Sjuk skalar. Behöver hälp!!

#1 - 7 februari 2007 22:26
Karet är ett 310 liters med 20 st svarta neonisar, 6 skalarer (ungdjur, ~2,5 cm) å tre pitbull plecos i.

Nu har den minsta skalaren blivit dålig. Verkar ha tappa flytförmågan, och aptiten, (åt dock en artemia igår,
men då fick jag hänga ner den mitt framför munnen på det lilla pyret), 'flämtar', (av anstängningen att vifta
frenetiskt med fenorna?) Tar strömmen fatt i han så tumlar stackarn med. Hamnar på sidan ibland på botten,
men gömmer sig mest vid nån av rötterna.

[SIZE="4"]Vad är det för fel på min lilla krabat, och hur gör jag pyret till en frisk firre igen???[/SIZE]

Rätt nystartat, (ca tre-fyra veckor) ~50% vb/vecka, pyttsar i ~15ml nitivec i veckan,
halvfullt med växter, (lite mer än hälften snabbväxande), några rötter.
Innerpump med co2, (bubblande växter sådär), liten (halv) dos TMG vid sista vb, (söndag).

Matar med moina, som jag sköljer av innan, lite fryst artermia varannan gång och rom från fryst räka varannan.
'Matpaus' var tredje-fjärde dag. Maten hinner sällan ner mer än 4-5cm innan den är borta. :)

/Totte
#2 - 7 februari 2007 22:31
ett svagt och dåligt exemplar kanske? kom är väl gasnka känsliga när dom är så små.

har du mätt några vattenvärden?
#3 - 8 februari 2007 05:32
Ph = 6,5 (stabilt)
Ammonium =1,0-3,0 (mellan markeringarna på skalan)
Nitrit = 0,3-0,5 (samma)

Är dom enda test jag har. Behöver jag testa mer?

/Totte
#4 - 8 februari 2007 09:49
Tott_e skrev:
Ph = 6,5 (stabilt)

Ammonium =1,0-3,0 (mellan markeringarna på skalan)

Nitrit = 0,3-0,5 (samma)

Är dom enda test jag har. Behöver jag testa mer?

/Totte
Du har ju både ammonium och nitrit i vattnet därav problem...
orsak: troligen ett ej fungerande filter!
åtgärd: utöka filtervolymen så det finns plats för en ordentlig bakteriestam och kan gå långa tider utan rengöring!
#5 - 10 februari 2007 20:28
Tog bort stackaren. Testade ammonium å nitrit på vatten från kranen, och fick samma värden, så testet är nog inte rättvisande. (Vatten från Norsborgs vattenverk). Alla andra verkar vara fullt friska fortfarande, så förhoppningsvis var det inte nitrit iaf.

/Totte

Annons