Sjuk salamander!

#1 - 23 juni 2008 20:19
Hej!
Under den senaste tiden har en av mina två japanska eldbukssalamandrar ätit mindre och blivit mycket smalare än tidigare. Hon har alltid varit rund om magen men inte nu längre.
För någon dag sedan upptäckte min syster ett sår ovanför ena bakbenet, benet släpar när hon går.
Jag vet inte hur hon kan ha fått såret, men om det är någon som vet något man kan göra eller vet vad det är så är jag tacksam för svar.
/Maria
#2 - 23 juni 2008 20:52
Jättesvårt som med att säga vad fiskar har för fel/sjukdom utan att se dom live. Har såret bara kommit plötsligt efter ett bråk? Är det ett sår utan bråk kanske vattnet är dåligt och dom är olika starka helt enkelt. Sår bara ändå känns som bakterier och kanske lite mer vattenbyten behövs.
Om det vore min och den blev sämre tills ett sår började synas skulle jag prova med att bada den i Myxazin. Det är om det vore min och betyder alltså INTE att det är det absolut rätta eller bästa. Bara vad jag skulle provat. Hittade en i princip fullvuxen vanlig paddhona, innan fridlysningen, som hade ett sår på ena benet. Badade den i Myxazin flera gånger och den blev bra. Hade den kanske 10-15år efter det tillsammans med flera andra.
#3 - 25 juni 2008 11:19
Okej jag vet inte heller... vattnet borde inte vara dåligt då jag tömmer 1/3 varje vecka och hela 1 gång/månad. Jag har inte sett att dom bråkat något heller.
/maria

Annons