Hej!
Har försökt svara 2 ggr nu men kastas ut.......
Tack för dina svar.
Jag håller med om att jag la i för många fiskar på för kort tid. Tyvärr hade jag fått vänta på akvariumet i 6 månder pga att jag fick 5 st med sprickor i....helt otroligt, så när jag väl fick det var jag nog för ihärdig och förväntansfull.
Jag har trott att jag skulle göra jämna vattenbyten och det första gjorde jag inte förrän efter 2 V och då med 1/3 vatten. Dessutom har jag läst att Fjärilsciklider är särskilt känsliga om de inte får vattenbytena.
Temperaturen är 27 grader och jag har ett ytterfilter Eheim 2236 för 300 lit som har en väl fungerande cirkulation på vattenytan. Röret ligger ca 1,5 cm under vattennivån.
Rampen är en dubbelramp där det finns möjlighet att släcka det ena lysröret, vilket jag brukar göra rätt ofta eftersom det ger ett behagligt ljus. Lysrören heter pro ngt ?? och de köpte jag separat och fick dem rekommenderade av affärsinnehavaren.
När det gäller växterna är jag också dålig på vad de heter, jag har ca 6 olika sorter med varierande storlek både på blad och höjd.
Jag brukar mata fiskarna 2 ggr om dagen med varierat foder, flingor, granulat och frysta mygglarver.
Det bör kanske nämnas att jag tycker att vattnet är något gult. Jag tror att det beror på den stora roten som jag har i akvariumet. Innan jag la i den hade jag den dock i vatten i ett dygn och skrubbade den endast med vatten för att den inte skulle "fälla" så mkt.
Själv har jag bara haft akvarium i 1,5 år och anser mig som ny...det finns mycket att lära och och det är väldigt intressant. Mitt mål är att få ett väl fungerande akvarium med en så naturlig miljö som möjligt för fiskarna. Jag läser mkt via nätet.
Jag lägger gärna in en bild på akvariumet men hur gör jag??