Sjuk praktis

#1 - 5 juli 2009 14:55
Min prktbotia är sjuk, den har tappat färgen och ligger mäst på botten men den kan vara uppe och simma ibland och då syns inget alls. Är det någon som vet vad det är för fel på den?
#2 - 5 juli 2009 16:29
Hur stort kar har du?
Hur stor är praktbotian?
Har du fler praktbotior i samma kar?
#3 - 5 juli 2009 17:46
Dom (2) bodde först i ett 54L och då såg jag att den mådde dåligt så då tänkte jag att det kanske var för litetkar, så jag flyttade dom till ett 100L istället där det bor en praktis på 8-10 cm och dom är ca 5 cm. Och den andra mår jätte bra. Men den är nog snart död.
#4 - 5 juli 2009 19:23
Det kan vara otrivsel, både beroende på för litet kar och för lite sällskap. Annars brukar en Praktbotia ofta bli lite ljusare i det svarta om den är dominant.
#5 - 5 juli 2009 19:27
aja det finns nog inte så mycket att göra nu.., den kan knapt simma rakt
#6 - 2 augusti 2009 00:31
Det är förmodligen så att de inte trivs. Praktbotior behöver större utrymme, och är dessutom en stimfisk. Köper man praktbotior behöver man nog köpa minst 5 st. för att de ska trivas. Jag har gjort samma misstag som du. 2 praktbotior i ett kar på 80 liter var ingen bra idé. Det dröjde en månad och sen var båda döda. Det är bara att lära sig av det och läsa på mer om fisken man ska köpa, innan man köper den. :]

Annons