa dig, men det är värt ett försök

MVH
#4 - 2 februari 2005 11:22
Hej!
Tack för era svar...
Nej jag kan inte sätta över dem i nått annat kar då alla andra är upptagna. De verkar pigga och de äter det är bara skägget och fenorna som inte ser bra ut.... jag har själv funderat på nitrit iom att jag bytte filtret men ger nitrit dessa symptom??
Att tillsätta medicin är något jag i nuläget inte känner så mycket för.... jag vill inte medicinera i onödan och det blev juh rätt kraftigt medicinerat då scalarerna var sjuka och då försvann väl en hel del nyttobakterier kan jag tänka....
Så frågan är vad jag ska göra??
Byta vatten??? hur mycket och isf hur ofta??
#5 - 2 februari 2005 11:48
Börja med att testa nitrit i vattnet. Det skulle faktiskt kunna vara det, kanske ganska låga nivåer, men tillräckligt för att fiskarna inte ska må riktigt bra... Ta ett vattenprov till djuraffären och be dem testa... har du minsta lilla nitrit så köper du nitrivec eller liknande, ett nitrittest och åker hem och gör ett 50% vattenbyte, häller i nitrivec och sedan gör du täta vattenbyten (hur täta beror på mängden nitrit) tills testet visar noll...
#6 - 2 februari 2005 12:10
Jag tycker det ser ut som fenröta och att även "skägget" angrips på Ancistrus har jag själv varit med om. Att tänka på är dock att "skägget" hos vissa idivider tillbakabildas en aning i perioder för att senare åter utvecklas (oftast kraftigare än tidigare) under lekperioder.

Jag skulle börja med nitrit-test, kammar du noll där så medicinera med någon av medicinerna som inehåller Nifurpirinol (mot fenröta, finns på djuraffären) och testa tillsätta lite (grov)salt. Nifurpirinol brukar inte vara någon fara att använda (förutsatt att man följer doseringsanvisningarna) trots tidigare medicineringar och Ancistrus brukar vara väldigt tåliga vad det gäller både sjukdomar och medicinering överlag.

Lycka till och återkom gärna med hur det går!!

Mvh
/Lina
#7 - 2 februari 2005 18:10
Hej igen!!
Har nu köpt sera nitrit test... har testat vattnet två gånger med samma resultat... ingen nitrit.... så frågan är nu vad jag ska göra... jag bytte vattnet senast i söndags... ska jag medicinera eller ska jag avvakta???
Jag har aquafuran hemma.
#8 - 29 januari 2006 18:57
Har samma problem här... Hur har det gått för dig?

Hej Maya.

Hur har det gått för dig med dina ancistrusar? Fenorna återställda? Hur?
Jag har en gibbiceps med samma problem som det dina har haft.
Det bara kom helt plötsligt, från en dag till en annan...

Bilder på min skadade mal:

http://phernilla.e-service.se/trasig.jpg
samt
http://phernilla.e-service.se/trasig2.jpg
#9 - 29 januari 2006 21:43
Hej!

Ja vad gjorde jag... möblerade om och satte i flera rötter... tänkte att de kanske blev stressade av att hela tiden vara i luven på varandra... de bråkade en hel del... gör de iofs fortfarande men nu har de flera gömställen.

Fortsatte att byta vatten fram tills i höstas då jag började plugga och tiden inte räckte till.. iaf så är de friska i dag.. är helt återställda och både fenorna och skägget är "vackrare" än någonsin.

Hoppas att din mal kommer bli frisk.

är han ensam i karet.. eller finns det någon annan mal som bråkar med honom?
#10 - 29 januari 2006 22:10
Ancistruspar...

Utöver honom så har vi ett ancistruspar sen igår. (inköpta igår).
Dom är båda större än honom... Anledningen till att vi köpte dessa
var att vi bytt från 100 L akvarium, till 312 liters...

Kände att vi behövde fler malar då han inte hinner plöja igenom
nåt alls i akvariet på egen hand... På ciklidbutiken rådde dom oss
att skaffa et sådant par...

Dom hade varit i karet nån timme då jag upptäckte detta med hans fenor.
Dock så vet jag inte om han har fått detta igår, eller om det är några dagar
sedan... Han är ganska feg o "skvättig" av sig o visar sig inte gärna för oss...

Vad tycker du att vi ska göra? Ser det ut som fenröta eller ser det ut som en skada orsakad av någon annan fisk?

Vi har en stor papegojciklid med sen igår, men han verkar inte reta sig på malen. Den enda fisken i vårt kar som han inte gillar är pansarmalarna... (3st).

Vi har kollat nitrithalt ohar jättefint o klart vatten... Ingen nitrt alls utan kanonbra. Kan det ha blivit någon ph-värdesförändring som han inte klarat av? Men, som jag förstått det så ska dom vara ganska tåliga för att höja ph-t o så... O vi har inte gjort nåt åt ph-t... Det är bara kranvatten o lite bräckt...

Tacksam för svar!
*orolig för den lille stackarn* :confused:
#11 - 26 februari 2006 12:51
Tittade på gibbicepsen(bilderna)
Detta låter kanske konstigt men jag köpte nyligen 2 st små, dagen efter de släppts i såg jag dessa "skador" men nu efter ett par veckor är dessa som bort blåsta.

Mvh Johannes
#12 - 26 februari 2006 13:09
Det är lite svårt att se på bilderna men jag tycker det ser ut som mekaniska skador. Det som syns av fenorna ser ju bra ut, medan "hålen" ser ut som revor. Kan han ha slagits med andra firrar?

Annons