Sjuka?

#1 - 2 september 2007 14:44
Har några guppy och platy som inte verkar må så bra. de äter inte simmar konstigt men ser helt normala ut annars. Kollade ph värdet och det var högt 8,6 bytte till torv i filtret och har nu ett ph på ca 7. Men de verkar inte bli piggare för det. Några ideer?
#2 - 3 september 2007 11:47
mård 5 skrev:
Har några guppy och platy som inte verkar må så bra. de äter inte simmar konstigt men ser helt normala ut annars. Kollade ph värdet och det var högt 8,6 bytte till torv i filtret och har nu ett ph på ca 7. Men de verkar inte bli piggare för det. Några ideer?

:mad:Du skall inte mixtra med vattenvärdena upp och ner på det där sättet, däremot skulle du gärna kunna byta lite vatten och se om det hjälper.:D
Platy och guppy trivs i hårt vatten med lite högt ph, så 8,6 verkar inte fel för dem.....men det är klart, det blir enklare med eventuella övriga invånare om PH ligger mer neutralt. De kan ju förståss också vara gamla, men det verkar konstigt om alla skulle vara på väg att dö samtidigt.....:p;):)
#3 - 3 september 2007 13:00
Jag lämnade in ett vattenprov i min zooaffär, de tyckte att ph var högt så de rådde mig att använda torv i mitt ytterfilter. jag bytte till torv i en av hehållarna. Nu efter en vecka är ph 7. Var det fel att följa det rådet? Jag gör delvatten byten varje vecka på ca 30% ska jag göra större byte? Blir inte svängningarna större då? Jag har några rödmunstetra som vad jag förstår vill ha ett lägre ph? Gjorde detta inköp innan jag hade koll på att det kunde skilja ganska mycket på vad de vill ha för vatten, men jag lär hela tiden hoppas jag.:)

Annons