Sjuk sorgmanteltetra

#1 - 28 juni 2004 16:22
Jag hoppas att någon här kan ha något bra förslag på vad som kan vara fel med en av mina sorgmanteltetror.
En morgon när jag tittade till så såg jag att den simmade lite konstigt. Den snedställde sig lite då och då.
På kvällen hittade jag den liggandes på botten.
Jag kan inte se några yttre skador eller så på den.
Vissa stunder så försöker den simma runt lite men efter en stund så sjunker den till botten igen.
Som ni ser så har detta gått fort. Har ringt runt till olika djuraffärer här nyköping men dom har inga förslag på sjukdom eller så. Dom sa att jag bara kan avvakta men har gjort det nu tycker jag och jag kan inte se någon förbättring, inte heller någon försämring.

Så nu vänder jag mig till er här i ett sista hopp om att rädda den annars lä jag nog använda saxen för vill inte att den ska behöva lida så mycket mer.
#2 - 29 juni 2004 08:36
Ingen?

spånar lite, kan det vara så att någon sjukdom som satt sig så att den gör så att simblåsan tagit skada? menar, det verkar ju som att den inte klarar att hålla sig flytande.
Vet någon i så fall om det är kört då eller går det att behandla ?
#3 - 29 juni 2004 08:43
Låter som simblåseförlamning. Läs även i tråden nedan:

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28045

Om du även går till sökfunktionen och därefter skriver in simblåseförlamning så finns det ett antal trådar me denna diskussion.

Hoppas det reder sig!

/Sabina
#4 - 29 juni 2004 22:54
Nu finns inte min sorgmanteltetra mer. [:-118]
Efter att sabina upplyst mig om att det kunde vara simblåseförlamning så har jag läst allt jag kunde komma över om det och insåg att så verkar vara fallet. Så för att den inte skulle behöva lida mer så avlivade jag den... *snyft*
Det är ju sånt man får räkna med kan hända när man har husdjur men aldrig kul när det händer.

2 fiskar har dött sedan jag startade akvariet och båda är sorgmanteltetror. Den ena gick bort när den fick någon tarmparasit men jag mitt nöt satte in medicinering för sent. [:-5]

Annons