sjuk neontetra och guppy

#1 - 22 juni 2008 11:04
Jag har haft problem i mitt akvarium sen jag köpte några nya guppyn i mitt stora 100 liters 3 guppyn har dött och 11 yngel i det akvariet men jag bytt allt vatten rengjort stenar växter hett i aqua clear men nu ser min neontetra dassig ut som att den är typ dammig nästan i färgen kanske någon svamp eller något jag undrar va ja kan göra jag bor inte nära någon affär så kan bara byta vatten he salt i och andra saker man kan köpa i vanlig affär jag har costapur hemma aquasafe och sera aqutan och i mitt andra akvarium 30 liters har jag yngel som blivit rätt stora dom har fått färg och jag hitta 2 döda idag och en sjuk typ hon lever fast hennes sjärt fena är som ihopvikt jag har haft det här problemet förut och vet inte varför det blir så kanske förgiftat men varför blir dom inte bättre när man bytt och dolat?
#2 - 22 juni 2008 11:14
totala vattenbyten och skrubbning av inredning är aja baja då det slår ut den biologiska balansen som är så viktig för ett bra akvarievatten. vet inte om dina fiskar går att rädda men det är bra om du häller i en 50ml aquatan i ditt 100liters... Detta handlar nästan uteslutande om för mycket mat i förhållande till filterkapacitet
#3 - 22 juni 2008 11:20
vad jag menar med rengjort betyder jag har skölt det med vatten endast och det var ungefär en vecka sedan jag gjorde detta och det är nu neontetran blivit dålig och varför jag gjorde hel vattenbyte var att så många har blivit dålig i detta vatten men jag trodde helvatten byte skulle vara okej om man använde aqua safe?
#4 - 22 juni 2008 11:32
åheim skrev:
totala vattenbyten och skrubbning av inredning är aja baja då det slår ut den biologiska balansen som är så viktig för ett bra akvarievatten. vet inte om dina fiskar går att rädda men det är bra om du häller i en 50ml aquatan i ditt 100liters... Detta handlar nästan uteslutande om för mycket mat i förhållande till filterkapacitet

vad jag menar med rengjort betyder jag har skölt det med vatten endast och det var ungefär en vecka sedan jag gjorde detta och det är nu neontetran blivit dålig och varför jag gjorde hel vattenbyte var att så många har blivit dålig i detta vatten men jag trodde helvatten byte skulle vara okej om man använde aqua safe?
#5 - 22 juni 2008 12:22
ja det är bra att tillsätta aquasafe vid större vattenbyten då det neutraliserar klor och binder tungmetaller och skyddar fiskens slemhud men man bör aldrig göra totala vattenbyten, för det chockar fisken med så stora förändringar i vatttenvärde! vad har du för filtrering i dagsläget?
#6 - 22 juni 2008 12:41
åheim skrev:
ja det är bra att tillsätta aquasafe vid större vattenbyten då det neutraliserar klor och binder tungmetaller och skyddar fiskens slemhud men man bör aldrig göra totala vattenbyten, för det chockar fisken med så stora förändringar i vatttenvärde! vad har du för filtrering i dagsläget?

http://images.google.se/images?hl=sv&q=fluval%202%20plus&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi fluval 2 plus jag hr den på minsta nivån

men i mitt 100 liters akvarium så är det bara neontetran det är fel på just nu som är dassig , det är i mitt yngel akvarium det är guppyn med fenan som är inklämt och 2 har dött nyligen
#7 - 22 juni 2008 12:42
mitt andra akvarium är 30 liters och har en annan typ av pump
men det var nog förgiftning i mitt 100 liters förut med men inte nu för jag har ju rengjort eller kan de stanna kvar? har tagit några bilder på min dåliga i mitt yngelakvarium han kan inte simma nå bra alls med han andas fortfarande
#8 - 22 juni 2008 12:59
I mitt yngel akvarium har jag inget grus och ja gjorde vatten byte idag och sög upp alt bajs på botten och sköljde av filtret med vatten i kran och rengjorde lite på pumpen med vatten och fingrar jag gjorde detta också i tisdags när jag gjorde 2/3 vattenbyte sög upp allt skit och hedde i aquasafe ja har aqua el mini plus pump på den
#9 - 22 juni 2008 13:01
plus så har en knapp gått sönder på ovansidan på pumpen den så jag har el tejpat den men den funkar då som ny
#10 - 22 juni 2008 13:14
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2045173&p=0#lastpost visar några bilder på mitt yngel som är dålig
#11 - 22 juni 2008 15:35
jag är ganska övertygad att dina problem är filterrelaterat! fluval 2+ räcker inte för att biologiskt rena ett 100liters med en del fisk i som man matar normalt...
#12 - 22 juni 2008 15:50
åheim skrev:
jag är ganska övertygad att dina problem är filterrelaterat! fluval 2+ räcker inte för att biologiskt rena ett 100liters med en del fisk i som man matar normalt...

hur kan jag göra dådå? mina yngel är också dåliga just nu i mitt 30 akvarium den där som var dålig har nu dött och jag ser 3 stycken till som ser dåliga ut något tips?
#13 - 22 juni 2008 16:05
du kan lösa upp 2 msk salt i ett glas vatten och hälla det i 30L karet, det kan ibland göra underverk:) till 100L kan du ta 1/2 dl salt... mata väldigt sparsamt eller inte alls några dagar och se vilket håll det går åt[:o]
jag vet inte vilken temp du har på vattnet men se till att ha 27-28gr!
för framtiden kan det va bra om du sätter i ett filter till i 100L karet tex. en aquael 2+ så ökar du på filtervolymen lite...
#14 - 22 juni 2008 16:49
åheim skrev:
du kan lösa upp 2 msk salt i ett glas vatten och hälla det i 30L karet, det kan ibland göra underverk:) till 100L kan du ta 1/2 dl salt... mata väldigt sparsamt eller inte alls några dagar och se vilket håll det går åt[:o]

jag vet inte vilken temp du har på vattnet men se till att ha 27-28gr!

för framtiden kan det va bra om du sätter i ett filter till i 100L karet tex. en aquael 2+ så ökar du på filtervolymen lite...
okej ska göra det så du tycker ja inte ska mata ynglen heller? och inte dom andra fiskarna? jag gjorde ett delvatten byte idag till yngel och ja tänkte suga upp lite på 100 litersen också tror det har blivit en hel del bajs sen tisdag vad tycker du om de? ohc tycker du ja ska speeda upp min pump så strålen gå snabbare?
#15 - 22 juni 2008 16:59
så du tycker ja ska ha aquael + och min andra pump? räcker de inte bara med aquael2+arn? jag har hittat en till pump fuval 1 tror du de räcker och stoppa i den med min andra fuval mitt 100liters?
men de är en gam pump måste se om den funkar fort:)
#16 - 22 juni 2008 17:00
ja full speed och stålen vid vattenytan:) sug upp det värsta i stora karet och häll sedan i saltet i utbytesvattnet. Ynglen kan du väl ge små smulor men sparsamt!
#17 - 22 juni 2008 17:16
jag har hett i saltet redan :S före ja har sugit upp ska ja göra dådå? du har inte kommenterat alla mina frågor http://www.mjolbyciklidshop.se/innefilt/index.htm link på min andra fuval
#18 - 22 juni 2008 18:11
ursäkta frånvaron:D har du en pump till så i men den;) har du slamsugit efter att du haft i saltet så kan du kanske uppskatta hur mycket vatten du tömmde och pytsa i mer salt (ca. 1msk till 10L) Är du lite pysslig så kan man ta bort filterkassetten på fluvalen och fylla behållaren med en tillskuren blå grov filtermatta så får du mer filteryta i filtret...
#19 - 22 juni 2008 19:07
åheim skrev:
ursäkta frånvaron:D har du en pump till så i men den;) har du slamsugit efter att du haft i saltet så kan du kanske uppskatta hur mycket vatten du tömmde och pytsa i mer salt (ca. 1msk till 10L) Är du lite pysslig så kan man ta bort filterkassetten på fluvalen och fylla behållaren med en tillskuren blå grov filtermatta så får du mer filteryta i filtret...

vars kan ja sätta den då?
#20 - 22 juni 2008 19:15
du trycker in en hel bit grov filtermatta där du annars trycker in kassetten... (kassetten lägger du i garderoben (; )
#21 - 22 juni 2008 19:22
sprang och mätte... 5 x 7.5 x 12cm blir precis lagom och då får du 4.5dl filtervoym istället för 2dl som är original:)
#22 - 22 juni 2008 20:33
åheim skrev:
sprang och mätte... 5 x 7.5 x 12cm blir precis lagom och då får du 4.5dl filtervoym istället för 2dl som är original:)
EDIT: 6 x 7.5 x 12

Annons