Sjuk Viejita?? (insjunken buk)

#1 - 27 april 2004 12:31
Mina Viejita har börjat se väldigt smala ut och hela buken ser liksom insjunken ut.. De har fått mat två gånger om dagen, en gång flingfoder (eftersom det även finns andra fiskar i karet), detta gillar de inte utan spottar oftast ut. Andra matningen har de fått röda mygglarver eller cyklops (har läst att det är bättre att ge än röda mygg) detta äter de som vanligt. I övrigt beter de sig som vanligt.

Är detta någon sjukdom?

Ett par bilder (lite suddiga dock)

http://www.student.bth.se/~is00efr/Viejita%20003.jpg
http://www.student.bth.se/~is00efr/Viejita%20005.jpg
#2 - 27 april 2004 12:46
Läste just i ett inlägg här nedan att invärtes parasiter kan ge insjunken buk, kan det vara detta? Däremot har de inte matvägrat...
#3 - 27 april 2004 13:11
Viejitor är väldigt mottagliga för parasiter om vattnet inte är mycket mjukt och surt. Två snygga hanar har fått hål i huvet och dött hemma hos mig, medan alla andra fiskar klarat sig.
mvh Daniel
#4 - 27 april 2004 13:25
Vad ska man behandla med?
#5 - 27 april 2004 13:57
En av mina paletthannar hade en insjunken buk, men den åt precis som vanligt hela tiden. Sedan åkte jag bort och pappa matade fiskarna, så när jag kom hem va den "normal" om buken. Vet fortfaraden inte vad det berodde på.
#6 - 27 april 2004 14:06
Jag har 1 guppy som har samma problem, men det hände rbara åt en fisk i taget, alltid med dödlig utgång. Vad är det?
På samma gång har jag 2 st melanochromis auratus, mbunas, som äter som normalt men är lite tunna om magen. En av dem dog för ca 1 ½ vecka sedan. Vad kan detta bero på? (de äter allting)
kan det vara vanlig avmagring av ngn orsak, eller bör jag meicinera mot ngt?
Snälla hjälp, är så orolig för mina fiskar...

Mvh en desperat akvarist...
#7 - 27 april 2004 15:03
Hej elli !

Jag håller en del Apistogrammor och min erfarenhet är att dom behöver "matigare" foder än enbart cyclops. Jag använder själv frysta röda o vita mygglarver till mina, och levande nykläckt artemia som extrafoder, mest för att ge sysselsättning.Levandefoder som mygglarver, daphnier, o cyclops äts med förtjusning.Torrfoder i flingform accepteras inte av några av mina Apistogrammor,granulatfoder fungerar på en del.
Mitt råd blir att du bör försöka mata dem med frysta röda o vita mygglarver, gärna några ggr/dag och se om de inte får bättre hull.
Jag tycker du skall avvakta med medicinering när du inte har någon säker diagnos.
Vad har du för andra fiskar tillsammans med dem ? Blir konkurrensen om fodret för stor ? Jag håller mina i artakvarier.
MVH
#8 - 27 april 2004 15:45
Hej! Tack för tipsen! Det blir nog att testa mata lite mer då. Det där med levande daphnier har jag velat testa länge, men vad får man tag på det?

Jag har 3 black molly och 10 neontetra med dem. Visst, de är väl ganska glupska fast de slåss ju inte om maten direkt.

Skulle åxå egentligen gärna ha ett artakvarie, men det jag har dem i är endast 60 liter så jag kan förmodligen bara ha en hanne (eller vad tror du?) och det blir ju lite väl tomt med en 3-4 fiskar :)
#9 - 27 april 2004 16:40
Hej elli !

Daphnier fångar jag i ett kärr och i en damm.Daphnierna samlas i stora mängder på den solbelysta sidan av tex en damm,(om dom finns där). Gå ut med håven och prova på några ställen, så hittar du säkert något matnyttigt. Jag har fångat massor med svarta mygglarver ett tag nu till mina fiskar,det uppskattas verkligen av Apistogrammorna !
Jag har ingen erfarenhet av viejtor,men en del Apistogrammahanar kan vara ruskigt elaka mot varandra, så det är nog säkrast med bara en.
Lycka Till !

Annons