Sjuk skalar?

#1 - 4 februari 2004 18:47
igår så märkte jag att en av mina totalt fyra skalarer bara "stod" upp vid ytan vid hörnet på akvariet och andades kraftigt. Han gör det fortfarande trots att jag gjorde ett vattenbyte idag. Mina övriga fiskar och de andra skalarerna är lika livliga som vanligt. Nån som vet vad som har hänt skalaren och vad jag ska göra?
#2 - 4 februari 2004 18:49
syrebrist?
#3 - 4 februari 2004 18:51
men de andra fiskarna är ju som vanligt plus att jag gjorde ett stort vattenbyte idag, då borde det ju kommit ner syre
#4 - 4 februari 2004 18:53
jag vet inte.. så hände med mig så då la jag ner syre pumpen
#5 - 6 februari 2004 19:01
I nästan 80% av fallen brukar det bero på vattenkvalitén, byt vatten oftare och mata dom "sjuka" Scalarerna med levande foder i ett par dagar brukar funka. Det kan också vara någon invärtes sjukdom typ tarmflageter som scalarer drabbas ofta av då vatten kavliténsviktar.

Läs mer om sjukdomar och mer fakta om Scalarer på min hemsida: www.geocities.com/scalare_farmen/

Hoppas att deom kommer att må bättre
Mvh
Johan Lidman
#6 - 8 februari 2004 11:05
nu har två skalarer dött och de andra två ser inte ut att må så bra. En av dem nästan ligger på botten och rör inte fenorna. Jag har bytt vatten ofta men det verkar inte hjälpa. Nån som vet om det finns nått att göra?

Annons