Sjuk Plecostomus?

#1 - 26 augusti 2009 16:35
Hej alla kunniga.

Jag har haft denna trevliga firre i snart 3 år. Normalt är han brun/beige, men idag såg jag att han börjat bli illröd över stora delar av kroppen.
(se bilder nedan)

Sökningar på nätet har inte hjälpt, så jag ville höra med folket här om någon vet vad det kan vara?
Det ser ju inte direkt naturligt ut, och jag gillar inte alls de små vita prickarna på sidorna.

Tacksam för alla tips.

www.rochr.com/Plecostomus.jpg

Edit: Plecostomus är sannolikt fel. Förväxlade namnet med en av mina andra malar. Är tyvärr inte helt hundra vad arten kallas men tror att det skulle kunna vara en Hypostomus Colombia.
#2 - 26 augusti 2009 17:27
Det där såg inte så kul ut, jag har aldrig sett något liknande och har inte en blekast vad det kan vara, men gissningsvis någon slags infektion. Jag är även tveksam om det går att göra något, men vänta och se om du får några fler svar från någon som vet vad det är....
#3 - 26 augusti 2009 17:52
Tack för svaret ändå.

Nu såg jag att några av de andra fiskarna var på och tuggade på honom, så det är förmodligen det som är prickarna.
Lyckades hitta en glasskiva som passade, så jag delade av akvariet lite och gav honom en hörna där han kan vara ifred.
Har väl inget annat val än att avvakta och se hur det går.
#4 - 26 augusti 2009 19:57
Ok, nu har han legat parkerad på botten i över en timme utan att röra sig, och jag har inte noterat någon form av andning, så den har sannolikt gått till de sälla jaktmarkerna. Jag ger det till imorgon bitti i fall att. Ligger han kvar på samma punkt då är han definitivt gone. :(

Förbaskat trist. Det skulle dock fortfarande vara bra att veta vad som orsakade detta då jag har en mal till av samma sort.
Han visar inga tecken på att må dåligt, men jag får att hålla ett närmare öga på honom.

Annons