åheim skrev:totala vattenbyten och skrubbning av inredning är aja baja då det slår ut den biologiska balansen som är så viktig för ett bra akvarievatten. vet inte om dina fiskar går att rädda men det är bra om du häller i en 50ml aquatan i ditt 100liters... Detta handlar nästan uteslutande om för mycket mat i förhållande till filterkapacitet
åheim skrev:ja det är bra att tillsätta aquasafe vid större vattenbyten då det neutraliserar klor och binder tungmetaller och skyddar fiskens slemhud men man bör aldrig göra totala vattenbyten, för det chockar fisken med så stora förändringar i vatttenvärde! vad har du för filtrering i dagsläget?
åheim skrev:jag är ganska övertygad att dina problem är filterrelaterat! fluval 2+ räcker inte för att biologiskt rena ett 100liters med en del fisk i som man matar normalt...
okej ska göra det så du tycker ja inte ska mata ynglen heller? och inte dom andra fiskarna? jag gjorde ett delvatten byte idag till yngel och ja tänkte suga upp lite på 100 litersen också tror det har blivit en hel del bajs sen tisdag vad tycker du om de? ohc tycker du ja ska speeda upp min pump så strålen gå snabbare?åheim skrev:du kan lösa upp 2 msk salt i ett glas vatten och hälla det i 30L karet, det kan ibland göra underverk:) till 100L kan du ta 1/2 dl salt... mata väldigt sparsamt eller inte alls några dagar och se vilket håll det går åt[:o]
jag vet inte vilken temp du har på vattnet men se till att ha 27-28gr!
för framtiden kan det va bra om du sätter i ett filter till i 100L karet tex. en aquael 2+ så ökar du på filtervolymen lite...
åheim skrev:ursäkta frånvaron:D har du en pump till så i men den;) har du slamsugit efter att du haft i saltet så kan du kanske uppskatta hur mycket vatten du tömmde och pytsa i mer salt (ca. 1msk till 10L) Är du lite pysslig så kan man ta bort filterkassetten på fluvalen och fylla behållaren med en tillskuren blå grov filtermatta så får du mer filteryta i filtret...