Sjuk siamesisk algätare

#1 - 31 maj 2007 12:20
En av mina siameser hade en stor vit fläck på ryggen, så jag började behandla med punktol. Nu efter ett par dagar har fläcken blivit röd-rosa, och den ser inte ut att minska.

Vad kan detta vara? När jag behandlat fiskar för vita rick så brukar det synas resultat efter nån dag eller 2, men nu verkar inget hända mer än att fläcken blev röd.
#2 - 31 maj 2007 17:45
Kanske är någon sorts sår, exempelvis efter doppvärmare eller annat? Eller någon inflammation? Hur är vattnet och fiskarna i övrigt?

När fiskarna är sjuka kör jag alltid med salt och tätare vattenbyten [dock inte större] så att vattnet håller god kvalitet.
#3 - 1 juni 2007 21:17
Vattnet är bra, jag har ett ytterfilter och ett innerfilter och har aldrig haft problem med nitrit eller något annat.
Hur får man bort en inflammation då? Har använt salt tillsammans med punktol, men det verkar inte hända nånting.
#4 - 2 juni 2007 00:04
Stor vit fläck låter som svamp, vet inte vad punktol är men Protozin kanske hjälper! Samt bättre vattenkvalite och lite salt bad! Kan ha varit nån topp av nitrit/ammonium som triggat svampen och att den blivit synlig senare när trots att värdena är ok. Kollat Nitrat, för mkt är inte bra det heller?
#5 - 3 juni 2007 18:55
En bild:
http://web.telia.com/~u59004263/sjuksiames.jpg
Bättre vattenkvalitet är nog svårt att få. Haft i salt i nästan en vecka nu.
Vita prick verkar det inte vara iallafall, då hade det varit borta nu.
#6 - 3 juni 2007 19:36
Är det som ett sår eller luddigt? Svårt att se på bilden tycker jag. Men låter som bakterieangrepp i grunden tycker jag. Isf prata med zooaffären där du bor om lämplig medicin. Myxazin eller något annat märke. Bilden jag lägger in låter lite som din. Ser inte mysigt ut, bakterieangrepp, men blev faktiskt bra med Myxazin. Iofs dåligt vatten i det här fallet hos en bekant.
#7 - 4 juni 2007 19:07
Svårt att se, fisken har en förmåga att vända bort den sidan när han är i synhåll, men jag skulle nog vilja säga att det är lite både och. Såret står ju ut lite.
Vilken tillverkare gör Myxazin?
#8 - 4 juni 2007 23:10
Waterlife samma som gör Protozin http://www.waterlife.co.uk/waterlife/aqudistr.htm

Annons