Sjuk och uppsvälld!

#1 - 12 juni 2007 16:38
Hej,jag har ett tiotal zebrafiskar i mitt akvarium. Den sista tiden har en av dom sett tjock o knölig ut, trodde först att hon hade rom men hon var så himla uppsvälld och stod mest o flåsade vid ytan. I dag någon dag senare är hon död, vad kan detta vara? Tacksam för svar.
#2 - 12 juni 2007 16:52
Det är inte någon av sjukdomarna man kan läsa om här i artikeln på förstasidan? Bild och lite mer information skulle göra det lättare att gissa ;)
#3 - 12 juni 2007 17:50
Jag har läst om de vanligaste sjukdomarna men tycker inte att de stämmer in. Ingen som har en susning?
#4 - 12 juni 2007 21:23
Jo det susar en kraftig inre infektion, om du öppnar fisken ska du se att det väller ut var och upptäcka att de flesta organ är upplösta!
#5 - 13 juni 2007 09:38
Vad gör man åt de då? Ser att en till är på väg att tjockna till!
#6 - 13 juni 2007 10:11
Hur är dina vattenvärden? Oftast kan man stävja sjukdomsförloppet med att ha bra vatten, men annars finns det ju mediciner, bland annat general tonic som jag själv kört med med gott resultat, dock bara haft svamp men det ska tydligen ta en del.
#7 - 13 juni 2007 11:23
Mina vattenvärden är bra, jag får gå till zoaffären och köpa något. Önskar bara jag visste vad.
#8 - 13 juni 2007 15:22
sucksdorff skrev:
Mina vattenvärden är bra, jag får gå till zoaffären och köpa något. Önskar bara jag visste vad.
jag hade liknande problem med zebrafiskar när de gick i ett 54 Liters men när jag flyttade dem till ett 180L så upphörde alla problem så min slutsats är att de var stressade av den lilla yta de hade och detta försvagade dem och ledde till infektioner! Hur stort går dina zebror i?
#9 - 13 juni 2007 17:46
[LEFT]Dom finns i mitt 375 l så det kan väl knappast vara det.jag var i zooaffären o köpte esHA 2000, någon som har erfarenhet av den? Enligt kvinnan i affären är den en riktig "mirakel medicin" och botar allt![/LEFT]

Annons