Sjuka?

#1 - 3 oktober 2008 07:50
Jag startade upp ett akvarium i måndags och i går köpte jag fyra guppy två honor och två hanar, i gårkväll hade den ena hanen inte sin stjärtfena lika "utfälld" som när jag köppte den tidigare och nu när jag vaknade så har den andra hanen "fällt i hop" sin lite också och alla fyra är ofta uppe vid ytan. I går va hanarna på honorna väldigt mycket och nu är dom nästan inte i närheten av varandra alls.

jag har aldrig haft något akvarium tidigare och vet därför inte om dom ska vara så här ibland eller om det är något fel... :confused:

Tacksam för svar, är ju lite orolig för mina små =)
#2 - 3 oktober 2008 08:06
Jag är rätt så ny i akvarist hobbyn (6 månader ungifär), men eftersom ingen svarat än så kanske jag kan hjälpa lite ändå (om inte så kan jag få dom kunniga att öppna ögonen och rätta mej kors o tvärs om jag säger helt fel). Kippar dom efter andan, öppnar och stänger munnen snabbt? Är det bra rörelse på vattnet (cirkulation). Är allt vatten dom simmar i helt nytt direkt från kranen?
#3 - 3 oktober 2008 08:24
dom kippade lite efter andan förut men nu gör dom inte de, men första som såg lite dålig ut har nu börjat komma igång lite och är med dom två honorna dock har den andra hanen dött (från att vara ganska pig till att dö på typ 10 minuter) vattnet har bra cirkulation, tror jag... vattnet är direkt från kranen men de har stått i akvariumet sen i måndags men jag fick me lite vatten från affären när jag köpte fiskarna.
#4 - 3 oktober 2008 11:30
Mät nitriten med dropptest för att vara säker på att det inte är nitrit. Låter nämligen som om det kan vara något liknande och i ett nystartat kar är risken ganska stor.

Att spara transportvattnet är ingen bra idé. Eftersom fiskarna blir stressade när de är i påsen och bajsar en hel del blir vattnet i påsen fort dåligt.
#5 - 3 oktober 2008 12:44
Fråga 1. Hur stort är ditt akvarium.
Fråga 2. Vilken modell av akvariefilterpump har du?
Fråga 3. har du matat fiskarna och i så fall hur mycket?
Fråga 4. Är det bra snurr på vattnet vid ytan i akvariet?
#6 - 3 oktober 2008 14:17
E de sant? va irriterande! han i akvariumaffären sa att jag skulle ha i de vattnet dom transporterades i! :@ jag tog med lite vatten till en djuraffär och dom kollade nitrit nivån i vattnet och de va inget fel på de men hon i affären tyckte att de verkade som de i alla fall så hon sa att jag skulle byta halva vattnet och de har jag nu gjort och haft i ektozon salt... nu hoppas jag på att de funkar... har bara två firrar kvar nu, båda hanarna har dött... :(

akvariet är på 35l. akvariefilterpumpen är en Elite stingray 10. jag matade dom med två blad i gårkväll (vilket jag nu har fått veta är helt fel). snurret på ytan skulle jag se som en tornado om jag va fisk... de känns nästan som om de e för myket snurr...
#7 - 3 oktober 2008 18:36
Du har börjat i lite fel ände, ett så litet akvarium är vansinnigt svårt att hålla ett acceptabelt akvarievatten i, jag skulle vilja påstå att din smala lycka var att båda guppykillarna dog eftersom du snart skulle stått inför en yngelkatastrof av oanade proportioner.

De vanligaste sjukdomarna hos sällskapsfisk kommer sig av att fisken hålls under katastrofala livsbetingelser då en frisk fisk ytterst sällan är mottaglig för vita prick, flagelatter och annat otyg.

Ditt stingray har ett filter som nästintill inte alls kan husera några nitrifieringsbakterier, jag skulle faktiskt rekommendera dig att lösa upp omkring 8ml salt som du tillsätter akvariet och låt bli att mata under 3 dagar och kanskee i stället sikta på ett räkakvarium.

Läs det här..
..och det här.
#8 - 3 oktober 2008 18:39
Du har börjat i lite fel ände, ett så litet akvarium är vansinnigt svårt att hålla ett acceptabelt akvarievatten i, jag skulle vilja påstå att din smala lycka var att båda guppykillarna dog eftersom du snart skulle stått inför en yngelkatastrof av oanade proportioner.

De vanligaste sjukdomarna hos sällskapsfisk kommer sig av att fisken hålls under katastrofala livsbetingelser då en frisk fisk ytterst sällan är mottaglig för vita prick, flagelatter och annat otyg.

Ditt stingray har dessutom en filterarea som nästintill inte alls kan husera några nitrifieringsbakterier, jag skulle rekommendera dig att lösa upp omkring 8ml salt som du tillsätter akvariet och låt bli att mata under 3 dagar och kanske i stället sikta på ett räkakvarium.

Läs det här..
..och det här.
#9 - 4 oktober 2008 15:45
jag tror att jag har lyckats nu... dock bara en flicka kvar men hon verkar må bra. hon ser jättepigg ut och simmar runt med massa energi! :) de kanske blir en liten yngel invation och de gör att jag har kommit på några nya frågor... hur lång tid är en guppy med yngel? hur många yngel brukar dom få? och så eftersom hon nu är väldigt ensam... kan hon känna sig ensam? hon verkar ju leka bra själv men saknar hon sina kompisar eller har fiskar ett "minne som en guldfisk"?

nu har jag också haft i salt i vattnet... va är ett räkakvarium?
tack för länkarna! :D
#10 - 4 oktober 2008 15:45
(oj vilken gubbe! :) )
#11 - 4 oktober 2008 15:56
Guppy är dräktig 4-5 veckor och brukar få mellan 20-50 yngel ungefär.

Guppy vill gärna vara fler än en men klarar en kort stund i ensamhet. Vet du att hon är dräktig behöver du inte skaffa fler utan ynglen kommer hålla henne sällskap så småningom.

Det här med "minne som en guldfisk" är en myt och stämmer inte ;)

Även jag tycker som Gaffel, att 35L är i minsta laget och att du istället borde ha räkor däri. Det är väldigt svårt att hålla fisk i 35L och få dem att trivas.
#12 - 4 oktober 2008 16:08
ojojoj! de va inte några! jag vet inte om hon e dräktig men jag skulle gissa på de... kan man se de på något annat sätt än att hon blir stor?

hehe ja jag kan tänka mig de! hon ser så ensam ut men djuraffären tyckte inte att jag skulle köpa fler förens om en vecka... :/ när jag köpte akvariumet så sa han i affären att de va bra att ha guppy i, kunde till och med köpa ett mindre... hur stort borde jag ha?
#13 - 4 oktober 2008 16:15
Alla yngel kommer inte överleva utan det beror på hur mycket växter, rötter och andra gömställen du har. Honan kommer äta ett och annat yngel och en lagom skara kommer överleva. I ett så pass litet akvarium skulle jag tippa på ca. 5-10st om du har mycket gömställen vill säga.

Till Guppy kan jag rekommendera minst 54L, mycket pga att de får yngel så pass ofta och det lätt blir överbefolkat.

Är det vanlig Guppy du har eller är det Endlers Guppy?
#14 - 4 oktober 2008 16:16
Du ska inte lita på allt som sägs i affären ;)
#15 - 4 oktober 2008 16:23
nä jag börjar märka de... synd att jag inte hittade den här sidan innan jag köppte akvariumet...

jag tror att jag har ganska bra med gömställen... så om hon nu är dräktig då kanske några klarar sig! =) jag har en vanlig guppy.

hon är ganska söt, hon leker med sin egen spegelbild :)
#16 - 4 oktober 2008 16:26
Guppy är charmiga :D
#17 - 4 oktober 2008 20:14
Mickis skrev:

hon är ganska söt, hon leker med sin egen spegelbild :)

Naah, tycker du ska köpa en till. :( Om hon börjar "dejta" sin egen spegelbild så är hon verkligen ledsen och ensam, då visar hon ju verkligen att hon vill träffa någon annan fisk. :(
#18 - 4 oktober 2008 20:16
JojjeN skrev:
Naah, tycker du ska köpa en till. :( Om hon börjar "dejta" sin egen spegelbild så är hon verkligen ledsen och ensam, då visar hon ju verkligen att hon vill träffa någon annan fisk. :(

Är hon dräktig lär hon ju inte vara ensam länge till ändå ;)
#19 - 5 oktober 2008 19:59
men jag får inte köpa fler innan torsdag för hon i affären sa att jag inte fick mata dom på tre dagar och då skulle hon som e kvar typ svälta... men hon e verkligen ensam... :(
#20 - 5 oktober 2008 20:08
Verkar som en klok tjej i butiken ;)

Din Guppy tar inte skada av att vara ensam en så kort stund.
#21 - 6 oktober 2008 10:05
Nina82 skrev:
Guppy är dräktig 4-5 veckor och brukar få mellan 20-50 yngel ungefär.

Guppy vill gärna vara fler än en men klarar en kort stund i ensamhet. Vet du att hon är dräktig behöver du inte skaffa fler utan ynglen kommer hålla henne sällskap så småningom.

Det här med "minne som en guldfisk" är en myt och stämmer inte ;)

Även jag tycker som Gaffel, att 35L är i minsta laget och att du istället borde ha räkor däri. Det är väldigt svårt att hålla fisk i 35L och få dem att trivas.

Nu ska vi ju inte var för dramatiska med storleken på akvariet. Nånstans måste man börja. Jag har själv 3 olika akvarier från 5 - 720l.
Det på 5L behöver kollas noga helt enkelt. Inte överbefolka och hanteras varsamt. Göra alla standardrutiner kontinuerligt bara. Även det på 14l funkar alldeles utmärkt. Inte för mycket "pekpinnar" nu. Alla har vi varit nybörjare.
#22 - 6 oktober 2008 15:10
snyggen skrev:
Nu ska vi ju inte var för dramatiska med storleken på akvariet. Nånstans måste man börja. Jag har själv 3 olika akvarier från 5 - 720l.

Det på 5L behöver kollas noga helt enkelt. Inte överbefolka och hanteras varsamt. Göra alla standardrutiner kontinuerligt bara. Även det på 14l funkar alldeles utmärkt. Inte för mycket "pekpinnar" nu. Alla har vi varit nybörjare.

Inget fel i att ha litet akvarium så länge man har fiskar anpassade till detta eller räkor tex, så länge man sköter det. Som nybörjare är det inte lätt med ett såpass litet och med varje liter man ökar i volym kommer även chanserna att man lyckas vara högre.
Jag kan tycka att det är stor skillnad på vårt 45L och vårt 54L. Guppy jag haft i 45L har växt långsamt och fått färre yngel medan de som gått i större fått normalstora kullar.
Min personliga åsikt är att ett idealiskt nybörjarakvarium bör ligga på minst 54L men gärna ännu större, ca 100L.
Tycker för övrigt att 5L och 14L är alldeles för litet att hålla fisk i.

Annons