sjuk slöjstjärt

#1 - 7 september 2008 14:56
min fulsöta lilla firre verkar inte så kry :(
Den är nästan jämt och "vilar ryggen mot ytan" och bara är där. Och nu så när jag inte vart hemma i helgen ch kommer tillbaka så ser ja stora vita prickar över ryggfenan å rumpan, bara på ena sidan. :/ är det vitapricksjukan? prickarna är som blämmor, de är lite utbuktade.
#2 - 8 september 2008 09:44
mina slöjstjärtar dör

köpte 3 st för 2 veckor dedan efter någon dag dog den första efter 1 vecka den andra och i dag 10 dagar senare är den också borta . är det något jag har glömt vattnet är bra alla andra fiskar mår bra där i
#3 - 9 september 2008 21:15
Kan vara svamp , vilket filter kör du med , skulle underlätta om du lägger upp en bild på fisken med prickarna. Har själv haft svamp på slöjstjärtarna , blev av med svampen genom att höja tempen till 25C under tre dagar och ha salt i vattnet. Men länka upp en bild så de kunniga kan se vad det kan vara.
#4 - 10 september 2008 14:05
vad menar du me filtret? va jag har i den? för det är iaf nått som liknar bomull :P har 23-24 grader nu men 25 går lätt att ordna. ska försöka ta bild på den
#5 - 10 september 2008 14:39
Ok, vad har du för akvarium? Eller har du den i en rund skål?
Har du någon pump som rengör vattnet? Däri finns nämligen ett filter.
#6 - 10 september 2008 14:59
Linapina skrev:
Ok, vad har du för akvarium? Eller har du den i en rund skål?

Har du någon pump som rengör vattnet? Däri finns nämligen ett filter.

60 liters me filter å pump å hela köret :P
har försökt att ta kort på h*n men det går inte så bra :/
#7 - 10 september 2008 20:48
Du kan ta upp fisken och lägga den på en ren blöt vetex duk och fota men lägg duken mitt på bordet så inte fiske trillar ner från ett bord om den skulle sprattla till vid fotningen. Jo och sen kan du inte lägga bilder på forumet om du inte är gold medlem utan du får länka till photo bucket eller något likanade.

Annars kan du söka här på forumet på till ex svamp och då kika på bilderan och se om det liknar det du har på sin slöjstjärt. Sök även på vita pricksjukan och jämför.

Vad är det för typ av filter/pump märke?

Här kan du läsa om salt Kramfors har skrivit en bra artikel om det.
http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#8 - 12 september 2008 17:35
som ja sa, filtret har nå bomullsliknande filtrering. vet inte va det hette :/

den håller nog på å dör, den ligger på rygg :'(
#9 - 13 september 2008 17:07
omg! mirakel, den mår hur bra som helst nu :O simmar bättre än nånsin
#10 - 13 september 2008 17:27
Mycket märkligt... Men slöjstjärtar kan ju få problem med simblåsan.
#11 - 13 september 2008 17:44
ok, men de vita prickarna verkar vara på väg bort nu :O
#12 - 13 september 2008 18:17
Har du läst om vita prick sjukan då du veta att det inte är det? Hur som helst så är det bra att din fisk börjar bli bättre.
#13 - 13 september 2008 18:22
ja har haft vita prick förut i andra karet, så det är det itne, ser helt annorlunda ut, och resten av guldfiskarna är itne drabbade.
#14 - 13 september 2008 22:20
Lowa skrev:
ja har haft vita prick förut i andra karet, så det är det itne, ser helt annorlunda ut, och resten av guldfiskarna är itne drabbade.

har du leta på forumet om svamp :confused:
Vad gjorde du med fiskarna vattnet ??
Sitter dit filter i / på botten eller fast i något av glasen ?
Skönt att din firre mår bra ;)
#15 - 14 september 2008 08:40
filtret är ju i pumpen på glaset. och ja gjorde inget alls me dem :O det enda som är nytt är att ja gjorde om i akvariet.
#16 - 14 september 2008 22:02
Ja du konstigt det är inte så att temperaturen gått upp i karet?
För har du svamp kan det hjälpa med att höija temperaturen och till sätt lite salt i vattnet.
Läs mer om salt på denna sida.
http://www.kramforskoi.com/salt.htm

Annons